Gå til innhold
Arkivverket

[#33869] Samuel Brendefur f. ca 1865

Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Berggren

Søker etter opplysnigner om min oldefar Samuel. Han var gift m Signy (som var fra en øy utenfor Bergen)og de bodde i Laksevåg. Jeg finner han under Døde i Laksevåg 1925-1950 som Samuel Mattias Johnsen Brendefur. Men det er også det eneste jeg har funnet så langt. Det er mange Brendefur på familysearch, men ingen som ser ut som den rette. Er int i alle opplysninger som kan finnes om både Samuel og Signy. Vet også at Signy flyttet til Oslo da Samuel døde. De fikk 3 barn sammen: John, Håkon(min morfar) og Magdalena (kalt Lita eller Magda)Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er familien i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61443.wc2&gardpostnr=288&personpostnr=1696&merk=1696#ovre>LenkeHer er den samme Samuel i DA LenkeOg her er søsken funnet i DA med samme mor som Samuel:Anne Pernille, 1862 LenkeRasmus Bottolf, 1873 LenkeDet kan se ut som John Ellingsen på Brendefur har vært gift før, for moren til barna Ragnhild, Synnøve og Elling, heter Anne Rasmusdatter.Ragnhild, 1856 LenkeSynneve Ingeborg, 1851 LenkeElling, 1848 LenkeAnne Rasmusdatter døde i 1858 Lenke og Jon Ellingen Brendefur giftet seg på nytt i 1859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk alle sammen! Er ikke helt vant til dette med at de bytter etternavn hele tiden ... men er det noen som finner giftemålet mellom Samuel og Signy da? Og hvor hun bodde? Hun var visst født i ca. 1880 og de bodde jo i Laksevåg. Min morfar ble født i 1911 og han hadde en eldre bror som var John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Mai Berggren

Gjenopptar letingen.Har funnet min morfar Haakon`s dåp i skannet kirkebok for Askøy Lenke det er innføring nr 69 på s. 53 hvis lenken ikke virker. Der står det at mor er Signy Halldorsdtr, bosted Kjøkkelvik. Hun var født 22.09 1879.Trenger hjelp til å finne Signy og foreldrene. Har prøvd søk på Signy og fødselsåret, men ingn med rett etternavn kommer opp. Hvilken kirkebok ligger Kjøkkelvik under??Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

John Brendefur var f. 24-7-1909, sønn av lærer Samuel Mathias Johnsen Brendefur (f. 13-4-1865 døde 3-3-1935) og Signy Halvorsen!! (f.22-9-1879).Det står om han i Norges Leger 1937-1946. Hvis du ønsker opplysninger om hans yrkesliv og giftemål kan du få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk Carsten! Jeg vil gjerne ha de opplysningene du fant om John. Han var bror til Haakon, min morfar.Signy døde i Oslo i 1967.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei MaiJohn tok i 1929 eks.art. og i juni 1938 med.eks. Han var amanuensis hos fylkeslegen i Nordland i 2. halvår 1938, assistentlege ved Sandefjord sykehus i 1. halvår 1939, vikar for praktiserende lege i Stavanger 24. juli - 14. des. 1939, assistentlege ved Marinens sykehus i Horten 15. des. 1939 - 20. mai 1940, vikarierte i Fredrikstad i 1940, var konst. distriktslege i Gjemnes i 1. halvår 1941.Praktiserte privat i Oslo 1.aug. 1941 - 31. des. 1942, var assistenlege ved Oslo komm. legevakt 1. jan. - 30. april 1943, kandidat ved Aker sykehus 1. mai 1943 - 30. april 1944, 4. mnd. ved kir. avd. og 8. mnd. ved med. avd., hospitant ved Rikshospitalets røntgen avd. 1. mai - 31. des. 1944, assistenlege ved Aker sykehus røntgenavd. 1. jan. 1945 - 25. febr. 1947, kandidat ved det norske radiumhospital 26. febr. - 30. sept. 1947 og er fra 1. okt. assistentlege ved Akershus fylkes sykehus røntgenavd.. Han ble 19. aug. 1948 godkjent som spesialist i medisinsk radiologi.Gift i Oslo 18. juni 1938 med 'Gunvor' Synnøve Abrahamsen, f. i Oslo 4. aug. 1913, datter av bileier Ingvald Abrahamsen (f. 9. juni 1885) og Agnete Marense Faltin (f. 28. april 1883). 2 sønner lever, 1 datter og 1 sønn død.Rasmus Brendefur var også lærer. Det står litt om han i Norske Skulefolk utgitt 1934: Lærer og bonde, Hornindal, Sogn og Fjordane, f. 5. okt. 1873 i Hornindal. Foreldre: Bonde John Brendefur f. Ytrehorn og Magdalene Lien. Eks. Stord lærerskole 1895. Lærer Lødemel krets, Hornindal 1895 -. Har vært skole- og fattigstyreformann. Formann i forliksrådet, lagrettesmann og overformynder. Gift med Brita Anna Sollid, f. 1877 i Hornindal. Foreldre: Bonde Lars Sollid og Pernille Rygg. 1 sønn og 1 datter.PS. Det er bilde av begge 2 i bøkene.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk skal du ha! Hvem er Rasmus Brendefur? Skjønner ikke helt hvem han er i forhold til Samuel. Hvis du hadde kunnet sendt meg bilde av de 2 til t-berggr@online.no så hadde det vært flott!Fant veldig mye fra familysearch i går på Haldor Nilsen (far til Signy) foreldre og besteforeldre og 6 andre søsken. Faren hans var Nils Johannesen f. 01.09.1820 mor var Marta Andersen/Andersdatter f. 22.10 1820 Hole, Hosanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Nå fant jeg mormoren til Signy (ref innl.7)(moren het Johanna) Anna Gudmundsdtr f.1812 d.1872 Lenke og morfaren Knud Josefsen f. 26.04 1815 d.1871 begge var fra HosangerForeldrene til Knud var Josef Knudsen Tveiten f.1765 d.1833 og Martha Knudsdtr Svenheim f. 1776 d. 1858 Gift 01.04.1804Noen som kan hjelpe meg med vigsel, skifte eller andre opplysninger om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Martha må være andre kona hans for i ft 1801 for Hosanger er han allerede gift med Brite Andersdtr.1. ekteskap: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=163&filnamn=HOSAVIGD&gardpostnr=711&merk=711#ovre>Lenke2. ekteskap: LenkeDette er vel far og muligens mor til Martha (Knut Johannesen Sveneim): LenkeHer er vel hans förste ekteskap: LenkeJeg finner Marta Knutsdtr Svennem f. 1882: Lenke og en annen Marthe Svennem f. 1883: LenkeMen ingen på Svennem i 1776.Er du sikker på at hun ikke er blitt blandet sammen med Marta Knutsdtr Fiskesetter som ble f. i 1776?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Over skulle det selvsagt stå 1782 og 1783 og ikke 18...Lurer på om de fikk to Marta Knudsdtr for finner ingen död på Svennem med det navnet. Og blant vigde finner jeg to 'piger' Marta Knudsdtr Svennem: din i 1804: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=269&filnamn=HOSAVIGD&gardpostnr=978&merk=978#ovre>Lenkeog så en annen i 1811: Lenke Her er ekteskapet til Josef Knudsen Tvedten og Marta Knudsdtr Svenem: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke1. ekteskap i 1804, det står ikke hvor gammel hun var da, så om det er henne f. 1782 eller henne f. 1783 er ikke godt å si. Her er Knut Joesefsen i 1865, mora var ihvertfall ikke med da:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.