Gå til innhold
Arkivverket

[#33872] Noen som leter etter emigranter til USA fra gårder med navn Seim (Sæheim)?

Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En Knut Olsen kom fra gård som het Seim et sted i Norge. Etterkommerne vet ikke hvor i Norge.Men han er født i mai måned ifølge folketellingen i Clatsop county i Oregon 1900. Fødselsår spriker. Han ble folketelt på hjemstedet (Astoria) og på jobben. På hjemstedet er han oppgitt å være født i 1844, mens på jobben (Fort Stevens) er han oppgitt å være født 1852. I 1910 (i sitt hjem)er han oppgitt å være født ca. 1853. Jeg kan tenke meg at på jobb var det mer korrekte fødselsdata. Tvilsomt at han er født 1844 pga. div. info.Han antas å være født 1852 eller 1853 pga. dødsattest som nylig (for et par uker siden) er blitt funnet og noen av folketellingene. Så det blir Mai 1852 eller Mai 1853 som man har som holdepunkt i jakten på fødestedet.Etterkommere er spredt flere steder i USA. Jeg hjelper dem som en gjengjeld for hjelp jeg har fått i forbindelse med noe annet. De planlegger å lage noe som skal være julegave. Derfor ønsker de å finne ut deres røtter i Norge. De holder på å finne det de kan av all info i USA. Siden de ikke kan norsk, så gjør jeg det jeg kan fra Norge.Emigranten er døpt Knut Olsen. Men når han kom til USA skiftet han navn til Ole Seim. Skal ha emigrert rundt 1875. Men emigrasjonsdata skal ha variert med ulike folketellinger. Han giftet seg ca. 1887 med Matilda fra Sverige. Og fikk deres første barn (Olaf R./Oliver Parke) året etter, 1888.Har en kandidat i Norge (folketelling 1865). Men jeg vil se om jeg må luke ham vekk eller ikke.Og i følge en slektsforsker var ikke alle emigranter med i emigrantprotokoller.Er det noen som vil hjelpe oss i jakten på fødestedet i Norge? Eller er det noen, f.eks. slektninger i Norge som leter etter Knut Olsen og hans familie i USA?Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ser at det er en Knut Olsson på Seim i Voss. Han er riktignok født i ca 1846. Lenke Ellers er det Seim i Kvinnherad som kan være en annen mulighet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!J.A.Hansen, takk for ditt innlegg så langt!Ville nevne at tidligere har jeg fått høre at steder hvor det ligger Seim-gårder, er:Bergen, Granvin, Kvinnherad, Lindås, Voss, Odda (Røldal) i Hordaland fylke.Vik, Årdal i Sogn & Fjordane fylke.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiI FT 1865 finnes det 22 gårder med navnet Seim i Hordaland, Sogn og Fjordane har 8 og Nordland har 2.I FT 1875, som ikke er landsdekkende digitalt, finner jeg 16 i Hordaland, 1 i Sør-Trøndelag og 2 i Nordland.I FT 1900 er det 1 i Buskerud, 1 i Hedmark, 45 i Hordaland, 12 i Sogn og Fjordane og 1 i Nordland.Noen å velge mellom altså:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Seim er også en BYGD i Nordhordland (Lindås kommune). For der flyttet jeg til som niåring i 1976, fra Østlandet.Seim er både gårdsnavn og bygdenavn. Vet at det både var folk fra bygden som emigrerte, og som kom tilbake etter mange år.Bygda har forøvrig hett Seim i lang tid - før var det Sæheim, Håkon den Gode er gravlagt der.Mvh. Gry V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Natvik

Så vidt eg kan sjå er det berre ein Knut Olsson Seim frå Årdal i Sogn som me ikkje veit kvar vart av, men han er fødd 20.10.1823, og er vel uaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

På gården Søm i Fjære/Grimstad bodde det (selvfølgelig) også folk med navnet Ole. Jeg kjenner ingen Knut, men det kan vel ikke utelukkes.Gårdsnavnet Søm forklares på samme måte som Seim, tror jeg.Lenke- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En takk til Hynne, Nordli, Ertvaag, Natvik, Stephensen, Erichsen for deres innlegg. Denne takken formidler jeg nå. Har ikke kunnet tidligere. Bedre sent enn aldri!Håper på respons fra noen i Knud Olsen (Seim) sin slekt som leter etter etterkommere til Knud Olsen.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Er det noen som kjenner til lokalhistorikere som har kjennskap til stedene Seim utenfor Lindås og Røldal i Odda kommun hvor begge to ligger i Hordaland fylke? Hadde vært kjempefint å få navn, emailadresse, adresse (hvis de ikke har mailadresse) og tlf.nr. til lokalhistorikerne.Og hva heter historielagene/sogelagene som disse to stedene er tilknyttet? Fint å få tlf.nr., mailadresse, adresse.Har sett at det er noe som heter Hordaland bygdelag som Norway.com har lenke til. Ved søk i startsiden.no.Og at Røldal har bygdebok hvor gården Seim er med i.(sett det hos DISNorge-Hordaland)Hva heter bygdelag og historielag/sogelag på amerikansk? Genealogical societies?Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Kan henda Jan Frode Johansen kan slå opp i på Seim i Lindås, for deg i bygdebok for Alenfit. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=34961&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke Sjølv om det ikkje ser ut til å vera nokon aktuell kandidat i Seim sokn, i folketelinga for Hosanger i 1865.Og midt nede på denne sida finn du ”Lindås Sogelag”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.