Gå til innhold
Arkivverket

[#33873] Fra Veldre til Bratt og videre

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er et problem allerede ved Eystein Guttormsen Bratt. Han VAR gift med Tora Tordsdtr. fra Tjerne, men det er uvisst hvem hun var mor til:Hougen, i Ættesoge for Gudbrandsdalen, var ikke av den mening at han var gift flere ganger(se f.eks. bd. II s. 113), men siden har flere kommet på denne tanken. Et bidrag ble skrevet av Jan Eilert Jaatun i VSLT nr. 1/1989. Han konkluderte med at Eystein var gift 3 ganger, først med Tora Tordsdtr., hvor han bl.a. hadde sønnen Peder, din ane; deretter 2. gang med en dame mulgens fra Holaker, og siste gang med en ukjent.Tore H. Vigerust oppgir i 'Genealogen' 1/99 s. 46 Eysteins koner som følgende: 1) ? Gudlaug Olavsdotter og 2) Tora Toresdotter (Tjerne-ætten). Han nevner ikke barna til Eystein, og jeg vet heller ikke hva han bygger på når det gjelder de nevnte to konene og rekkefølgen.Ut fra dette er jeg ikke så sikker på at det er 'trygt' å sette opp Tora som mor til Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan du kutte vekk Gudrid Gyrdsdtr. som ektefelle til Peter Gudleiksson. Peter var trolig gift med en datter til Øystein Godensson, som antagelig bodde på By i Veldre. Se forøvrig også om dette i 'Genealogen' 1/99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig, Stein Ole Kjær, kunne du ha funnet ut av dette selv ved å søke på 'Bratt' i dette forumet. Det har vært nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Inntil mer av slektslinja er kuttet, kan man vel legge til at ane 69, NN Arnesdatter g.m. Gudleik Petersen, skal ha Arne Ogmundsen som far. Dennes far igjen Ogmund Hauk, g.m. Arno Haldorsdatter. Arnos far skal være Haldor Arnesen, bror av Andres Arnesen. Jfr. Eyvin Dahl i NST 15, s. 117 og DN 4, 243.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Lucie Sigurdsdotter _Skjåk_ var vel av denne ætta: Hans P. Hosar skriv i Skjåk Bygdebok I at ein Peter Gudleiksson var morbroren hennar. Barnebarnet til denne Peter vart tilkjend arven etter Lucie. Ridder Olav Håkonsson gav også attende til Peter jord i Vik (Kvam) og Mytting (Ringebu) - som han hadde fått av Lucie for å vere ombodsmannen hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Tore: Hvor sikkert er det at den Øystein Guttormsson som nevnes i brevet av 1493, er Øystein Bratt? Jeg ser at du har satt et spørsmålstegn i artikkelen i 'Genealogen' 1/99 s. 46.Kilden til DN XXI nr. 660 er utdrag av tre eldre brev i lagmannsdom av 21. april 1612 i Statsarkivet,Hamar (Oppland lagdømmes tingbok 1, 1611-1613). Er denne lagmannsdommen Bratt-relatert?Er Tåkåstad kjent som Bratt-gods senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Siden det skal holdes et semniar om slekten Bratt 3/2 2007 (program: Lenke )forsøker jeg å kontrollere Engebret Hougens opplysninger om slektsgrenen Bratt som bodde i Veldre i Ringsaker.En gårdbruker Lars Bratt vant i 1601 en sak om åsetet til gården By i Veldre. Han gjenfinnes senere som gårdbruker der, jeg selv har funnet ham i skattemanntallene til og med 1630 - lenger har jeg ikke arbeidet meg frem. Hougen hevde rhan levde til mellom 1652 og 1659, noe jeg ikke tror det spøtt på.Dette mann, fra 1612 og utover en av Ringsakers velstående odelsbønder, vant åsetesretten 1601 ved å påberope seg at de Bratter hadde eid gården tidligere. I 1610 anla han en ny sak for Herredagen om selve eiendomsretten, og tapte.Hvem var hans far ? Hougen hevder faren het Per Bratt ? Har noen andre kommet over bevis for at Per Bratt har eksistert, og at han var Lars Bratts far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg kjenner ikke Hougens formuleringer om Brattslekta, men jeg har lest Veldre bygdebok om By.Den er også praktisk talt uten kildeanvisning. I sammendrag står det Øystein Guttormsønn Bratt (f ca 1475, d ca 1550) var gm Thora Thordsdtr fra Tjerne i Ringsaker. Øystein og Thora på Bjølstad i Heidal hadde seks barn. Den eldste sønnen Erich Øysteinsøn arvet garden Arnegård på Dovre. Den pantsatte han til sin yngste bror, Peder Øysteinsøn Bratt (d 1556). Han hadde vært gm Marit Torsteinsdtr.. Deres sønn Lauritz Pedersønn Bratt (d etter 1624)anla rettsak og fikk garden Bye igjen v. h. a. Aasætesretten i 1601. Garden var hans oldemors morsarv, som denne hadde arvet etter sin oldemor, som hun var oppkalt etter og som var av kongelig byrd. Det blir også fortalt at han tapte saken for herredagen 20/6 1610. Videre står det at Lauritz eide Herringstad i Heidal, Vik i Kvam, og ved landsskattens innkreving i 1612 oppgis han dessuten å eie andel i Grue i Eidsvoll. Lauritz Pedersen var flyttet til Bye ca 1601.Dette var et kort sammendrag av Veldre bygdebok om garden Bye. Som nevnt er det ikke kildehenvisninger utover det som framkommer av den gjengitte teksten, men folk flest stoler jo på det som står i ei bygdebok. Brattslekta blir her fulgt bakover ledd for ledd til kong Håkon V Magnussøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for sammendraget. Men jeg lurer fortsatt på om det er riktig at denne Per Bratt noensinne har eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det høres jo greit ut, men hva skal man spørre etter ? Jeg trenger jo ikek flere litteraturhenvisninger til forfattere som ikke selv har redegjordt for kildene sine. Jeg trenger en kildeopplysning. Men det er jo ikke bare å spørre ved ekspedisjonsskranken etter en kildeopplysning, - man må jo også vite i hvilken kilde man skal lete. Lete etter noe som kanskje ikke finnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg trodde spørsmålet var: Har Per Bratt virkelig ekistert?Det koster ikke noe å spørre Sandberg på SAH om det.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Når jeg sitter å leser det som skrives om Bratt så ser jeg sikkert for lett på det, men det som slår meg er at Engebret Hougen har brukt navnet Lars Bratt istedenfor Laurits Bratt. Han har også brukt Per Bratt istedenfor Peder Bratt. Navnene er relativt like og varianter kunne vel forekomme på folkemunne igjennom noen hundre år.Det blir spennende om noen finner navnet Per Bratt og for den sak skyld Lars Bratt i dokumenterbare kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det koster ingen ting å spørre, så fint om du kunne gjøre det.Hougen skrev Lauritz / Laurits. Jeg har normalisert navnet - det står jo stort sett Laurits i en eller annen staveform i originalene (uttalen kan ha vært Lauers omkring 1600, senere på 1600-tallet var del vet Laers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har for det første ingen peiling på denne Bratt-slekten, og jeg vet ikke om jeg kan bidra med noe nytt i denne saken.Jeg fant derimot et privatarkiv om Bratt på SAH som inneholder ca 100 sider. Jeg tok i dag bilde av vel 20 sider, og jeg legger ut 3 bilder her. Bilde 1 er beskjært.Lars Ove

bilete1961.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.