Gå til innhold
Arkivverket

[#33873] Fra Veldre til Bratt og videre


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og jeg drister meg til å legge ved en hypotese som jeg også har (men som jeg ikke står bak)Lars Ove

bilete1965.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk igjen, jeg skal sjekke etter om belegget for Pers eksistens er lagmann Niels Stubs kladdebøker fra 1570-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har vært så opptatt med Hegelund og annet i det siste at jeg ikke har fulgt så godt med, men så pleier jeg av og til å stikke innom 'Hedemarksregisteret' for å sjekke om noen av de jeg ft arbeider med er registrert der, og der fant jeg to dokumenter der Peder Bratt er part:Arnegard Tønset Dom 1572 nr 575 Part 1: Peder Bratt Part 2: Erich BrattArnegaarden (utg.) Tønset Dom: Thore og Cissell V.arneg. 1573 nr 582 Part 1: Thore og Cissell Østensd. Part 2: Per Bratts Barn V/knut BaggeMen dette hadde dere vel fra tidligere.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skrev jo at det var fra Hedamarksregisteret, men her er lenke til den første, så kan man jo bare bla, der er mange saker der BRATT-folkene er parter.LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Re: (1) og (6): I overlærer Per Bergs artikkel i NST nr XI (1948): 'Kvar vart det av Brattgodset? Var Sidsel Østensdotter Bratt gift til Busvold i Romedal?' sier han: 'Etter dette skulle Nils Busvold og Sidsel Østensdotter ha desse borna: 1. Anders Nilsson Busvold 2. NN Nilsdotter gift med Christen Bjørke, Ringsaker 3. NN Nilsdotter gift med Mogens Ålstad, Vang 4. Aase Nilsdotter gift med Eirik Andvord, Lom 5. Guri Nilsdotter gift med Torstein Prestgard, Skjåk'Du kaller Mogens Ålstads kone Sessel, hvor har du det fra? Det er kanskje ikke usannsynlig siden døtrene til Nils Mogenssen Ålstad het: Lisbeth, Sessel, Agnethe, Kari og Magnhild, men jeg har aldri sett navnet i noen kilde.Re (28) tredje avsnitt i bildet: I Per Bergs artikkel heter det også: 'Ein kan da undrast på om ikkje eit namn i Nils Stubs opptegnelser er feil skrivi eller rangt lese. Niels Gulsuold og Erich Biørnsen som skulle møte Knudt Bagge på Biø®nstad (Bjølstad?) 'løffuerdagen for Sanctj Mi©hils dag 1575', er vel helst mennene til Sidsel og Tore, og må da vera Nils Busvold og Eirik Bjølstad.'Forøvrig skrev Engebret Hougen i en artikkel i NST XIII (1952), 'Noen bemerkninger om bondearistokratiet i Gudbrandsdalen': 'Oluf Skiåker har vore son åt Sidsel Eysteinsdotter og har hatt ei syster, som vart gift med Nils Busvold i Romedal. Kven Sidsel var gift med, veit vi framleis ikkje.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnfrid, Hedmarksregisteret er ubrukelig uten selve teksten - med kildehenvisninger. Det som ligger på nettet er kun et register til innholdet, men for å bruke det, må man altså slo opp i registeret i Statsarkivet på Hamar. Jeg kan imidlertid se at flere av de aktuelle innførslene er tatt fra lagmann Niels Stubs kladdebøker (som er nevnt av meg i innlegg ovenfor).Arnegard som det er sak om, ligger forøvrig på Dovre, ikke i Tynset.Horvei, den siste som har skrevet om Sissel Ø., er Per Reidar Christiansen i NST 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet at det kun er et register, men tenkte at nå når LOW er så godt i gang med Bratt-ætten så kan han sikkert gjøre noen oppslag på SAH, om der er noen interessante dokumenter. Men om alt dette var kjent fra før, så OK for meg..Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Som jeg leser så har LOW kommet over et privatarkiv som omhandler Bratt ætten på SAH.Har nevnte arkiv vært gjennomgått av personene som sitter på hovedkunnskapen om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå er jeg ingen Bratt-ekspert, men av de utdragene av dette privatarkivet som er publisert her, ser det for meg ut som at vedkommende som har skrevet arkene, kun har benyttet kjente kilder (NHD, Niels Stub etc) og kjent litteratur (bl.a. referanse til Thomle).Det er vel i utgangspunktet neppe grunn til å tro at notatene bringer så mye nytt. Først ville det vært av interesse å vite hvem det er som har etterlatt seg privatarkivet/notatene (og når).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Christian Dag Spangen(1903-1976) fra Løten. Arkivet ble innlevert SAH i 1976, og inneholder 10 bokser med slektsopplysninger (over 200 familier, Bryhni, Munch, Benkestok, Bratt, Undseth, Tordenstjerne, Bjølstad, Kruckow, Skanke, Skak osv.), pluss avskrifter av diverse protokoller.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var ingen hvem som helst. Da skulle en vel forvente at Spangen publiserte eventuelle resultater i NST e.l.? Men det kan jo skjule seg noen godbiter i form av hypoteser som ikke var godt nok underbygget til å bli publisert eller kildefunn som han aldri rakk å publisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI de siste årene av Spangens liv tror jeg ikke det ble publisert så veldig mye. Og han var aktiv til det siste. Når var hans siste artikkel i NST?Jeg har brukt mange timer denne uken på å gå i gjennom noe av arkivet, og selv om jeg ikke har forutsetninger for å bedømme hans arbeid (jeg er en glad amatør), så er jeg imponert over hans nøyaktighet og kildehenvisninger.Dette var lenge før internetts tid, og etter å ha snakket med noen som kjente han privat, så er jeg overbevist om at han var veldig nøyaktig med sitt arbeid.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Liit bakgrunn for den interesserte: Sandberg, Per-Øivind. 'Genealogen Christian Dag Spangen - 100 år siden hans fødsel'. Genealogen nr. 1/2003: 13-17. Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Gjelder innlegg 5 vedk Ogmund Hauk og Anna Haldorsdatter, RN nr 298(DN IV)nr 243. Jeg har alltid lurt på forbindelsen til vitnet Erlend Alvson, som iht. RN nr 771 11 mai 1345 skal være far til Erlend Alvson nevnt på Rolstad i S. Fron Gjelder skifte etter Ingebjørg, mor til Ogmund Erlendson på Rolstad,Salamon mågen hans, søstrene Dis og Eldrid og brorsønnen til Ogmund, dvs Erlend Alvson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Re (32) og (33): Tore H. Vigerust, Jo, jeg kjenner til Per Reidar Bjørnerud Christiansens artikkel, men slik jeg leser avsnittene om Sissel Østensdatter (s. 412-413), sitter jeg med det inntrykk at han har oversett Per Bergs artikkel på et vesentlig punkt for forbindelsen mellom Sissel Ø og Nils Ålstad. Per Berg sier at Nils Ålstad arvet 3 skinn i Bjølstad etter sin morfar Nils Busvold, mens Christiansen sier: 'Siden Nils arvet sine 3 skinn i Bjølstad etter svigermoren, Kari Sevaldsdotter, ..' Inntil Per Bergs framstilling er grundigere motsagt, velger jeg å holde meg til den. Mvh Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Per Reidar mente vel at Nils Busvoll ikke var Nils Ålstads morfar ? Det var jo ikke Nils selv men hans kone som brakte eiendommer i Gudbrandsdalen til boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Jo,det er greit nok, men jeg hadde da forventet at han på et eller annet vis hadde uttrykt at han mente at Per Berg tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Han kunne nok ha gått litt nærmere inn på Bergs synspunkter, ja. Jeg er fortsatt uskker på hvem som har rett, Per Berg eller Per Reidar Christiansen, hva angår eterkommerne til Sissel Øysteinsdotter (Bratt). Det som er helt sikkert, er at det er unødvendig å plassere både Nils Ålstad og hans kone som etterkommer etter Sissel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.