Gå til innhold
Arkivverket

[#33874] Ole Pedersen F 1705 Sætre, kan også være Kjøpstad , Gildeskål,


Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hugo Jensen

Ole Pedersen gift med Else Olsdtr,noen som kan hjelpe meg videre bakover?Den ene datteren heter Margrete Olsdtr F1768? gift med Peder Pedersen F1771 Kummeren i Gildeskål. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Hugo.Jeg har Ole Pedersen Sæter, f. ca 1715, d. ca 1783; gift med Else Olsdatter, Sæter, f. ca. 1740, d. 16.9.1798.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Hugo. Har du noen flere opplysninger - hadde Margrete søsken? Jeg finner en Else Olsdatter nevnt i et skifte 1758. Denne Else er 14 år, altså født 1744 og bor på Kjelling. Men det blir bare gjetning hvis jeg ikke har mer å gå ut fra når jeg leter i skiftene. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Hugo.Ole og Else sine barn er: Margrethe, f.ca. 1768; Synnøve, f.ca. 1770; Hans, f. Ca. 1774; Peder, f. Ca. 1778 og Ole, f. Ca. 1782Margrethe g. m. Per (Peder) Pedersen, Nordarnøy, Gildeskål 5.8.1789, f. 1758, d. 31.5. 1808 på Nord Arnøy, Gildeskål.; Synnøve, g. 1.8.1798 med Thomas Torstensen, Mevik i Gildeskål, f ca. 1769.NB! Synnøve Olsdatter er Else sin datter.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette blir mest gjetning, men et sted må man begynne. I et skifte etter Ole Michelsen i 1754 får vi vite at konen hans heter Margrethe Jansdatter. Følgende barn er nevnt: Ole Olsen, Else Olsdatter og Agnetha Olsdatter alle Kjelling Ytre i Gildeskål.Så er det et skifte etter Margaretha Johansdatter Ytre Kjelling i 1778, ektefelle Jeppe Iversen. Her er nevnt Else Oldatter, Sæter i Gildeskål, datter av avdøde. Av Første ekteskap. Det står ikke alder på barna dessverre.Dessuten står Agnethe oppført med ektemann, men det gjør ikke Else. Derfor er jeg usikker på om dette kan være riktig.Hva menes med at Synnøve er Elses datter? Eldste datter til Else Olsdatter heter Margrete. Kan det være en sammenheng her - eller er jeg kommet helt ute på jorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Inger Eide.At Synnøve er Else s datter betyr at det var en datter som ikke var Ole Pedersen sin datter. Hvem som er hennes far vet jeg faktisk ikke. Else var også gift med Lars Andersen i 1795 og han var også fra Sæter. Han var gift 4.7.1799 med Berith Olsdatter, f. ca 1764 i Alsvik, Gildeskål.Så dette er sannelig ikke lett å forstå. Men sansynligvis er det en datter hun har hatt utenfor ekteskap, men som ble oppfostret hos Else og Ole. Jeg har fått opplyst at også far til Else hette Ole Pedersen, men har satt et spørsmålstegn bakom det at han hette Pedersen. Det er så lenge siden jeg arbeidet med dette at jeg ikke husker alle detaljer som jeg fikk.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, slik oppfattet jeg det også, men syntes det så rart ut at barn nr 2 skulle ha en annen far enn første barn. Men nesten ingenting er umulig i denne verden og at Synnøve kunne ha en annen far enn de andre er en enkel sak å forstå.Jeg har sett på alle Else Olsdatter som kan passe i tid. Her er i alle fall familien i et skifte etter Ole Pedersen i 1784, Seter i Gildeskål - formue 126, gjeld 59. Else Olsdatter er ektefelle og barna er nevnt i denne rekkefølgen: Hans 8 år, Per 6 år, Margrethe 16 år, Synneve 14 år, alle oppført som barn av Ole Pedersen - også Synneve. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja nå har jeg funnet skifte nr. 14293 åpnet 27.4.1784 og her finner jeg at Sønnøve og Margrethe er døtrene til Ole Persen.Og her har vi det samme fenomen som jeg har opplevd en gang før, men som Statsarkivet i Trondheim klargjorde for meg. Det var at det ikke nødvendigvis betydde det samme med Ole Pedersen og Persen. Ufra det så må altså faren hete Ole Persen. :)Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har sett litt på skiftene og finner i et skifte 24.8.1798 en Ole ??, bonde på Sæter hvor Ole Michelsen står som svigerfar til Else.I skifte 26.5.1754 nr 5230 står Else Olsdatter som datter av Ole Michelsen. Så dette er ikke til å bli klok av, for i skifte 27.4.1784 står Ole Pedersen, Kjøbstad som svigerfar til Ole Pedersen på Sæter.Er der noen som har en god forklaring på dette?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.