Gå til innhold
Arkivverket

[#33884] Hans Braaten, f. 1859


Gjest Kjell-Gunnar Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Gunnar Braathen

Søker etter Hans Braaten, født 1859 (sted ukjent). Far til uekte barn, Edmund Osvald Vere (tok senere også navnet Braathen) f. 19.01.1901, Kristiania. I ministerialboken for Paulus står Hans Braaten oppført som barnets far og er snekker av yrke. Hans er ikke oppført på samme bopel som sønn og barnemor i FT'ene for Kristiania 1900-1908. Sønnen Edmund skal imidlertid ha flyttet til Bærum ca. 1911 (moren døde 1911), der han bodde sammen med Hans.Er det noen som har opplysninger om Hans Braaten i Bærum? Hans og Edmund skal ha bodd i en 'hytte' ved Vestre Grav/Nadderud. Hans bodde sannsynligvis i Bærum fram til sin død, men dødsår er ukjent.Det er mulig Hans brukte patronymet Olsen, og at han hadde en tilknytning til Ås i Akershus, men har ikke funnnet dokumentasjon på dette. Mye mulig at han også var vognsnekker. Det er også mulig at Hans Braaten også var gift eller enkemann og hadde barn på annen kant. Kanskje finnes etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Grunnlaget her er sparsomt. Jeg ser av stikkordene at moren til Edvard Osvald er Charlotte Lundberg ??? – Og at dette kanskje er denne Charlotte Lundberg, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=3884&personpostnr=106020&merk=106020#ovre>Lenke opprinnelig fra Vanse (Lista) – fra gården Vere. – Derfor dette gårdsnavnet i bruk som Edmund Osvalds etternavn ???Dersom det ovnn. er riktig tolket, så har vi altså å gjøre med et foreldrepar i ganske moden alder. – Thv. Meyers gt. 9 skulle jeg tippe lå i Jacobs menighet, og dåpsprotokollen her er kanskje alt sjekket ?? Kan denne gifte familiefaren med kone fra Agder og som her har tatt hennes slektsnavn til mellomnavn være en mulighet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Ein mulig kandidat, ungkar og snekker i 1900 - Hans Kristiansen fra Ski [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=5038&personpostnr=133441&merk=133441#ovre>Lenke - Han kan vere denne på Siggerud i 1865 Lenke - Det er Siggerudbråten og Engersbråten i nabolaget der.Her er i alle fall Charlotte på Vere i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kjell-Gunnar:Dersom du er trygg på at kilden som sier at Hans Braaten er født i 1859 holder mål, så kan spekulasjonen om hjulmakeren fra Vestre Bærum legges til side, men jeg oppdaget at gårdsnavnet Horni IKKE kommer fra Agder, men fra grensen Asker/Bærum, - dog et godt stykke fra Grav/Braaten.Er det slik at dåpen til Hans Braaten fant sted i Paulus ?? Noterte du deg i så fall fadderne ??Siden innlegg 2 og 4 har forslag til hvem Hans Braaten kan være, har jeg en til: LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Gunnar Braathen

Hei! Det er mange mulige kandidater. Nei, Hans Braaten er ikke døpt i Paulus. Det er hans uekte sønn, Edmund Osvald Vere Braathen. Edmund er min bestefar. Edmunds faddere er: Kone Ragna Marie Johansen, Thv. Meyers gt. 9; Arbeider Gunerius Kristensen; Handelsborger Johan Wiig.Ja, jeg har tynt med opplysninger og mye er basert på fortellinger. Når det gjelder Charlotte, har jeg 'full historikk'. Hun var gift med Hans Kristian Lundberg, viet i Fredrikshald 1886. Mannen forlot Charlotte og parets 3 barn (Vilhelm, Asle Bjarne og Borghild) i 1893, og dro til USA. Charlotte og barna flyttet til Kristiania i 1894. De bodde i Thv. Meyers gt. 9 fram til 1902. I 1903 hadde de flyttet til Markveien 20, hvor de bodde frem til Charlottes død i 1911. I 1912-tellingen har barna flyttet.Hans Braatens sønn, Edmund, ble tatt opp som medlem av Adventistkirken i 1926 i Bærum. Han var da telegrafbud. Har ikke funnet ut om faren Hans Braaten hadde noen tilknytning til Adventistene. Kan jo være at sønnen meldte seg inn etter farens død???Edmund selv skal ha fortalt at faren het Hans Olsen Braathen, og at Braathen-navnet visstnok skulle stamme fra plassen Dysterbraaten i Ås. Jeg har imidlertid ikke funnet spor etter noen Hans Olsen Braaten ved Dyster i årene før 1901. Edmund skal også ha fortalt at faren var vognsnekker ved Smaalendsbanen, men han finnes ikke i NSBs registre (det finnes mange vognmakerverksteder).Det er Edmund selv som har fortalt at han bodde sammen med faren i en hytte ved Vestre Grav i Bærum. Dette må da ha vært etter 1911.Kjell-Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.