Gå til innhold
Arkivverket

[#33885] En vanskelig nøtt! Jette Larsen f. i Måsøy eller Fjaler?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Finer ikke noe om Jette. Hun er født 07.11.1876 (ut fra opplysninger fra Fjaler da hun døde i 1972 i Fjaler) Historien sier at hun var født i Fjaler, på gården Kalstad, men at hun dro til Havøysund i svært ung alder. Vet ikke om Larsen er pikenavn eller navn til mannen. Hun giftet seg og fikk bl.a. sønnen Laurits Larsen som giftet seg med en Ågot. De fikk barna: Willy, Ingebjørg, Alfhild, Mary, Åse, Ragna og Eldbjørg (f. 1937 i Havøysund). Eldbjørg dro til Fjaler, ble gift og bosatte seg i Dale. 2 andre av hennes søsken kom også til Dale, og det gjorde også hennes farmor, nemlig Jette, som døde på Dale i 1972. Her oppgir hun at hun er født i Måsøy.Jeg fikker ingen Jette Larsen født verken i Fjaler eller på Måsøy. Ekstra vanskelig når jeg ikke vet om det er pikenavnet jeg har, tror vel det er hennes navn ved giftermålet.VELDIG takknelig for svar.Mvh Bente Borgen Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei John! Har sett på denne familien jeg også, og det er jo mulig at det kan være denne. I så fall skal hun jo være født i Måsøy, og Henriette kan jo være det rette navnet mens hun skrev seg for Jette. Vet du noe om det i det hele tatt finnes kirkebøker for Finmark på nettet?Mvh Bente Boorgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Det er nok ikke kirkebøker for aktuell periode på internett. Jeg tror dette er riktig familie. Det var helt vanlig å kalle de som var døpt Henriette for Jette/Jetta. Hennes alder og navn på sønn er jo også riktig. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Finner Laurits Ingvald Bertheus Larsen f. 17.08.1898 Måsøy konfirmert 20.07.1913. Far: Bernhard Larsen. Mor: Jeth Inger Marie Davidsen. Det er nok riktig familie! Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk igjen, John! Finnes det noen indikasjoner på at Jette kom fra Sogn og Fjordane? Eller har du tilgang til vielsen deres?Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Bente. Kanskje kan jeg hjelpe deg med en del opplysninger. Gjør oppmerksom på at disse har jeg hentet fra Ole J. Nikodemussens bok om Måsøy kommune. Bind 1-side 612, familie Nr. 1304: Bernhard Larsen-født 1875 i Nordreisa. Gift med Henriette Inger Marie Davidsen (Johannessen)-født 1876 i Håvøysund(Måsøy kommune).Faren til Henriette var David Johannesen. Bernhard og Henriette inngikk ekteskap 30.mai 1897. De hadde følgende barn: Laurits Ingvald-født 18.august 1898. Dagny Emilie Henriette-født 1.januar 1900. Alf Bergiton-født 26.februar 1902. Ragna Charlotte-født 7.januar 1904. Oaul Odin Karlers-født 22.april 1906. Halvdan Tormod-født 11.juni 1908. Evald-født 1.september 1909. Etterkommere til disse kan følges hvis du er interessert.Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei Kjell! Dette ser jo lovende ut. Det ser også ut som om historiene i slekten om at hennes opphav er fra Fjaler kommune ikke er korrekte. Jeg er veldig interessert i å følge etterkommerne til hennes barn. Hvis dette er riktig familie skal sønnen Laurits bli gift med en som hette Ågot, og de skal få flere barn, bl.a. Elbjørg (f. 1937)som dro til Fjaler og døde der i 2003. Står det noe i boken om hvem som var Henriette og Bernhards foreldre, sånn at jeg kommer såpass langt bak at det ligger kilder på nettet?Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Bente. Send meg en e-post så sender jeg over det jeg har av opplysninger til deg. E-postadresse: kjkvalvialfakrøllstart.noKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.