Gå til innhold
Arkivverket

[#33887] Dovre/Lesja: Ingebrigt Ingebrigtsen fra Blestra, f. ca 1738 d. 1807

Gjest Jon Stolpnessæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Stolpnessæter

Er det noen har opplysninger om foreldrene til Ingebrigt Ingebrigtsen fra Blestra på Dombås, som giftet seg med Guri Kristensdatter Hovauk i 1768? Opplysningene om at han kom fra Blestra finner jeg på side 712 i Bygdebok for Lesja, bind 3, under Ommundgardseiget. Her står det også at paret først holdt til på Blestra, deretter på Nørstebø. De fikk barna Kari 1769, Ingebrigt 1769 (min ane som kom til Hemne i Sør-Trøndelag), Kristen 1776 og Mari 1781.I en kirkebokavskrift på nettet er han plassert på Bottem med yrke soldat ved giftemålet i 1768.I folketellingen i 1801 (Lenke) finner jeg ham igjen på Amundgaard sammen med noen av barna.Takk for all mulig hjelp :)Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Foreldre til Ingebrigt Ingebrigtsen var Anne Andersdatter og Ingebrigt Einarson.I Bygdabok for Dovre 1. bind side 286 finner du opplysninger om både folket og garden Blæstra. (Forfatter: Arnfinn Engen)Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Det ble holdt skifte etter Ingebrigts far (Ingebrigt Einarsen) i 'Søndre Blæstrum' 1739-10-10.Bruttoformuen var på 184rd, 1ort, 16sk ,og nettoformuen var på 104rd, 2ort. Gardsskylda var på 1 skinn. Det er skrevet 6 barn som arvinger.Jeg har en del etterslekt på en av Ingebrigts brødre, Lars Ingebrigtsen (1720-1773) hvis det kan være av interesse. Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Takk til dere begge for interessante opplysninger. Nå kom jeg et stykke videre. Espen, foreløpig setter jeg strek ved søsknene til mine aner, så jeg takker nei til tilbudet om Lars' etterkommere :)Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.