Gå til innhold
Arkivverket

[#33894] Lauritz Hansen, rådmann i Oslo/Christiania, ekteskapshistorie

Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Hvor mange ganger var egentlig Lauritz gift? Finne-Grønn opererer med to ekteskap, men her er det noe som skurrer litt. Ut fra de gamle gudene skal han ha vært født ca. 1575, og den første kona Finne-Grønn har listet opp, Anne Hellesdatter Bertelsen, var enke etter Lierpresten Ole Frandsen Flor, død ca. 1614. Det burde sånn sett være 'rikelig plass' til et ekteskap eller to før Anne. Kjenner noen til om dette tomrommet ble fyllt?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

'Lierpresten Ole Frandsen Flor' står ikke oppført i Presteregisteret (hos NSF). Dessuten har jeg sett at Anne var enke etter Christopher Olufsen Pharo (g.1607), sogneprest i Lier 1603-1617. Og da passer det jo dårlig med én imellom. Hva kan være rett her ?Hvem er den andre kona (til Lauritz Hansen) som Finne-Grønn lister opp ?Jeg har ikke sett Lauritz og Anne oppført med noen barn, men Lauritz har tilsynelatende døtrene Anna og Margrethe Lauritzdøtre Hagedorn (?) (født rundt 1615 ?) fra et tidligere ekteskap. Kan dette stemme ? Hvem kan moren være ?(Anna skal ha blitt g.m. lagmann på Agdesiden, Augustinus Wroe, og Margrethe trolovet med Jørgen Andersen ('fra en af Christiania's anseligste Borgerfamilier') og etter at trolovelsen var annullert i 1642, g. s.å. m. kjøpmann og borgermester Niels Lauritzen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerDu har selvfølgelig rett når det gjelder Lier-presten. Jeg skal aldri skrive innlegg etter hukommmelsen mer.Derimot er det et avvik mellom Finne-Grønns artikkel om Christiania-magistraten og presteregisteret om Pharos dødsdato, F-G skriver ca 1614. Dersom 1617 er rett, tyder det på at i alle fall første datter (Anne?) bør flyttes over i det potensielle første ekteskapet jeg leter etter (jeg har flere kandidater på lur).F-G sier det ikke rett ut, men mellom linjene leser jeg en antydning om at han antar at Anne og Margrethe har tatt navnet Hagedorn fra sin stemor, Lauritz siste kone Margrethe Hansdatter. Om antydningen er holdbar eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å ta stilling til.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.