Gå til innhold
Arkivverket

[#33906] Ole Amundsen f ca 1830 i Lyster og Alette Olsdatter f1826 i Vik, Sogn

Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Eide

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om mine tippoldeforeldre Ole Amundsen og Alette olsdatter. I FT 1865 og 1875 bor de på garden Sørfjord i Sortland, Nordland. I ft 1865 er Ole 35 år. dvs f 1830,og er fra Lysters prestegjeld. Alette er 41 år f ca 1824 og fra Vigs prestegjeld. Barn Iver 1 år f i Sortland anna ( min oldemor) 12år f i Hadsel Gina 9 år f i Hadsel Johanne 5 år f i Sortland. I FT 1875 er Ole f 1829 i Lyster Aleette f 1826 i Vig barn hjemme: Gina Karoline f 1856 i Hadsel Johan Martin f 1863 i Sortland Iver Olai f 1865 i Sortland Ove Andreas f 1867 i Sortland. Min oldemor Anna Kristine f 7/7 1854 er nok flyttet hjemmefra. Håper noen har opplysninger om opphavet til tippoldeforeldrene mine i Sogn mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik
Gjest Britt Eide

Hei! Takk Geir for hjelp. Jeg har prøvd linken som du oppga i innlegg 4, men får til svar at det finnes ikke slike opplysninger i databasen. Så jeg gjør nopk noe feil. Er det noen som vet om det er bygdebøker for Luster. Eller kirkebok slik at en kan være sikker på hvilken Ole som er den riktige ? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan, dette temaet er gått meg ''hus forbi''!Ole Aanundson var fødd i Sandviki i Luster, men mori gifte seg sidan til garden Lie nedre i Hafslo prestegjeld, og huslyden til Ole vert difor omskriven der i Gards- og Ættesoga for Luster, band VII, som etter planen skal liggja føre mot slutten av 2006. Det er elles rett familie Gisle har funne i 1801.Ole Aanundson flytte, som Gisle seier, nordover i 1849 og gifte seg i Hadsel 24.10.1856 med Aletta Olsdotter, som eg mistenker for å vera barnefødd på garden Vik i Hadsel kring 1830. Far hennar heitte Ole Johanson.Til bygdeboki vår er eg sjølv på leiting etter fleire opplysningar om denne huslyden, særleg gjeld dette:* Opplysningar om dødsfalli til Ole og Aletta?* Fleire biografiske opplysningar om borni deira, som eg har funne er desse:a. Anna Christine Olsdotter, f. i Hadsel 24.6.1854b. Gina Caroline Olsdotter, f. i Hadsel 18.3.1857c. Johanna Marie Olsdotter, f. i Sortland 25.9.1861d. Johan Martin Olson, f. i Sortland 6.5.1863e. Iver Olai Olson, f. i Sortland 25.6.1865f. Ove Andreas Olson, f. i Sortland 13.6.1868g. Elena Henriette Olsdotter, f. i Sortland 11.6.1872, d. i Sortland 22.9.1874.Eg ville setja stor pris på eventuelle dødsdatoar (og -stadar), vigselsdatoar (or -stadar), bustadar, namn på ektemakar m.m.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Lars ! Tusen takk for opplysningene. Jeg har sett på de skannede kirkebøkene for Hadsel og Ane Christine døpt 10.9 1854 er min tippoldemor. Jeg har endel opplysninger om endel av hennes etterkommere. Kan sende det jeg har til deg hvis du vil, men det hadde vært greit med en e-postadresse mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ifølge folketellingene 1865 og 1875 er Alette Olsdtr født i Vik prestegjeld. Hun og Ole bodde da i Sørfjorden i Sortland.På gården Vik i Hadsel bodde ingen Ole Johansen i det tidsrommet da Alette skulle være født. I heile Hadsel fantes på 1820-tallet bare ett par der mannen het Ole Johansen (gift med Anne Margrethe Olsdtr) - de bodde i Breivika på Hadseløya, og kan sjølsagt ha vært en tur i Vik og fått ei datter der. Når bedre lesbare kirkebøker for Hadsel legges på nettet, bør det være mulig å sjekke det.Jeg er klar over at det så langt ha vært umulig å finne Alette døpt i Vik/Sogn, men kanskje skaper fornavnet hennes problemer. Alette kan være den nordnorske varianten av ett eller annet kvinnenavn fra Sogn. Ole Aanundson blei jo til Ole Amundsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Johan! Takk for opplysningene.Jeg hadde folketellingene fra før, men stusset litt over kirkebokinnskrivingen av min tippoldemi\or Ane Christine i 1854. Har du/eller andre noen opplysninger om familien som ble igjen på Sortland. Finnes det noen bygdabok der de er omtalt? Av folketellingene synes det som Alette døde mellom 1865 og 1875? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Vik Lokalhistoriske utgir Pradlao, og nr 1-1993 kjem det fram at 199 stk har reist frå Vik til Nord-Norge. Men nokon Alette er IKKJE å finna blant desse 199 stk.Alis f. 1823 på Hønsi er iflg Hefte 2 s. 69, uekte, mens Digitalarkivet seier at ho er 'ekte'. Uansett: Om Alis f. 1823 reiste til Nord-Norge eller ikkje står det ingenting om i Hefte nr 2. Men her kan ein lesa om mora: Marta f. 1808 (Kun 15 år gamal ?) sine foreldre og sysken. Marta (1808-1890) vart gift i 1834 m/ Ola Johannesson (1807-1898) på s. 80 i Hefte nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medan eg ventar på å høyra frå deg, Britt, har eg oppdaga på eige hand at det meste av ætti di utvandra til Amerika! Ole og Aletta utvandra frå Sørfjord i Sortland i 1888 med borni Gina og Johan, medan Iver utvandra i 1885 og Ove i 1895. Reisemålet var Crookston, MN der eg i 1900 finn Aletta som enkje, oppgjevi fødd i Noreg i september 1824. Iver og Johan var gifte, medan Gina visstnok var hushaldar for yngstebroren Ove. Iver og kona Syverine (Bilden) fekk 10 born i lag. Men dette veit du kanskje frå før!?Utanom oldemor si ser det ut til at berre Johanna Marie vart buande i Noreg!?Dette ser ut til å vera ein svært spennande huslyd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ole og Aletta vil bli omtalt i del 4 av gårds- og slektshistoria for Sortland. Pr. i dag er jeg ferdig med del 2, og har ennå ikke begynt på 'finsjekkinga' av folket i Sørfjorden. Foreløpig har jeg et stort spørsmålstegn også når det gjelder fødselsåret til Alette.Da Alette gifta seg i 1856, skreiv presten at hun var 26 år, det vil si født i 1830. FT1865 sier at hun var 41 år - det skulle bety 1824 eller 1825. FT1875 oppgir at hun var født i 1826 (det årstallet bruker jeg inntil videre) - i så fall var hun 46 år da dattera Elene Henriette blei født i 1872. Noe eldre enn det var hun neppe.Det andre spørsmålstegnet er altså fødestedet. Folketellingene sier som sagt Vik prestegjeld. Vanligvis betyr det Vik i Sogn, men det kan muligens også bety Vik i Brønnøy, altså Sømna, sjøl om det blei kalt Vik sogn (i Brønnøy prestegjeld) på den tida. Men det kan ha skjedd ei sammenblanding her, så Sømna bør sjekkes.Da Aletta gifta seg, står det bare Vik som fødested, og det er tvetydig, siden en gård i Hadsel heter Vik. Begge forloverne var imidlertid innflyttere, storbonden Albert Hatting Røsler fra 'ytre Sogn' og skredderen Johan Larssen Bostad fra Trondheim. Ingen av dem bodde på gården Vik, men kanskje er det interessant at kona til Johan, Anne Johannesdtr, f. ca. 1831, kom fra Hafslo.Altså: Fortsatt ser det ut for meg som Aletta var innflytter til Vesterålen, men 100% sikker er jeg sjølsagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp vigsli i Hadsel som saman med manglande forekomst av namnet Aletta i Vik i Sogn, som har fått meg til å ''stussa'' på fødestaden til Aletta. Men kanskje me kan finna ein dødsattest for Aletta i Minnesota som syner namni på båe foreldri hennar?Det var elles interessant å sjå at Johan Larsson Bostad var ''cautionist'' då Ole og Aletta gifte seg i Hadsel. Kona til Johan, Anna, var frå Smedegard (Alme) i Hafslo, og dette er ei ætt som eg veit lite om og difor har lagt inn som eige emne (sjå tema #34044). Eg gjekk m.a. for mange år sidan gjennom kyrkjebøkene for Hadsel på leiting etter folk frå ''mitt distrikt'', men fann ikkje vigsli til Johan og Anna, som må ha funne stad omlag på same tid som Ole og Aletta....Elles vonar eg at du Britt òg sender meg det du veit om søskeni til oldemor di i Amerika...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei! Takk for hjelp alle sammen. Dette er spennende. Lars jeg har sendt en epost med endel opplysninger.Jeg har funnet skibslista for når de reiste til USA via Trondheim. Men finner dem ikke igjen i Usa. De benyttet etternavnet Sørfjord når de reiste fra Trondheim, Men hvilket nan tok de ved innreise i Usa. Jeg er ikke så flink til å finne fram i folketellinger etc i Usa. Lars du har funnet Alette som enke i 1900. Hvilket etternavn benyttet hun. Er takknemlig for et tips slik at jeg kan finne samme opplysningene som du fant. Dette vil kanskje hjelpe slik at jeg finner mine slektninger i Usa Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til deg, Britt, for direkte melding med fleire interessante opplysningar. No har du gjeve meg dei opplysningane som eg treng om oldemor di, Anna Christine, og huslyden hennar. Berre to småting som eg ønskjer at du stadfester, om du kan:* Både Anna Christine og Aron Nikolai var busette på Lyså i Kvæfjord då dei døydde, men døydde dei heime??Elles ser eg at du ikkje har fleire opplysningar om nokon av søskeni til Anna Christine, heller ikkje om Johanna Marie, som i 1875 tente i lag med Anna Christine hjå ein av naboane i Sørfjorden, so då er det ''fritt fram'' for vidare ''graving'', både i Amerika og i Sortland? Eg har alt bede om nekrologar for to av brørne i Amerika, so får me sjå kva dei bringer...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, eg såg ikkje dette siste innlegget ditt, Britt, då eg skreiv svaret mitt:Huslyden skreiv seg AMUNDSON i Amerika, og det bør ikkje vera vanskeleg å finna nolevande etterkomarar der borte med alle dei borni som Iver let etter seg!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei! Lars til ditt innlegg nr.19 Anna Kristine olsdatter døde på Lyså 1.jan.1941 Aron Nikolai ble utsatt for en ulykke under forberedelser til gruvedrift i fjellet i Lysådalen.Han ble tatt av uvær og storm og kastet nedover fjellsida. Ble liggende i en bekk, hvor han senere ble funnen.Ble bragt ned til Lyså og videre til lege på Borkenes. Fikk opphold hos slektninger i Hagan. Døde av lungebetennelse en ukes tid senere den 29. sept. 1908. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!Aletta Amundson er opplista i FT1900 busett hjå sonen Iver Amundson i Badger township, Polk Co., MNNår det gjeld dødsfallet til Aron Nikolai i 1908, ser eg av kyrkjeboki på nettet at han var busett på Lyså då han døydde, men sidan biografien, som du sende meg, seier at han fekk opphald hjå skyldfolk i Hagan etter ulukka, so tenkte eg han kanskje døydde der og ikkje heime på Lyså...? Men det er vel ikkje so godt å svara på dette no snart 100 år etter...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei! jeg finner Aletta. ft 1900. Det samme med Iver og Kona Syverine. Men jeg finner ikke ut av hvordan jeg får listet opp familien. Må en kjøpe tilgang eller ikke? Det hadde vært ok å få vite navna på barna til Iver. Har også prøvd å finne ut når Ole Amundson døde (må være mellom 1888 og 1900), men finner ham ikke. Det samme gjelder Aletta(mellom 1900- 1910?) Jeg fant at Iver Olai døde 8/10 1939 i Polk Mn. Håper noen har tips/ om hvordan søke på kilder i Usa. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei! Jeg har vært i kontakt med min gode hjelper Johan Borgos ang.Johanna Marie Olsdatter f. 25.9 1861. i følge hans avdøde forgjenger reiste hun til Amerika i 1882. Men han har det travelt med utgivelse av bygdabok for Sortland og har ikke fått kontrollsjekket ennå. Kjempeflott at det kommer nye bygdabøker! Har prøvd å finne henne blant utvandrere fra Trondheim og Bergen, men finner henne ikke. Heller ikke ved innreise via Ellis Island. Men hun reiste kanskje via ei annen utreisehavn. Jeg fant foreldrenes utreise via Trondheim. Men fant ikke ankomsten via Ellis Island. De hadde kanskje ei anna innreisehavn når de skulle til Minnesota? Håper noen har tips/hjelp ang. dette. Er det noen som har tilgang til den betalte census 1900 og kan finne ut hva barna til Iver Olai Amundson og kona Syverine het? De bodde i Polk Minnesota. Hadde vært artig å komme i kontakt med familien i USA. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.