Gå til innhold
Arkivverket

[#33907] Alstahaug-Nesna-Nordland

Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Hei.Er det noen som kjenner opphavet til Christiane Christofferdtr.f.ca:1807/12 Alstahaug, Nordland.Hun var gift 15 jul 1832 (Fam.Search)med Ole Andreas,Larsen og bosatt på Levang,Gangstøen Nesna-Nordland Lenke Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei. Denne slektsbasen har jeg brukt mye,da jeg for tiden leter etter slekt i Nesna. Men kan ikke se at foreldrene til Christiane som skal være fra Alstahaug,finnes her. Men tusen takk for tipset.Tar gjerne imot flere. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Du finner ikke mer om foreldrene enn det som står at Christiane Christofferdatter var f. i 1812 i Alstahau og at faren var Lars Olsen, f. ca 1769.MvhBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Olav Gatland

Hei. Har funnet Christiane Christofferdtr.død 16 apr. 1901 hun bodde da på Vasdal,Nesna.(Kilde er kirkebok for Nesna).Det er der opplyst at hun er født i Tovaasen i lerfjord 1806. Dette skulle da være fam.hennes skulle man troLenke Spørsmålet mitt er da om det er noen som har opplysninger om hennes foreldre,Christopher Andersen og Marith Sørensdtr.? Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Marith Sørensdatter må være datter av Søren Esaiassen Ytre Nyland (både Nyland og Tovåsen hører til Leirfjord kommune i dag). I skifte etter faren 1804 er Marith gift med Christopher Andersen Tovaasen.Søren Esaiassen var gift med Else Kirstine Sølfestersdatter som det er skifte på Ytre Nyland 1796 men i det skifte er ikke Marit nevnt.Denne slekta har jeg ikke forsket på så jeg vet ikke noe om den. Jeg har ikke kirkebøkene hjemme nå tenkte å ta pause til etter jul med slektsfordkinga. Hvis jeg klarerHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Solveig. Tusen takk for opplysningende.Finner Søren på Nyland i 1801 tellingen.Han er da enkem.og det opplyses at han har vært gift 2 ganger. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Søren Esaiassen var 1.g.g.m. med Maren Nilsdatter skifte på Ytre Nyland 1760, men Marit er ikke nevnt der heller.Hvis alderen til Marit Sørensdatter er rett i 1801 skal hun jo være datter av Else Sølfestesdatter, hvis ikke Søren Esaiassen fikk henne mellom de to ekt.Lurer på om Else Kirstine Sølfestersdatter kan være datter av min mans ane Sølfester Stensen på Valberg, men er ikke sikker må til kirkeboka for Stamnes å finne dette.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei igjen. Ifølge Family Search skal Søren ha giftet seg med Maren Nilsdtr.3 okt 1756. Da Søren er gift bare 2 ganger skulle,må man annta at Else K.Sølfesterdtr. er moren. Takker! Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Søren Esaiassen er sønn av Esaias Arentsen og Saala Arentsdatter i følge skifter fra Alstahaug 1686-1780. s. 79-80 og 83 av Svein Edvardsenher har jeg sett på skifte etter Saala Arentsen på Ytre Nyland 1762 og Skifte etter Esaias bror Ivar Arentsen på Valberg 1730.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.