Gå til innhold
Arkivverket

[#33912] Gårdsbeboere FT

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Jan,har flere ganger 'dummet' meg ut fordi jeg ikke har bladd til 'neste' under Folketellingene i 1875 og 1900, mens i 1801 og 1865 kommer alle beboerne på gården opp i et og samme skjermbilde. Senest i kveld 'dummet' jeg meg ut da jeg søkte etter personer på en av gårdene på Natland, Fana. Regner med at det er vanskelig, men i hvertfall et hjertesukk fra meg; det hadde vært grådig greit å få alle på gården opp på en side.Mvh Arnfrid (av Samnangerslekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her trur eg ikkje eg kan hjelpa deg. No held me oss til den fysiske inndelinga i teljinga. I 1801 og 1865 er teljinga sett opp gardsvis, i dei andre bruksvis. Når me då presenterer alle på garden i det eine tilfelle og på bruket i det andre, får me eit systemet som fungerer uavhengig av innhald. prsentasjonene blir ein fullstenig mekanisk prosess. Skulle me tilfresstilla di bøn, som mange ville vera glade om me gjorde, måtte me i kvart tiflelle inn og analysera innhaldet i data. Visisnga vart ikkje lenger mekanisk. Dermed vart systemet min komlisert og tiddkrevjande. Det har me rett og slett ikkje lyst å gjera. men eg ser klart behovet. Eg skal tenkja på om eg finn ei lur løysing men lovar ikkje noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Jan for god forklaring. Aksepterer den. Jeg må bli flinkere til å ha huske hvordan de ulike tellingene er innrettet, og ikke alltid være så rask med å gå videre. Utålmodig, vet du!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.