Gå til innhold
Arkivverket

[#33913] Kassi Karstensdatter, Storalteren, Rana

Gjest John Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Haugen

Er det noen som kan fortelle noe om en dame ved navn Kassi Karstensdatter fra Storalteren i Rana, antakelig gift med Per Gullesa fra Snefjellåga. De fikk dattera Gurine Persdtr. i 1830. Det er jo et merkelig navn, som jeg aldri har vært borti noen steder, det er vel antakelig ikke det egentlige navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Per Gullessa (les Gulliksen) var bruker ved Snøfjellåga i 1749. I 1786 var det Gulle Persa.Min onkel bodde der fra 1917.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei! Kassi Carstensdatter kjenner jeg godt til. Hun er min tippoldemor. Hun ble født i 1803 av ugifte foreldre Karen Andersdatter (dengang tjenestejente i Forsenget, Dalsgrenda)og Ca®sten Andersen, sannsynligvis fra Lofoten. Vi er mange som har prøvd å finne hennes foreldre, men faren 'er som sunket i jorda'. Mora kan være den Karen Andersen som seinere finnes på Storalteren. Kassi ble heilt riktig gift med Per Gullesen(1778 - 1847). De slo seg ned på en plass under Storalteren som heter Strupen.De fikk 9 barn. Er nettopp kommet i kontakt med en amerikaner som er etterkommer etter deres yngste sønn, Ivar. Dersom du oppgir mailadresse kan du få flere opplysninger om etterkommerne.(også om dattera Gurina!) Hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Haugen

Hei, og takk for respons. Sjøl er jeg etterkommer etter Kassis datter Gurine, og Kassi blir min tipp-tipp-oldemor. Kan det uvanlige navnet Kassi tyde på samisk herkomst, tro? Jeg vil gjerne ha flere opplysninger, min e-postadresse er johhaug3@online.nojohn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Eldar Gundersen

Hei To av min kones formødre gikk under navnet Kassi. Disse var mor, f. 1787 og datter, f. 1818 i Spillum i Namdalen. Begges egentlige navn var Konstanse. Mvh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.