Gå til innhold
Arkivverket

[#33915] Eiere av gården Blæstad i Vang på 1600-tallet


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I odelsskatten 1648/49 skattet Lage (Larsen) Moe i Jevnaker (senere på Brattval) av bl.a. 1 1/2 skp. mel i Blæstad. Det er første året jeg finner ham oppført med jordegods.I 1661 hadde Blæstad en skyld på 1 1/2 skp. tunge, og Lage Lagesen(!) i Jevnaker eide hele gården. Dette gjorde han så sent som i 1673, men innen 1679 var Ole Torstensen d.y. blitt eier.I NST XVI (1957) skriver Johan Garder om 'Slekten Gile i Vang og Paul Torstenssønns 'odelsrett' til Sørum i Skedsmo'. På s. 162 nevnes det at Arne Gile i Vang g.m. Maren (Helgesdtr.?) Gile, i 1612 bl.a. skatter av Blestad 1 1/2 hud 4 sk. I 1615 er det 1 1/2 hud, i 1623 2 huder. I 1624-25 tilsynelatende ikke? (hvilket forsåvidt harmonerer med mitt eget funn da jeg gikk gjennom odelsskatten for Vang 1624). I 1627 skatter imidlertid enken Maren av 2 1/2 hud i Blestad. I 1629 og 31 skatter hun bl.a. av 2 1/2 hud i Blestad. I 1633 er Maren borte fra listene. Sønnen? Helge Gile, som nevnes smn. m. Arne flere år, eier tilsynelarende ikke noe i Blestad i 1635? (s. 163-167)Det var ikke Blæstad som var siktemålet med denne artikkelen, så det er ikke sikkert at all informasjon om gårdens eiendomsforhold er uttømt.Kjenner noen til eierforholdene på Blæstad mellom 1631 og 1648/49?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Den som leter, finner (mer): I NST XVII (1959) kommer fortsettelsen av Johan Garders undersøkelser vedr. Gile i Vang i artikkelen 'Torsten Colbjørnssønn Arnebergs eller hans hustrus forbindelse med Gile-slekten. Var Helge Gile II lagmannen Paul Helgessønns sønn?'På s.175 nevnes det med henvisning til NRR VI s. 118 at Lauritz Lagessønn på Ringerike 10. februar 1629 søker kongen om å få makeskifte bort Blestad i Vang 1 1/4 skpd. og få igjen Kvernberg på Ringerike (gnr. 45 i Norderhov)- Med dette navnet må man anta at vi her har Lage Larsen Moe/Brattvals far.Johan Garder resonnerer seg frem til at Lauritz (Lars) Lagesen var gift med Arne Giles datter, og at Blæstad er hennes morsarv. Han antar videre at grunnen til at gården senere befinner seg i Maren Giles eie (som han mener må være Arnesdatterens stemor), er at Lauritz Lagesen kan ha funnet det upraktisk å bruke Blæstad, og har funnet en ordning med Maren slik at denne har ordnet med gårdens bygselmann og betalt odelsskatten av gården.Tja. Dette må jeg undersøke nærmere - men man må vel i hvert fall anta at makeskiftet med Kronen ikke har funnet sted, siden Lage Larsen Moe/Brattval sitter med Blæstad senere (senest 1648/49).Lauritz Lagesen bodde kanskje på Kvernberg? Denne gården skal visstnok være identisk med Kvernbergsunds-Ødegården. Denne er kanskje identisk med det 'Quernesund' som nevnes som underliggende Hesleberg i 1647. Både Hesleberg og Kvernesund var krongods. - Og oppsitteren het Lauritz...Kjenner noen ellers til denne Lauritz Hesleberg?Jeg har en teori om hvem som kan være opphavet til Lauritz Lagesen, om han nå bodde på Hesleberg eller ei, men det skal jeg lage et eget tema om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jo, det er trolig at Lauritz Lagesen bodde på Hesleberg: Senest i unionsskatten jonsok 1643 er det nemlig også en Lauge Hesselberg som skatter av 1 1/2 pd. 1 1/2 fr., mens Lauritz Hesselberg skatter av 5 fr. 3 lpd. (han er riktignok uteglemt av akkurat DENNE skattelisten). Det står dessverre ikke hvilket jordegods de konkret skatter av.I landskatten 1637/38 skatter Lauritz Hesselberg av 2 skp. 3 lpd. 4 skinn, og i odelsskatten 1647/48 skatter han av 1 pd. 8 lpd. Dette er forresten siste året han nevnes i odelsskatten, så han har kanskje falt fra ved disse tider. Han nevnes forøvrig på Hesleberg senest 1612/13.I skattematrikkelen 1647 eier Lauritz Hesleberg 1/2 skp. byggmel u.b. i Røseng i Norderhov.Når det gjelder Lauge Hesselberg, så nevnes han i rosstjenesteskatten 1644/45, men han var ikke på gården i koppskatten 1645. Da nevnes Lauritz alene, uten hverken kone eller tjenestefolk. Likevel synes han å betale 1/2 dlr. i skatt, noe som virker merkelig. Og nettopp på denne tid, i koppskatten 1645, nevnes Lage (Larsen) på Moe i Jevnaker for 1. gang. Han skatter bare for seg selv og to tjenestefolk, som nok betyr at han fortsatt var ugift da. Derfor tror jeg nok at denne Lage er den samme som tidligere bodde på Hesleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.