Gå til innhold
Arkivverket

[#33921] Identifisering av foto av kronprinsesse Märtha og politimester O.T.Olsen,

Gjest Nils Erik Østerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Erik Østerud

Som pensjonert politimann jobber jeg med politihistorien for Helgeland politimesterembete. I den forbindelse kom jeg over et spennende bilde av kronprinsesse Märtha og politimester Ole Thobias Olsen ombord på en båt, trolig under den såkalte Finnmarksturen våren 1934. Nederst på fotoet står det skrevet: 'Kronprins Olav fot' og mye tyder på at kronprinsen sto bak kameraet. Henvendelse til hoffet kunne ikke hjelpe meg. Jeg er ute etter 1: Hvilken båt kan det ha vært 2: Andre omstendigheter omkring fotoet.bilete0416.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Studerer man litt detaljer rundt båten, så finner me at det står livbelter rett til venstre for kronprinsesse Mãrtha, altså bør det være en norsk båt. Studerer en livbåten nærmere, så kan det sjå ut til at det står Prins ett eller annet og da kan det være Nordenfjeldske sin hurtigrute Prins Olav før den vart ombygd. Søk på S/Y Prins Olav så finner en ett postkort av denne båten, som har ett åpent dekk mellom styrehus og bygg akter. Prins Olav vart ombygd i 1937, så om dette er riktig båt, så var det før ombygginga.Nordenfjeldske bør om det er riktig båt kunne svare på dette, det var vel ikkje kvardag at kongelige reiste med hurtigruta.Her noen fakta om båten: 68) T/S PRINS OLAV (WPJG/LFSQ/LCVM) (1925 – 1940) Bygd av A. & J. Inglis Ltd., Glasgow, som T/Yacht 2113 brt, 1135 nrt 275.0 x 40.1 x 12.6 3x Parsons TU (Parsons, Newcastle), 807 NHK, 4500 aHK1908: Mai: Levert som HMYacht ALEXANDRA for HM King Edward VII (Royal Navy)1925: Innkjøpt av NFDS, Trondhjem. Omdøpt PRINS OLAV1937: Mai: Ombygd til D/S ved Trondhjems MV, Trondheim: 2147 brt, 1247 nrt, 650 t.dw. 275.3 x 40.1 x 21.2 4cyl.Comp. (Fredriksstad MV), 391 NHK1940: 09.06.: Senket av tyske fly 70 nm. V Røst, på reise Tromsø – UK. 1 mann omkom. De overlevende ble berget av jageren HMS ARROW og ført til Scapa Flow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ottar har nok heilt rett, som tidligere skrevet så kan ein tyde Prins i begynnelsen på livbåten, mens resten er dekket til, så Prinsesse Ragnhild stemmer jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.