Gå til innhold
Arkivverket

[#33932] Fehirden Bjarne Audunsson

Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Litt kjøpegods.Nr: 444 Dato: 1308 jan 10 Sted: OsloRegest: Vitnebrev fra Pål Einarsson, lagmann i Oslo: Var til stede da Sigurd Sæbjørnsson erkjente at han hadde solgt 5 øresbol i Løken i Skedsmo sogn og 3 øresbol i Kjos på Jessheim til herr Bjarne Audunsson, og mottatt betaling. Sigurd skal kunne innløse Kjos innen 14. okt for 3 mark pr øresbol.1Vitner: Gaute Torgeirsson, Olav Lang, Narve Leirtå, Torleiv bror hans, Orm, Einar Trondsson, Åmunde Varg og andre gode menn.Beseglet av utstederen. Orig (perg): AM 58.6 - Kbh. Trykt: DN III nr 69. 1 tilbakeBakpå står: Om Berg på Tjøme, at den var solgt herr Bjarne for Talberg og K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis kan ein tolke dette som eg har saksa fra Bjarne Audunsson sitt testament.'en min herre Magnus konnungh oc hans frw moder gifuer Jegh xx mark brende som min here Haken konnungh moder fader hans gaf megh i testament'Var det ikkje frå Håkon 5. han hadde fått 20 mark brende, eller var det frå Håkon 5. morfar Erik Plogpenning?Dette var undeleg , kan ein tolke dette på nokon anna måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Holter. Ja det er lettare å sjå det no etter ei god natt på puta. Ein burde ikkje skrive alt ein tenkjer på so seint på kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De nevnes jo der, men så vidt jeg kan se, kan vi ikke dra noen konklusjoner om mulig slektskap på bakgrunn av det Absalon sier.Han nevner Audun Hugleiksson som kansler under Eirik Magnusson (konge 1280-99) på s. 92, og på s. 95 at Audun ble fanget og siden henrettet 1303 i Håkon Magnussons regjeringstid (konge 1299-1319). 'her Biörn Audensön' nevnes på s. 95 blant baroner og riddere under Håkon, og dessuten på s. 96 ('h: Biörn Audenßön') blant baroner og riddere under 'kong Magnus Smeck' (Magnus Eiriksson, konge 1319-x, d. 1374).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur vi bør leita fram alt vi har av informasjon kring Bjarne , Audun og kong Håkon 5. Deretter får vi leite etter kryssingspunkt og samanfallande interesser som Bjarne og Audun hadde. Eg har tidlegare nemt 4 krysningspunkt, som er: fehirdsle i Tønsberg, bygard i Bergen begge hadde tilknytning til ein austlandsgard Bjerke/Bjørke, og livet deira vart veldig prega av Håkon 5. Har vi fleire kryssingspunkt? Var det for eksempel ikkje slik at Håkon fikk ei dotter Agnes med ei kvinne fra Nordfjord? Kan der liggja noko vi har oversett? Vi bør nok leite med lys og lykter ei stund til, for eg er overbevist om at der er meir informasjon å finna der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det virker som er konspiratorisk teori. Men hvis dere virkelig vil arbeide videre med spørsmålet om Audun hestakorn var far til herr Bjarne, så må dere også diskutere alle motforestillingene, - alt som taler imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt skal vi det , eg er på ingen måte enda overbevist om at Bjarne er son til Audun . MEN, det er omstende som KAN tale for at so er tilfelle. Og skal vi kunne ha ei anna kvalifisert meining kring dette enn det som er rådande i dag (Helle, Nedrebø osv..)so må vi gjere eit minst like stort arbeid med kildene som det dei har gjort. Vi må då også, i det arbeidet, kunne sjå på kvifor Bjarne ikkje kunne vere son til Audun. Kansje du Vigerust har nokre argument i den lei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er et vanlig vitenskapelig prinsipp at man i argumentasjonen for et forhold eller sak, selv presederer djevelens advokat og lanserer motforestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje usamt med deg i det. Men no er ikkje dinne diskusjonen eit enketmannsforetak, so du er velkomen med motargumenter ..... om du har nokon då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det beste argumentet er jo sjølvsagt at det ikkje finst _noko_ _som_ _helst_ som tyder på at Bjarne Audunsson var son til Audun Hugleiksson. Namnelikskap er ikkje noko argument -- det var fleire som heitte Audun på slutten av 1200-talet, ikkje minst svært mange som ikkje er omtalte i kjeldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Rune Ugulen. Om namnelikskap er det einaste samanfallande argument mellom Bjarne og Audun du kan finna i denne tråden , so er eg uroa over lesekunnskapen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det har etter kva eg kan sjå ikkje kome fram eitt einaste godt argument i denne diskusjonen som gjev nokon som helst indikasjon på at Audun Hugleiksson er far til Bjarne Audunsson. Med argument meiner eg då argument frå kjeldene, ikkje notidig synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Loberg

Hadde i det lengste ment aa holde meg unna denne debatten, men kan ikke dy meg for aa kommentere de omtalte kryssningspunktene i innlegg 57: Nei, det er ikke slik at Haakon V fikk datteren Agnes med en kvinne fra Nordfjord.Ellers er det vel bare aa si at det finnes ikke bevis for at Bjarne skulle vaere sonn av Audun H. Sagt omvendt, det er saerdeles lite sannsynlig at Haakon V skulle betenke en sonn av Audun H med en veitslegave paa 20 merker brent. Her kan kanskje prosopografene i blant oss hoste opp mer sannsynlige kandidater for farskapet til mottakeren av veitslegaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det må vere ein historisk føredom å avvise Audun Hugleikson som far til Bjarne Audunson fordi Audun var blitt avretta. Hadde vi ikkje visst korleis Audun døydde (men enno ikkje korfor), ville det svært sannsynlig bli gjetta på at Audun var far til Bjarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Løberg. Jaja, so var det dette med lesekunnskap att då ! Du skriv at: “Hadde i det lengste ment aa holde meg unna denne debatten, men kan ikke dy meg for aa kommentere de omtalte kryssningspunktene i innlegg 57: Nei, det er ikke slik at Haakon V fikk datteren Agnes med en kvinne fra Nordfjord.”Vel vel, kvifor kommenterar du ikkje dei 4 kryssingspunkta då? I staden kommenterar du eit spørsmål som IKKJE er eit av dei 4 kryssingspunkta eg nemner, og dermed tillegg meg meiningar eg på ingen måte har. Kor vidt Agnes si mor var nordfjording eller ikkje, tja, det er der vel delte meiningar om vil eg tru !Lars Løberg og Jo Rune Ugulen. Kvifor er nettopp dykk so ivrige etter å legge denne diskusjonen daud? Eg kan ikkje sjå kvifor dykk skulle ha eit slikt hastverk! Denne diskusjonstråden er, som eg har nemnt lenger oppe i tråden, interessant på meir enn ein måte. Har dykk gjennomgått alle kjelder, eventuelle tidligare diskusjonar i tidskrifter o.l. og argumentert for og i mot ein slik teori? Om so er, og konklusjonen vart slik at Audun ikkje kunne vera far åt Bjarne, då kunne det vore interessant å få vita om der var eit avgjerande moment som gav nettopp den konklusjonen. Kan dykk gje meg eit avgjerande og uomtvisteleg argument for at Bjarne Audunsson IKKJE kunne vera son åt Audun Hugleiksson, ja, då er det nok for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Leiv MagneLa meg trekke fram to momenter som taler mot koplingen mellom Herr Bjarne og Audun Hugleiksson.Auduns gods ble beslaglagt av kronen og kom i 1361 i DN II, nr. 365 i Otte Rømers eie etter å ha vært i Algot Benediktsson verge.Det forhindrer ikke at morsarven kunne gå til eventuelle barn av Audun. Det innebærer en gedigen morsarv dersom deler av Herr Bjarnes gods skal veies opp mot søstrenes del (3/5). Man må anta at Herr Bjarne har skaffet seg en del jordegods for egen regning.'Biercke' fra DN II, nr. 19, 1279:Sammendrag: Andres Biskop i Oslo og Audun Hugleikssön kundgjöre, at Audun paa Grund af al den Naade, han af Kongedommen har nydt, indlöser til samme Gaarden Bjarka paa Follo, som Jon Holtessön havde givet til St. Halvards Kirke, og giver Kirken derimod Gaardene Formo, Ganstad, Vegstein, Uppin, Flygsstad, Bryn, Bardarrud, östre O og Bö.Det fremgår av brevet at 'Bjarka' på Follo ble innløst og gitt til kongen som takk for den gunst Herr Audun hadde nytt.Den kan med stor sannsynlighet derfor ikke være identisk med Herr Bjarnes 'Biercke'Det som kan være vedr å se på er personene som finnes i dette brevet:DN XIX, nr. 305, 1281:Ægteskapskont#rkattrykkfeil, kontrkat for kontrakt? mellem Erik Magnusson, konge av Norge og Margareta, datter av kong Alexander av Skotland.Syv nordmenn ble igjen i Skotland som garantister for avtalens gjennomføring:Preterea sciendum est, quod Viuenus miles, frater Bernerij militis. Johannes filius Finni. Jsaac filius Gautonis. Andreas Petri. Elauus Arnfinnj. Auduennus de Slindon´,(Ridder Vidkun og Ridder Bjarne bror hans, Jon Finnsson, Isak Gautesson, Andres Pettersson, Eiliv Arnfinnsson og Audun på Slinde)Her ser vi for de tre siste at det er en meget tankevekkende konstelasjon av navn sett i forhold til mitt innlegg 3.Nå dukket det ved litt leting opp ennå en Åse på Tunini, DN II, nr. 227, 1338, som blir forbundet med med den Åse som har datteren Gunhild Petersdotter fra Bergen 1347, DN II, nr. 285. Årsaken til at de blir linket av RN er at Herr Erling Vidkunsson opptrer som Ombudmann og Verge for Åse i begge brev. Så kan man titte på Roxburg-dokumentet fra 1281 igjen og finne Herr Erlings far. Da er det 4 personer som kan være av interesse i denne slektskretsen av gislene fra 1281.I brevet fra 1338 blir Fru Aasa på Tunini tatt i vern og varetekt av Kong Magnus. Slik sett passer hun inn i konstelasjonen.Jeg synes det begynner å nærme seg en konklusjon for mitt vedkommende:Åse fra skiftet i Tønsberg 1325, DN III, Åse (Audunsdotter) fra 1347, DN II, nr. 285, og Aso a Tunini (Tønjum i Lærdal? RN) 1338, DN II, nr. 227 virker å være den samme og høyst sansynlig datter av Audun på Slinde.Nå taler det at Åse (Audunsdotter) sitter på Tunini i 1338 mot at hun er søster til Herr Bjarne, men vilkåret i Herr Bjarne gjelder også hennes arvinger med hensyn å bo på Skardeberg.Ytterlige undersøkelser omkring Skardeberg og kronologi må til. Det er en mulighet for at det er Gunhild Petersdotter som har brakt Gunhildnavnet til Skardeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Leiv Magne Apelseth: For min del kan de halda fram med denne debatten til det gror sopp på den. Eg er ikkje interessert i å stogga den, heller ikkje å forlenga den, men skal de diskutera farskapet til Bjarne Audunsson, kan de jo i det minste gjera ein freistnad på å gjera dette ut frå kjeldene. Og det er slett ikkje min jobb å 'Kan dykk gje meg eit avgjerande og uomtvisteleg argument for at Bjarne Audunsson IKKJE kunne vera son åt Audun Hugleiksson, ja, då er det nok for meg'. Du vil ha nokon til å gjera arbeidet ditt for deg, ser det ut til. Vel, det vert ikkje meg. Men eg kan jo hinta i retning av at dette er ikkje den provsføringa du bør leita etter. Du bør leita etter den motsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Fjeldsgård. Min kommentar til ditt momentet 1, kring morsarven: Eg kan ikkje sjå at det er tatt med i ditt moment det faktum at Audun Hugleiksson satt som fehirde i Tunsberg for kortare eller lengre perioder fra om lag 1277 til 1299, og då sjølvsagt kunne ha kjøpt atskillig jordegods på austlandet som igjen vart arva bort til barna før han vart arrestert. Slik at ein eventuell son på austlandet kunne inneha ein betydeleg farsarv og.Min kommentar til ditt momentet 2, garden Bjerke/Bjørke: Eg skal gi deg rett i at det er eit moment som talar i mot at det kan vere den same garden det her er snakk om . Men det at Audun løyste inn garden i 1279, utelukkar ikkje heilt at det kan vere den same garden som Bjarne Audunsson satt med 40 år seinare.Når det gjelder det siste du har i innlegget (og innlegg 3), kan eg ikkje sjå heilt klare koplingar mot austlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Leiv MagneI brevet fra 1361 blir det henvist til godset i Nordfjord.Dette godset i likhet med resten av Herr Auduns gods er forbrutt gods som tilfalt kronen ved Herr Auduns endelikt.Bortsett fra de 4 gårdene i makeskiftet fra 1279, hva eier så Audun på Østlandet?.Vedrørende Herr Bjarnes familieforhold vil jeg trekke fram et brev fra 1306, DN II, nr. 82. hvor en Sira Bjarne Audunsson opptrer på en fremtredende måte, samt hans bror Tormod. Mon dette er Herr Bjarne i yngre dager?Nå bør det vel ikke ha gått hus forbi at i Petersdøttrenes skifte i Tønsberg 1325 mellom Petersdøtrene gjelder det fire gårder i Halse/Holum i Vest-Agder. Vi har her en Fru Åse, muligens en Audunsdatter som kan ha brakt dette inn i ekteskapet med Herr Peter. Herr Bjarne har også gods på Agder, i Arendalsområdet og det som er påfallende er at man finner mange forbindelser omkring dette godskomplekset utover 1300-tallet. Forholdet tilspisses ved sakene om Asdal-godset i første halvdel av 1600-tallet.For øyeblikket tror det kan være fornuftig at noen og enhver tar seg en tur tilbake til skrivebordet for å fordøye det som er kommet fram i debatten og ettergå sine kilder. Jeg for min del skal med tid og stunde se ytterligere på Herr Bjarnes gavegods til kirken og mulige andre eiere til disse gårdne i Røde bok, samt i hvilken grad man finner noe av dette igjen i Hartvig Krummedikes Jordebok. I tillegg vil jeg se på bgrensninger i Herr Bjarnes familiekrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Vigerust. Jada, kjøp og salg med..Kristian Fjeldsgård. Du spør om kva gods Audun eigde på Austlandet. Det veit vi ikkje, men eg har reiegjort for at han kan ha hatt mykje. Les elles mitt innlegg 37 ovanfor. Om du gjer den øving det er å identifisere Bjarne Audunsson sitt jordegods , vil du sjå at han hadde betydelege eigendomar i Vestfold. Men kva (bortsett frå namnet) er det som får deg til å undrast om Sira Bjarne Audunsson er den same som sysselmannen og fehirden med same namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.