Gå til innhold
Arkivverket

[#33933] Rennebu: Hjelp til oppslag på vielse i 1846

Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Det er blitt meg fortalt at det i Rennebuboka I, side 119 står omtalt ei Anne Engebrethsdtr. fra Fron som i 1846 ble gift med Petter Gotfred Pleym født i Trondheim.Ekteparet finnes her i 1865: LenkeJeg forstår det slik at vielsen fant sted i Rennebu. Er det noen som kan være behjelpelig med å se i den aktuelle kirkeboka under vielsen om det står noe som kan gi mer informasjon om Anne. Jeg hadde håpet det kanskje kunne stå hvor i Fron hun var født og vokste opp, og evnt. navnet på hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Du finn vigselen her på DP: LenkeEg har dessverre ikkje Rennebubøkene her på kontroet, men viss ingen andre har svart før, skal eg sjekke i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk til deg, Arnfinn! Dette burde eg ha funne fram til sjølv, men nå veit eg i hvert fall om kykjebøkene for Rennebu på DP til ein annan gong.Eg ser at dette dessverre ikkje var 'mi' Anne, så du treng ikkje leita opp i Rennebubøkene. Men takk for den omtanken også!Beste helsing Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo Aud, Ved søk i 1801 på Fron, får jeg fram 3 Engebret'er i alderen 15-18 år, som kan være far til Anne. Den ene er sogar gift som 18-åring. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for innsatsen Helge, men problemet er at jeg har allerede ei Anne Engebrethsdtr. f. 1817, som jeg forsøker å spore opp. Etter at hun ble konfirmert i 1832 i Kvam, forsvinner hun ut av kildene her uten å etterlate seg spor.Anne var født på Gamleplassen under Sandbu, Nordre Kvam i Nord-Fron, av foreldrene Engebreth Pedersen og kona Anne Olsdtr.I og med linken jeg fikk av Arnfinn Kjelland, hvor det fremgår at far til den Anne som var kommet til Rennebu, het Engebreth Olsen, må jeg bare konstatere at jeg nå er like langt!Beste hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Det finnes eksempel på at fedrenes navn kan være feil innført i kirkeboken. Jeg brukte lang tid på å finne ut hva mine tippoldeforeldres fedre het.Her er mine tippoldeforeldres ekteskap i 1846 i Rennebu. Begge fedrenes farsnavn er feil. Jeg sier ikke at dette er tilfelle for Ingbrigt Olss., men at man bør sjekke flere kilder før man velger bort en mulighet.LenkeNår min oldemor giftet seg har hennes manns far et annet farsnavn enn ved dåpen. Hvilket som er rett vet jeg ikke da jeg ikke har funnet flere opplysninger om personen.Mvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, dette er viktig å være oppmerksom på.Når det gjelder kilder som er avskrevet og lagt ut på Internet, kirkebøkene for Rennebu i dette tilfellet, så er det også en mulighet for at 'avskriveren' kan ha blingset og tatt farsnavnet fra linja ovenfor eller nedenfor vielsen til Anne i den originale kirkeboka.Slik sett ville jeg foretrukket oppslag nettopp i den originale kirkeboka, da var jeg i hvert fall sikker på at bare presten hadde gjort feil før oss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

No har ikkje eg heller tilgang til den _originale_ kyrkjeboka for Rennebu, berre ei utskrift frå skanna mikrofilm. Så med forbehold for at ikkje skannaren eller skrivaren har forvrengt det farsnamnet som står på Ingebrigt, _var_ farsnamnet hans 'Olsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for supplerande opplysning, Arnfinn.Det levde nokre Engebreth Olsen i Fron under tellinga i 1801, som godt kan vera far til denne Anne i Rennebu, så eg trur nok det er rett namn på faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Her er skiftet etter Anne Ingebrigtsdt. Pleym. Det står at hun skal ha en del brødre og søstre, og at en bror skal være på Hospitalsstiftelsen i Trondheim. Kanskje dette kan være med å kaste lys over saken.Beste hilsen Inger Orkdal skifteprotokoll, Enke Anne Pleym, 1881-1902, Rennebu Skifte sl. 31.12. 1891Avdød: Enke Anne Pleym, fattiglemBl. Skiftedokumenter:Registreringsforretning 14.5. 1891.Avdøde var gift med Peter Pleym (død for mange år siden). Etterlater seg en del brødre og søstre, hvorav en bror på Hospitalstiftelsen i Trondhjem. Ukjent om de øvrige søsken lever eller hvor de bor. Ingen livsarvinger. Avdød skal være kommet hit fra Fron i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for interessant innlegg, Inger!Nå er jeg blitt ganske interessert i hvem denne Anne egentlig var, men har problemer med å blinke henne ut her i lokalområdet pga mangelfulle utflyttingslister.Kjenner du navnene på hennes søsken?Beste hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Nei, jeg gjør dessverre ikke det.Nå vet jeg det har gått en del debatter her i forumet om Pleym-familien. Har ikke fulgt med i alle av disse. Kanskje disse debattene kan gi noe svar. Hvis du søker på Pleym her på WebDebatt kommer i alle fall en del opp. Forresten så har jo kirkebøkene for Hoppitalet i Trondheim kommet på nett, kanskje det kan finnes noe der.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2742Er ikke sikker på om Hospitalstiftelsen og Hospitalet er akkurat det samme, men det er verdt et forsøk. Hadde vært interessant å høre om du fant noe ut av dette.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for nyttige tips!Jeg skal komme tilbake her når eller hvis jeg finner entydige opplysninger om hvem Anne var datter til.Beste hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.