Gå til innhold
Arkivverket

[#33934] Feil ved søking


Gjest Tore J. Mehl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore J. Mehl

HeiJeg opplever stadige feil ved søking i DA. Stadig vekk mister man 'current' punkt når man klikker neste eller forrige på søkeresultatet, eller at man kommer tilbake til forrige søkeresultat ved tilsvarende klikking.Første eksempel kan være ved søking i Døde Bergen 1668-. Velger 1669 som årstall og begynner å bla fremover. Etter et par klikk fremover mister man holdepunktet og søkeresultatene forsvinnner. Tilsvarende oppstår ved å klikke siste side etter søk, for deretter å navigere bakover. Etter et par klikk forsvinner alt.Situasjoner hvor man får tilbake forrige søkeresultat opptrer meget ofte. Jeg har klart å komme forbi problemet med enten å trykke 'Forrige' og deretter 'Neste', eller ved å klikke siste og bla bakover.Jeg har ofte mange vinduer oppe mot DA og det kan virke som om 'de tråkker på hverandre'.Håper eksemplene hjelper til med å løse problemene.mvh Tore J. Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Døde i Bergen 1668-1815 virker ikke som det skal. 'Merknad - begynner med - Mons. Får opp en rekke navn som starter med Mons og krysser av 'Mons Endresens enche'. Resultat over 56000 adresser/navn eller hva det er som jeg igjen skal krysse av, men jeg får ikke se alle. Kan dette ha sammenheng med at dere har vært inne og gjort forandringer igjen (scannede krk.bøker). Har inntrykk at gale ting skjer hver gang dere gjør noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Om du har fleire vindu opne samstundes vil eg tru sjansen for problem er stor. Grunnen er at når du blar frå side til side blar du i funne søk. For å sleppa gjera søk på nytt blir dei lagra, dvs. ei liste over alle personane du har funne blir lagra. Desse blir laga i ein såkalla sesjonsvariabel. Om du opnar eit nytt vindauga vil dette overta sesjonsvariabelen din og den vil peika på dei personane du der finn. Vender du så attende til det gamle vindauga vil det oppdaga at lista tilhøyrer ein annan database, forstå at den ikkje kan brukast og gå til side 1. Eg skal tenkja på om det finst ein måte å lura teknologien på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så til berit sitt problem: Eg skal sjå på det så snart eg får tid. Det har nok ikkje noko med kyrkjebøkene å gjera, dei går heilt for seg sjølv på ein annan servar. Einaste me har gjort i samband med dette er å leggja inn ei lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

'Mitt' problem hører vel også her, og nevner et konkret eksempel:Jeg går inn på Røros 1801 og søker på etternavn 'inneheld spel'. Jeg får opp 20 Spel, ser de første 10, men når jeg trykker på 'neste', kommer jeg til første side for 1801 Røros. Jeg foretok dette søket for få minutter siden, og det er slik det var for et par timer siden.Samme problem gjelder kirkebøker jeg har søkt i.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Då er eg nokså sikker på at du har nettlesaren din slik innstilt at han ikkje godtek cookies (informasjonkapslar). Gå inn på Verktøy i menyen opp, vel Alternativ for Internett, og der Personvern. Dra så glidebrytaren heilt ned og trykk OK. Utan at denne er sett slik får ikkje servaren min kommunisera med maskinen din og få vita kva utval du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Men likevel undres jeg på hvorfor dette skjedde i dag og ikke før? Jeg har ikke foretatt noen forandringer på innstillinger i det siste. Jeg tukler aldri med ting jeg skjønner lite av:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

HeiJeg har nå gjort to forsøk, En med å spesifisere at alle cookies fra DA er tillatt og ellers generelt cookie nivå på middels (noe som er mest vanlig). Deretter gjort forsøk med cookies på laveste nivå inklusiv restart av maskinen.For begge forsøk oppstår problemet med blaing fremover i et enkelt søkesett.Denne gangen har jeg igjen prøvd Døde i Bergen og årstall 1670. Bladd så gjennom alle uten problemer. Fjernet søkeresultat for deretter å spesifisere 1671. Første gang vel og bra, men klikk neste - OOPS - tilbake til 1670 - Klikk Forrige og deretter neste er søkingen tilbake på sporet igjen.Så uansett om jeg kjører på absolutt laveste sikkerhetsnivå eller medium (både med og uten spesifikke sites) når det gjelder cookies, så oppstår problemet.På den annen side synes jeg man bør søke etter en cookieløsning som ikke krever laveste sikkerhetsnivå. I våre virus og spesielt spyware dager bør cookies legges opp etter medium sikkerhetsnivå.mvh Tore J. Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du treng ikkje ha lågaste sikkerhetsnivå. Det avgjerande er at cookies må vera slått på. Tredjehandscookies, derimot, treng ikkje vera slått på. Neste punkt vil vera å sjå på caching. Her bør det stå at han alltid skal sjå etter ny side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Der må vere ei anna forklaring, for begge desse innstillingane er rette hos meg, og problemet oppsto like vel. Ei anna sak er at eg ikkje veit korleis det artar seg i dag, fordi eg får 'feil' på alle søk.Problemet kan eigentleg løysast lett med at eg skrur av maskina og finn på noko matnyttig eit par dagar, men som Oldervoll antydar i ein anna tråd - det finst gode og mindre gode løysingar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Hei igjenNå har jeg satt min IE til 'Every visit to Page', restartet maskinen nok engang, og problemet er akkurat det samme. Ved samme database og søkekriterier som tidligere kom jeg ikke mer en to klikk på neste før søkedingesen denne gang mistet fullstendig fotfestet.Min konklusjon er at det må ligge en feil bakom her.Grunnen til at jeg la inn dette innlegget i går var at jeg etterhvert ble for frustrert av all klikkingen frem og tilbake samt stadig start av søk på nytt og på nytt fordi søkemekansimen mister fotfestet. Så vidt jeg kan erindre har denne feilen eksistert i månedsvis og kanskje helt siden det ble lagt om til nytt søkesystem på DA.Jeg håper dere klarer å løse problemetEn litt frustrert hilsen Tore J. Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har no kjørt rundt i den same databasen, med dei same søkekretiera. Eg har brukt knappen med fjern søkeresultat og eg har berre forandra dei opp. Uansett kva eg gjer går alt slik det skal. Men det er like sikkert at me har eit problem. Problemet er å finna det. Eg veit også kvar problemet må liggja. Når du går inn i Digitalarkivet får du tildelt eit sesjonsnummer. Dette nummeret beheld du heilt til du avsluttar ved å avslutta nettlesaren din. Når du hoppar ut er det fordi du har mist/fått nytt sesjonsnummer. Det igjen skuldast at servaren min og nettlesaren din ikkje har klart å kommunisera sesjonsnummeret att og fram. Når servaren min ikkje får sesjonsnummer hos deg, trur han at du ikkje har noko og gjev deg eit nytt. Som du så sender attende. Når så nummeret er nytt klarer ikkje servaren å finna dei personane som du har søkt fram.Eg både tenkjer og ser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.