Gå til innhold
Arkivverket

[#33940] Olava Kristine (Christine) Olsen f. 1865 i Tønsberg / Slagen

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Dette blir egentlig en oppfølging av debatt nr. 30280 på Oslo sidene. Jeg forsøker å legge ei lenke, men om det mislykkes så er tidligere debatt nr. nå nevnt. Det ligger viktige opplysninger der, men det er vel unødvendig å nevne alt på nytt.LenkeDet virker mer riktig å få dette over på Vesfold.Så håper jeg da at det er noen i Vesfold som vil hjelpe meg ved å gjøre nødvendige oppslag. Det er mye som tyder på at Gunn Huglen har funnet et godt spor.Mvh. Einar____________________--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Olava Christine Olsen f. 1865 hos foreldre , Baadsmand, Ole Christiansen og Johanne Jørgensen , og søsken her:LenkeFamilien finnes langt ned på listen.Lykke til med fortsatt søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke 1900 tellingen Sandefjord,til den Olava Kristine g. med Magnus Mathisen som vi lurer på om identisk med Olava Christine i 1865 -tellingen fra Slagen, i forrige lenke:LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På F.S under foreldresøk IGI finner jeg listet opp følgende barn av foreldre Ole Christiansen og Johanne Jørgensdatter:Martin Olsen dpt. 22 okt 1854 SemOLaus Olsen dpt. 12 okt 1856 SlagenOttomine Gjertine Olsen dpt 1858 SlagenMarie Olsen dpt 28 mar 1861 SlagenOlava Christine Olsen dpt 26 des 1865 SlagenDet er de samme barna som er med i 1865-tellingen.Har dessverre ikke funnet ekteskapet mellom Magnus Mathisen og Olava Christine.Det kan ha vært i Slagen/ Sem / Tønsberg området, eller kan hende i Oslo der eldste barnet ble født, før familien flyttet til Sandefjord.Får håpe at noen har enkel tilgang til kirkebøker så du får hjelp til dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sem mini I 7 (1856-1865), s. 198-199:Olava Christine, f. 7/10-1865, dpt. 26/12-1865, ValløForeldre: Ole Christensen og H. Johanne Jørgensdtr ValløFaddere: Kone Johanne Jørgensdtr, Pige Ellen Jacobsdtr, Samuel Pedersen, Lars Jacobsen og Anton HansenDu har i en tidligere debatt fått opplyst at din Olava Christine, f. Olsen, var født 7/10-1865 i Tønsberg (kommunal folketelling for Christiania). Da må det nesten være denne kvinnen, selv om hun er født i Slagen sogn i Sem. Vallø er jo nær Tønsberg, og du har tidligere gått gjennom døpte i Tønsberg for den gjeldende perioden uten resultat (St. Laurenti kirke ble nedlagt 1810, så der er ikke flere kirkebøker for Tønsberg å lete i).For å være helt sikker, burde selvfølgelig vielsen undersøkes, men den har jeg ikke tid til å lete etter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av innlegg nr. 5 kan vi vel konkludere at det må være rette Olava Kristine vi har funnet. Jeg håper en eller annen kan gjøre oppslag for vielsen til Magnus og Olava Kristine.Likevel gjenstår spørsmålet: Hvorfra kommer navnet 'Gorbo'. Jeg er helt ukjent med at det kan kobles til Mathiesen siden.Dermed står spørsmålet om hvorfra Agda Marie 'Gorbo' Mathiesen f. 7/10 1865 har hun navnet 'Gorbo' ?Mvh. Einar__________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Så flott at du har fått hjelp av Kristian Hunskaar igjen med kirkebokoppslag !Håper noen andre har mulighet for å søke for deg etter ekteskapet.Eldste sønn ble f. ca 1892 i Oslo. Familien bodde i 1908 i St. Olavsgate.Den hører vel med til Trefoldighets menighet?Ca 1991 har du vel ikke funnet ut hvor Magnus Mathisen og kona Olava Christine bodde?I 1900 er de jo i Sandefjord, men flytter senere til Oslo igjen.Om du kan få hjelp til å finne familien ca 1890/92 har du en mulighet for å finne ut hvor du kan lete etter ekteskapet i Oslo.Her er vel Byarkivet og adressebøker til hjelp håper jeg.Kirkebøker for Vallø , Slagen sogn,er også av stor interesse fra denne tiden.Lurer på om fadderlistene sier deg noe? Lykke til, det blir spennende å se om du får løst dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T.Stordalen Henriksen

Gårbo er et stedsnavn mellom Tolvsrød og Ringshaug-stranda utenfor Tønsberg. Sansynligvis et gammelt gårdsnavn?Hilsen Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her var det mye artige opplysninger fra Solfrid.Vi har hatt samme tanke om opprinnelsen til Gorboe-navnet.Samtidig med at du skrev inn om Gaarbogårdene i Slagen, sendte jeg privat mail til Einar om nettopp de samme gårdene. Henvist til Bygdebok for Sem.Her er ekteskapet mellom OLe Christiansen og Johanne Jørgensdatter fra F.S.LenkeHer er nevnt Oles far Christian Ingebretsen.Johanne Jørgensdatters foreldre mener jeg må være Jørgen Amundsen og Marthe Nilsdatter. Jørgen er mye eldre enn Marthe ved ekteskapsinngåelsen, så det er mulig han er g. for 2. g. med Marthe Nilsdatter.Dette ekteparet har følgende barn dpt i Sem:Ole Jørgensenf. 28 juli, Dpt 29 juli , død 29 juli 1818Anne Olia Jørgensdatter dpt 28 des 1819Nils Jørgensen dpt 8 jun 1823Johanne Jørgensdatter dpt 20 aug 1826JOHANNE JØRGENSDATTER dpt 9 nov 1828 ( Det må være hun som gifter seg med Ole Chr.)Jeg har ikke funnet ut om noen av forfedrene til Einar har bodd på Gaarbo, men de kommer tydeligvis på Olavas side fra området rundt Wallø saltverk.På kart i dag heter en vei ved Ringshaug Gårdboveien . Den finnes lett ved kartsøk.Under Vestfoldslekt er det nå lagt inn gifte og døde i Slagen 1905-1918. Her er det mange som er nevnt på Gaardbo-gårder.Dessverre er ikke kirkebøker for 1890-1900 digitalisert hittil.Håper bygdebøkene kan gi svar på om noen i denne slekta har bodd på Gaarbo. Skal låne bygdebøkene i dag for å studre dem nøyere.Artig at Solfrid og jeg kom fram til samme konklusjon om Gaarbo navnet. Faddere ved dåpen til Olava som ble funnet i kirkebøkene av Kristian, er alle nevnt på Wallø i samme 1865-telling der der Olavas foreldre og søsken er med.Tror at Anne O. Jørgensdatter er en søster av Johanne Jørgensdatter.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at Anne O. Jørgensendatter nok er mor til Anton Halvorsen som er med på fadderlisten ( Se folketelling 1865, Vallø) i tidligere innlegg her. Han er oppført som Kok )Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også en Ole Christensen med far Christen Engebretsen f. i Ramnes i passe alder ca 1825 til å være ektemann til Johanne Jørgensdatter?LenkeHer er navnet skrevet Christensen og ikke Christiansen , men slik er det vel også skrevet i kirkeboka ved Olavas dåp?Vet jo ikke om dette er riktig person, men farsnavnet og alder stemmer bra. og det er vel ikke umulig med avstanden til Ramnes heller?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke til foreldre til Johanne Jørgensdatter og deres giftemål:LenkeSom dere ser er det svært stor aldersforskjell mellom ektefellene her. Derfor lurer jeg på om Jørgen Amundsen har vært gift tidligere også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, min antagelse om Jørgen Amundsens tidligere ekteskap ser ut til å stemme, Her fant jeg han i 1801 med 1. kone. Hun heter Johanne, så her kan det vel muligens være en oppkalling av datter Johanne Jørgensen etter første Hustru?LenkeHustru nr. 1 er oppgitt mye eldre enn ektemannen her .Dette ble masse opplysninger å forholde seg til, men håper at Einar kan studere dette i ro og mak.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle. Ja her går det så det uler i svingene.På bakgrunn av det materiale som Kristian Hunskaar, Solfrid T. Stordalen og Gunn Huglen har fremlagt til nå, så vil jeg forsøke meg på en 'foreløpig' Anetavle for Olava Kristine.1 gen. Olava Kristine blir da: 1.1.--- 2 gen. hennes foreldre blir da 1.2.--- 3 gen. hennes besteforeldre blir da 1.3.--- osv.1.1. Olava Kristine Olsen f.7 okt.1865 Vallø Sem i Vestfold.1.2.1 Ole Christiansen.- 1.2.2 Johanne Jørgensdtr.1.3.1 Christian Ingebretsen.- 1.3.2 Ukjent.- 1.3.3 Jørgen Amundsen.- 1.3.4 Marthe Nilsdtr.Dette er bare for å gi en liten oversikt så langt. Om den er riktig så skal jeg gjøre den mer utfyllende senere. Alle nevnte kommer fra Sem i Vesfold.Mvh. Einar_________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til gården Foden , Ende , Ramnes i 1865. Her bor fortsatt en bror av Ole Christensen :LenkeForeldreparet Christen Engebretsen og Olea Fredriksdatter hadde en rekke barn f. i Ramnes.Det er flere Foden gårder i Ramnes der det i 1865 bor søsken av Ole Christensen.Listen over barna har jeg sendt til Einar med e-post.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Slik jeg forstår det, tror jeg muligens du har funnet feil dåp, Gunn. Jfr 1865-tellinga var Ole Kristensen født i Sem prestegjeld.'Foden' heter for øvrig Fon i dag, og er, som den gang, et annekssogn i Ramnes prestegjeld. I Fon sogn er det flere gårder som heter Fon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kristian!Takk for de opplysningene. Jeg har sett at Ole Kristensen ( Christensen) skulle være f. i Sem, men har ikke greid å finne noen andre passende kandidater f. der , dessverre.Ikke i digitale kilder i alle fall. I morgen har jeg planer om å lete etter opplysninger i Bygdebøker for Sem/Slagen og Ramnes.Håper jeg finner flere spor der. Har du noen passende kandidat f. i Sem ca 1825? Gode råd mottas med takk.Pussig nok kjenner jeg en som har vært gårdeier på Gaardbo, Ringshaug. Har spurt om hjelp derfra, og vi får se hva som kommer fram etter hvert.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har sett etter i Sem og Slagen, og jeg tror ikke dette paret er nevnt der. Det går faktisk an å søke i bygdeboka her: Lenke Men å kikke i Ramnes bygdebok kan være smart. Der kan du fort få en bekreftelse eller avkreftelse på hypotesen din.Som jeg har sagt før: De digitale kildene er ikke komplette, så det er ikke umulig at Ole Kristensen/Kristiansen er født i Sem likevel.Gode råd? Det beste er å kikke i kirkeboka, både etter vielsen (tilleggsinformasjon som ikke er kommet med i FS), og etter døpte omkring 1825. Det spørs om ikke mysteriet omkring navnet 'Gorbo' er løst, men jeg kan undersøke kirkebøkene på mandag (Om da ikke kirkebøkene for Sem plutselig er scannet og tilgjengelige på nettet!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for gode råd, Kristian!Jeg tar med alle papirene jeg har i saken til biblioteket i morgen.Det er en del kilder på Vestfoldslekt som gir feilmeldinger. Håper det blir rettet etter hvert, og at flere kirkebøker snart blir digitalisert.Ha en fortsatt god kveld. Skal si fra om jeg finner noen svar i bygdebøkene .Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja nå har jeg lånt med meg bygdebøker for Sem/Slagen og for Ramnes.Her har jeg fått bekreftet som Kristian antydet at jeg nok har funnet feil Ole Christiansen/ Christensen.Han som var fra Ramnes finner jeg nevnt s.1185 II del gårds og slektshistorie Sigurd H. Unneberg.Ramnes bygdebok.Under gården Søndre Ende finner jeg foreldrene Kristen Ingebretsen og Olea Fredriksdatter Lunde.Sønnen Ole f. 1823, bodde på Østre Sjuve.og var gift 1852 med en Anne Marie Jørgensdatter , fra Nordre Haraldstad i Våle.Han kan altså strykes av listen.Den siste Ole Christensen jeg fant, f. i Sem, av foreldre Christen Bentzen og Karen Olea ( Olia) Eliasdatter.Her fant jeg han på s. 757 , Sem/Slagen bygdebok: Barn Ole f. 1821, d 1849.Da er det bare for meg å begynne på nytt å lete etter den Ole Chr. som ble g. med Johanne Jørgensdatter.Til nå har jeg ikke funnet spor etter Johanne og hennes opphav i bygdebokaLitt vanskelig å finne fram i bøkene uten sikkert gårdsnavn.Får fortsette letingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.