Gå til innhold
Arkivverket

[#33940] Olava Kristine (Christine) Olsen f. 1865 i Tønsberg / Slagen

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også en mulig kandidat til far til Ole Christensen ( Christiansen)Denne karen er dpt 1797 og kunne teoretisk ha fått en sønn i 1825.LenkeFinner Christen Ingebretsen 3 år,hos foreldre , Ingebret Jacobsen og Marie Christensdatter i 1801.Paret har også en sønn Jacob Ingebretsen 6 år 1801.Har dessverre ikke lånt Bygdeboka nr. 1 der Grette er omtalt. Finner ingen ledetråder ved søk i den Digitale bygdebok-utgaven.Har ikke funnet ut til nå om denne Christen Ingebretsen gifter seg og får en sønn Ole i 1825.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret Ingebret og Marie har tydligvis giftet seg i Ramnes og fått sin f. sønn der.LenkeSønnen Christen er dpt i Sem .Får se i Ramnesboka igjen om jeg kan finne noen spor etter dette ekteparet der.Her blir det mye fram og tilbake.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du jobber utrettelig med løse tråder, Gunn! Håper det følgende kan bidra til mer målrettede søk:Som jeg trodde, var det en del ekstra opplysninger å hente ved vielsen:Sem mini I 6 (1843-1855), s. 409-410:Gift 20/5-1851: Ungkarl, Matros Ole Christiansen Gaarbo, han født paa Himberg, nu i Garbo, 26 [år], [sønn av] Christian Ingebrethsen - Pige Johanne Jørgensdtr af Vallø, hun [født] paa Vallø, 22 [år], [datter av] Jørgen Amunsen - [forlovere] Hans Jørgensen Ringshoug og Anders Hansen paa ValløDermed bekreftes det som tidligere har vært antatt her i debatten om opphavet til Johanne. Når det gjelder Ole, påpekte jo jeg tidligere FT1865s opplysning om at han var født i Sem, men det viser seg faktisk å være feil. Himberg finnes i Sandar og Ramnes. Jeg har ikke sjekket Sandar, men det kan vel ikke være tvil om at dåpen er her:Ramnes mini 4 (1813-1840), pag. 130:Ole - f. 15/4-1825 - hjemmedpt. 22/4 - dpt. 12/5Foreldre: 'Chstian' Engebretsen, Olea Olsd., HimbergejeFaddere: Gunil Nilsd. Gulsrød, Maren Sophia Xstophersd ibid, Søren Pedersen ibid, Ole Larsen ibid, Ole Hansen RamnæsRamnes bygdebok har dessverre ingenting om disse under Himberg. 'Himbergeje' skal forstås som 'husmannsplass på Himbergs eiendeler'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var kjempefint , Kristian.Dette har vært litt av et puslespill, men det blir lettere med dine opplysninger.Jeg finner en Christian Engebretsen g med olea Olsdatter i Vaale.Legger inn en lenke her: LenkeDet ser ut for meg som om dette paret har flyttet mye.Dåpen til Ole fant du jo i Ramnes.Her fant jeg noen flere barn av samme ektepar: Mathias dpt 20 apr 1823 i VaaleIngeborg Marie dpt dpt. 20 des 1827 på NøtterøKaren Olea dpt. 1833 i Semog Maren f. 24 jun, d. 29 jun 1838Med forbehold om rett avskrift.Ellers ser det ut til at jeg har funnet Jørgen Amundsen i bygdeboka for Sem/Slagen: s. 1071 under Lasken 143.Her er han nevnt som 12. barn av Amund Kristensen.Jørgen f. 1766, g. første g. 1791 m. Johanne Ellefsdatter, g. 2 1809 g. med Olea Nilsdatter , fra Førum i Ramnes. Bodde på saltverket.Så ser det ut til at Jørgen Amundsen gifter seg for 3. g 1817 med Marthe Nilsdatter.i SEM. ( De blir foreldre til Johanne Jørgensdatter i 1826)Her ser ut til å være mye forbindelse mellom Sem og Ramnes.Nå har jeg en teori om at denne Marthe Nilsdatter kan være en yngre søster av Olea Nilsdatter. Jeg finner nemlig Olea på Forum i Ramnes hos foreldre i 1801. Her finnes også en yngre søster som heter Marthe som passer i alder til damen som giftet seg med Jørgen Amundsen i 1817.Dette er ren teori, så det må nok kirkebokoppslag til.Glemte å si at jeg ikke finner Jørgen Amundsens mulige 3 ekteskap nevnt i bygdeboka.Synd at det er stadig melding om serverfeil på Vestfoldslekt. Da får jeg ingen hjelp der i søk på nettet.Har sendt en del papirer til Einar med det jeg har funnet. Det var stor hjelp med dine kirkebokoppslag, Kristian.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kan ellers nevne at det egentlig utgangspunktet for denne tråden, Olavas datter Agda Marie, er døpt 'Agda Marie Gorbo' i Sandefjord (f. 22/8-1905, dpt. 22/10-1905). Gorbo-navnet hadde hun således med fra hun ble født. (Jfr Sandefjord mini 4, 1894-1905, glemte å notere sidetall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Takk til deg Kristian for de nødvendige oppslag. Spørsmålet knyttet til navnet 'Gorbo' er jo nå løst. Mine tremenninger i Oslo vil nok bli Happy nå.Jeg har en anmodning å gjenta. Er det noen som vil gjøre oppslag ang. vielsen mellom Magnus Mathiesen og Olava Christine Olsen. Olava var født 7 okt.1865 i Slagen / Sem i Vestfold. Dette er jo da et alternativ til sted for vielse. Det kan også være i Kristiania/Oslo.Deres første barn; Axel er født 19 okt. 1892 i Kristiania.De bodde også noen år i Sandefjord, før de igjen flyttet til Oslo. På FT 1808 for Oslo har fam adr.St. Olavs plass 4.Ellers er jeg også spent på hvor langt bakover vi kan finne verifiserte aner. Gunn hjelper meg godt å grave i denne problematikken.Igjen,- takk til alle bidragsytere.Mvh. Einar________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er selvfølgelig viktig å fjerne den siste tvil ved å sjekke vielsen. Jeg kan imidlertid ikke se at paret er gift i Sem (m/Slagen) eller Tønsberg i perioden 1888-1892. Kristiania virker da mest nærliggende, men jeg har ikke lett der, da det er mange menigheter. Jeg kan ikke se at vi har noen opplysninger om hvor i Kristiania familien bodde på 1890-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian.Det er ingen som kjenner til hvor denne familien bor før de flytter til Sandefjord. Det er også årsaken til at jeg til nå ikke har lånt inn micro-film.Ellers har jeg idag vært på biblioteket å bestilt filmer fra Våle og Sem med sikte på opplysninger om foreldrene til Ole Christiansen Gaarbo.Mvh. Einar_______________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle.Det er noe som sier: 'Det skal ikke være lett'. Nå har jeg gått å ventet på at de bestilte filmruller skulle ankomme Arendal. I dag ringte de fra biblioteket med spørsmål om jeg var innteressert i kort. Sandefjord bibliotek nekter å låne bort filmruller. Det er liksom ikke til å tro. De aktuelle filmruller er oppført i alle offentlige kataloger. Nå blir det da å vente på disse kort i stedet. Disse kommer fra Tønsberg.Dette er årsak til at jeg ikke har hatt noen k.b.data å berike debatten med.Mvh. Einar_______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.