Gå til innhold
Arkivverket

[#33941] Hjelp ønskes til å utfylle historien om Hellene Randine Michelsdatter og hennes

Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Min ane Hellene ble døpt 28.09.1821 i Domkirken i Oslo/Akershus jf. IGI/FamilySearch. Hennes foreldre var Michael Michelsen og Oline Pedersdatter/Pettersdtr. Hellene hadde to brødre som jeg har funnet på Vital Records/FamilySearch, Andreas f. jan 1832 og Johan Anthon f. april 1835. Alle tre er døpt i Domkirken, men jeg har ikke funnet fler søsken tross det lange tidsspranget mellom Hellene og de to brødrene. På [url="http://www.ager.no/Kirkebok/D¯pte%201832/1832.htm>http://www.ager.no/Kirkebok/D¯pte%201832/1832.htm finner man Andreas dåp i kirkeboksavskrift (NB! Får ikke linket til å virke, men hvis en kopierer det og setter det inn i et nytt browservindu, så skulle det virke!). Fra denne siden kan det legges til at faren på denne tiden var leilending på Søndre Amerud (egl. Ammerud) og var avskjediget 'brandmæster'. Foreldrene som hette Michael Michelsen og Olene Pedersdtr. ble jf. IGI gift i Domkirken (som ovenfor ved barnas dåp) 8.10.1817.Det neste jeg finner er at Hellene har giftet seg med Gunner Torkelsen Holmen fra Randesund i Oddernes, Vest-Agder og at de har flere barn i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

På den tiden Hellene ble døpt og hennes foreldre ble gift het vel forresten kirken Vor Frelsers Kirke i Christiania. Men IGI skriver altså Domkirken i Oslo.Har noen mulighet for å slå opp Hellenes dåp 28.09.1821 (og veldig gjerne brødrenes, Andreas' 19 Apr 1832 og Johan Anthons 21 Jun 1835) for å gi meg navnene på faddere? Og likeså på foreldrenes vielse 8.10.1817 for å få navnene på forloverne?På forhånd takk!Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har gjort følgene notis av Holmen(Bringebærholmen)under Frigstad. GUNDER TORKILDSEN HOLMEN 1820-18.juli 1872. HELENE MIKKELSDTR.1821-69Barna ser faktisk ut til å ha bodd på Holmen en stund,Gusta som er fødd i 1851 ble gift i Kristiansand, jeg ser ikke bort fra at de har vært gift i Oddernes.Torleif Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk, Torleif. Min oldefar var Hellene og Gunders sønn Marthin som var 10 år i FT1865. Han var også bofast i Kristiansand som voksen. Hans ene datter het også Helene og min søster er oppkaldt etter henne, så derfor er det ekstra artig om det går å finne ut mer om Hellene fra Aker. Blir for øvrig spennende å se om du finner noe på Statsarkivet i Kristiansand i desember ang. vielsen til Hellene og Gunder som du tilbød pr. mail. Tusen takk!Gunders slekt er ellers rimelig dekket på morssiden; han ble født i Randesund 20.12.1820 og døpt i Oddernes 25.12. Hele morens familien kan følges i bygdeboka for Randesund. Derimot er farens opphav ukjent; han het Lars Torkildsen (altså samme patronym som sønnen). Fadderne ved Gunders dåp var alle fra Drange, hvor Gunder vokste opp, så det er ingen spor å finne den veien. Lars Torkelsen var jf. Randesund bygdebok (s. 275) først gift med Guri Augustinussen og bodde 1812 på Bjørkestøl i Randesund. De hadde da to sønner, Tønnes og Abraham på 5 og 2 år. Guri Augustinusdtr. må vel med det navnet være denne:Guri     Birth: 10 Apr 1786 Place:  Christening: 17 Apr 1786 Place: Vestre Moland, Aust-Agder, Norway Parents:       Father: Augustinus ANFINSEN   Mother: Marthe Maria SYVERSDRHun finnes med sin mor som enke i FT1801 LenkeMen dette har foreløpig ikke hulpet meg til å finne Lars.Vel, dette var en digression; jeg håper fortsatt på noen som kan hjelpe meg med Hellene Michelsdtr.'s bakgrunn. Hun kom som nevnt i innlegg 1 fra Vestre Aker, hvor faren, Michael Michelsen i 1832 var leilending på Søndre Amerud (egl. Ammerud) og avskjediget 'brandmæster'.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nå har jeg ikke bygdeboken for Randesund Gine,men hvilken gård knytter du denne Lars Torkelsen til? Jeg har notert en Torkel Mortenson Dahlen på Drange som i 1796 eiet 1/8 av et bruk der.Men som senere et borte vekk. Jeg trodde kansje Gunder kunne være hans sønn.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Nei, Gunder er jf. dåpsinnførselen 25.12.1820 sønn av en Lars Torkildsen og Gjertrud Olsdtr. Drange.Lars Torkildsen kjøpte bruket Bjørkestøl under Vatne i 1812 for 2000 rdl (bruket omtalt fra s. 255ff), men solgte igjen 1815 (var blitt enkemann 1814), hvoretter han kjøpte et bruk i Drange av sin nye svigermor, Grethe Marie Christensdtr. Drange i 1816 (s. 234ff). Han har altså da giftet seg med datteren Gjertrud Olsdtr. Drange. (Jf. IGI/FamilySearch d. 21.3.1815 i Oddernes, Vest-Agder). Interessant nok gifter svigermoren seg med en Nils Torkildsen - kunne det være en slektning av Lars? De gifter seg 1.8.1816, også i Oddernes, Vest-Agder, jf. IGI. Opplysningene i kirkeboka ved de to vielsene kunne evt. gi svar på det.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hjelp til Hellene Mikkelsdatters slektsbakgrunn i Vestre Aker, jf. innlegg 1 tas fortsatt også imot med takk! Dette er nytt område for meg, så kom gjerne med tips for videre utforskning av Hellenes foreldre Michael Michelsen og Oline Pedersdatter/Pettersdtr. Michael er altså nevnt som avskjediget brannmester i 1832, da familien bor som leilendinger på Søndre Ammerud i Vestre Aker.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Gine, til orientering:I følge Tveitboka side 76 bodde Guri Augustsdatter (1786-1814) gift med Lars TORBJØRNSEN på Krogemyr i Tveit i 1812-14.I følge kirkeboken for Randesund var enke Grethe Marie Christensdtr Drange gift II med Nils Torkelsen KJØSTVEIT Høvåg (1784-1857).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Så først dette nå, Jarl, tusen takk! Går ut fra at du ikke har støtt på en bror Lars til denne Nils Torkildsen, siden du ikke skriver det?Har ellers i forbinnelse med noe annet funnet Augustinus Anfindsen og kona Marte Marie Syvertsdtr. i Randesund bygdebok under Knarrevig (senere Rosenlund, s. 43) som leiefolk fra 1766. Her står at bare en av deres sønner vokste opp, så er dette riktig, kan Guri Augustinusdtr. som var gift med Lars Torkildsen i hans 1. ekteskap ikke være deres datter Guri. Men jeg har støtt på enkelte ting i denne boka før som ikke rimer helt; det har kanskje ikke vært helt lett for sønn av den opprinnelige forfatteren å få alt sjekket med rimelig tidsforbruk?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Til Jarl!Øynene mine var åpenbart på weekend da jeg leste innslaget ditt, så jeg la rett og slett ikke merke til første linje i ditt innlegg - beklager! Som jeg skønner deg, så foreslår du at Guri Augustdtr. og Lars Torbjørnsen i Tveit er identiske med Guri Augustinusdtr. og Lars Torkeldsen? Ikke umulig, men i Randesundboka (s. 257) ser det ut som forfatteren mener, at Lars T. og 1. kona m. barn bodde på Bjørkestøl til Lars som enkemann i 1815 solgte stedet og kjøpte bruk i Drange.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Jeg har naturligvis lurt en del på dette med at Gunder Torkeldsen skulle ha overtatt farens patronym - for normalt på denne tiden skulle en vel forvente en Torkel som far til en med Torkeldsen som patronym, ikke en Lars Torkeldsen? Men bygdeboka skriver det slik og Lars T. og Gjertrud Olsdtr. Drange får altså en sønn Gunder i 1820 som boka sier er den senere Gunder Torkeldsen Holmen gift med Hellene Randine Michelsdtr.Til nå har jeg mest forsøkt å finne kona Hellenes slekt i Aker (se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=34119&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke - jeg har lagt forespørselen inn på nytt under Akershus i håp om å få svar også på denne delen). Men Torleif Oddland prikket i forbifarten i sin mail til min usikkerhet igjen ang. det ualmindelige i at en sønn overtar farens patronym på denne tida og nå er jeg begynt å lure på om bygdeboka faktisk tar feil mht. Gunders foreldre.Av ting som jeg kanskje syns tyder på dette utover selve patronymet er at Gunder i FT1865 Lenke ser ut til å være født ca. 1813. Nå er dette jo ikke helt pålitelige angivelser, men konas alder er helt riktig og også sønnen Martins (har ikke sjekket de øvrige barna). Hvorfor skulle da Gunders være 7 år feil?I tillegg til dette kommer at de barna som nevnes som Lars' og Gjertruds barn under Drange (s. 235), inkl. Gunder, ikke er nevnt blandt barna når ekteparet i senere år er flyttet til Korsvigmyra (s. 626) hvor Gjertrud døde 1854. Her er nevnt en Tønnes Andreas f. 1810, som antakelig er Lars' sønn med Guri Augustinusdtr., en Andreas f. 1823, en Lars Jørgen 1826-28 og enda en Lars Jørgen f. 1829. Men ikke de tre nevnt under Drange: Ole f. 1815, Guri f. 1818 og Gunder f. 1820. Spørsmålet er da hvorfor? Kan de være døde som små?Dette fikk meg til å tenke på om det finnes andre med navnet Gunder som er født i Randesund mellom 1813 og 1820-21, med en Torkel som far. Jeg har bare adgang til FamilySearch, men der finnes en Gunder f. 1815 med foreldrene Torkel Olsen Strømme/Rona og Guri Nielsdtr. I Randesundboka står at Torkel (s. 104) i 1811 var skipstømmermann på Rona og at de hadde barna Inger Gurine og Gjertrud. Altså ingen Gunder eller noen av de øvrige barna jeg ser dette ekteparret har hatt.Men på Torkelplassen under Sodefed (s. 398) finner en også en Torkel Olsen litt senere, her gift med en Guri Naisdtr. og her er alle barna på plass, også Gunder. Konas skifte er 1834 og her lever alle deres 9 barn - Gunder må da være 19 år. At FamilySearch har tatt feil av Naisdtr. og skriver Nielsdtr. syns jeg ikke er en umulighet. Torkel Olsen som Randesundboka skriver kommer fra Holum, og Guri Nahsdtr. giftet seg 1799 i Holum og finnes under Holme (Holum) i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Gine Olsen

En sen nattekrøll på debatten. Det ser ut min tese fra forrige innlegg stemmer ang. foreldrene til Gunder Torkelsen. Blandt fadderne til en av Gunder og Helenes sønner, Johan Anthon, født 16.3.1851 i Oddernes [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=936&idx_id=936&uid=ny&idx_side=-85>Lenke finnes en Tønnes Torkelsen og en Marthe Torkelsen. I 1831 blir tvillingsønner av Torkel Olsen Strømme og Guri Nielsdtr. konfirmert i Oddernes Lenke . Sønnene heter Gunder og Tønnes Torkelsen og er begge født 18.6.1815, altså ikke så langt unna 1813 som var angitt i FT1865 som fødeår for Gunder. Ved søk på IGI finner en også Marthe Torkelsen, født 1812 som datter av samme foreldrepar LenkeDesverre er ikke kirkebøkene for 1812 og 1815 for Oddernes skannet enda og jeg har ikke funnet Gunder Torkelsens giftermål med Helene Michelsdtr. fra Aker som bør være foregått ca 1847-49 (hvor?), siden deres eldste datter er født ca. 1849. Tvillingbroren Tønnes blir derimot gift i Oddernes i 1846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Michelsenparet fant jeg følgende barn døpt:Lenkepluss to brødre;Erik Jørgen Michelsen dpt 5. des 1823, Oslo DomkirkeFredrik Wilhem Michelsen dpt 13 jul 1825, Oslo Domkirke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Ja, disse linkene er rette, Gunn. Skulle bare ønske jeg kunne komme bakover til Helene Michelsdtr.'s aner lenger enn foreldrene. En ser jo at noen av sønnene har litt spesielle navn (det går også videre som oppkall hos Helenes barn)så det er fristende å tenke seg at iallfall noen av navnene finns lenger tilbake i anerekken. Men jeg har ingen spor foreløpig. Helenes foreldre finner jeg sist i en telling i Oslo for 1834 (på Søndre Ammerud i Vestre Aker) - noen som har forslag til hvordan jeg kommer videre utover evt å lete i de skannede kirkebøkene når de relevante blir publisert? Finns det bygdebøker for området v. Ammerud? Og kan noen gi meg råd om hvordan jeg kan finne ut mer om brannmesterjobben til Helenes far? Se også min andre debatt om emnet på LenkeMvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.