Gå til innhold
Arkivverket

[#33943] Tyding av fornavn - US census 1910. i Ramsey Co.ND


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Takk skal du ha, Rigmor.Ja, Tideman må det jo være. Jeg var kommet frem til at det begynte på T og sluttet på -man- eller -mon- . og H er grei. Men Tideman kom jeg ikke på. Jeg fulgte ikke godt nok med på -Sesam stasjon- :o)mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Her har en Tidemann H. tydeligvis vært på besøk i hjemlandet. Han bruker kanskje etternavnet Lee 'over there' ?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg tror ikke det er riktig Tideman, Rigmor.Jeg har forsøkt å finne Tideman H Olson i Minnesota tellingen og Dakota Territory i 1880. Så vidt jeg har kunnet tyde er han født ca 1878 i Minnesota. Broren Paul B. er f. ca 1883 i Dakota Territory. Dette er for å prøve å finne foreldrene deres.Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Har forsøkt mange inngangsvinkler, men disse gutta var ikke lett å finne i 1880 census. Fant dem i 1900 census for Lisbon Tw i Yellow Medicine i Minnesota. Her bor Tideman, født mars 1877 hos sin bror Teter(?) født mai 1865, gift på 13'nde året med Lena, født febr 1868. Hos dem bor også en annen bror Thorvald født nov 1879, og moren Christine (enke) født juni 1841. Hun er innvandret i 1866 har født 13 barn, hvorav 11 lever. De tre sønnene hennes er født i Minnesota. I et hus i nærheten bor Martin Olsen han er født i mai 1869, gift med Julia født mai 1869. Dette kan jo være en annen bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Tror jeg fant Paul også i 1900 census. Har en kandidat som er født i aug 1883 og jobber som servant hos John E Afdem i Friendship i Yellow Medicine MN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei I Census 1930 ser det ut til at Tideman fremdeles er ugift og bor nå hos Paul i North Dakota:Paul B Olson, Klingstrup, Ramsey, ND abt 1884 Minnesota Head FarmerKristine Olson, Klingstrup, Ramsey, ND abt 1887 Wife Født i NorgeVander O Olson, Klingstrup, Ramsey, ND abt 1911 SonIrene N Olson, Klingstrup, Ramsey, ND abt 1916 DaughterMervin D Olson, Klingstrup, Ramsey, ND abt 1918 SonTideman H Olson, Klingstrup, Ramsey, ND abt 1877Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiTidemann ble også innskrevet til militærtjeneste 12/9 1918:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 RecordName: Tideman Hilmard OlsonCity: Not StatedCounty: SargentState: North DakotaBirth Date: 3 Mar 1877Race: WhiteRoll: 1819454Det står ikke noe om at han var med i kamp.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Tusen takk, til Steinar og Kolbjørn for, i utgangspunktet, svært nyttige opplysninger. Når jeg skriver i utgangspunktet, så er det fordi at normalt burde disse opplysningene gjøre sitt til at jeg fant dem i 1880 tellingen i Minnesota eller en av nabostatene. Men jeg klarer ikke å finne noen av denne gjengen i 1880 tellingen. og da har jeg forsøkt ulike 'feilskrivinger' også utenom Minnesota, pluss søkt gjennom -FS- sin 1880 telling.Jeg har ikke tilgang til ancestry.com sine betalings-folketellinger i USA. Kan jeg spør deg Steinar ang. 1900 tellingen i Lisbon Mn ? Brødrene Torvald, Tidemand og 'Teter' er født i Minnesota. 'Teter' er født i mai 1865. Samtidig opplyser tellingen at Christine er innvandret i 1866 ? Tror du det er mulig å sannsynligjøre hva som er feil her. Det kan jo selvfølgelig også være at Christine ikke er mor til 'Teter'?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Geir :)Bare noen tanker jeg tenkte å lufte/dele.Kan det være slik at Christines mann reiste i forveien til USA, og at hun dro etter i 1866? Det står jo at hun er født i Norge.Hun kan jo ha vært høygravid, eller nylig nedkommet i 1865 med denne sønnen `Teter´.Ellers ser jeg du får god hjelp fra disse som har peiling på cencus etc.Det er flott, for der har ikke jeg noe å stille opp med. Lykke til videre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei, hva med disse fra Census 1880, adr.: Stony Run, Yellow Medicine, Minnesota:Ole SKJERDSTIN Self M Male W 43 NORWAY Farmer Christina SKJERDSTIN Wife W Female W 39 NORWAY Keeping House Matina SKJERDSTIN Dau S Female W 19 NORWAY At Home Peter SKJERDSTIN Son S Male W 15 NORWAY At Home Ole SKJERDSTIN Son S Male W 13 MINN. At School Carrie SKJERDSTIN Dau S Female W 12 MINN. At School Martin SKJERDSTIN Son S Male W 11 MINN. At School Anton SKJERDSTIN Son S Male W 8 MINN. At School Loma SKJERDSTIN Dau S Female W 7 MINN. At School Leva SKJERDSTIN Dau S Female W 5 MINN. At School Tediman SKJERDSTIN Son S Male W 3 MINN. At Home Torver SKJERDSTIN Son S Male W 7M MINN. At Home Ole PAULSON Nephew S Male W 23 NORWAY LaborerKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Dette var imponerende!Det er liten tvil, i mine øyne, at du her har funnet familien, Kolbjørn.Jeg har prøvet med -rval- på Torval , -dman- på Tidemand ..osv. -uten resultat. Jeg hadde kanskje funnet frem til familien en gang, men ikke i denne uken :O(Tusen takk til Rigmor, Steinar og Kolbjørn. Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten tilbakemelding fra denne leiteaksjonen.Om det var mye grubling tidligere angående denne familien, forårsaket ikke etternavnet 'Skjerdstin' noe særlig mindre. Skredderstuen var etternavnet. For å gjøre historien kort:Ole Olsen Skredderstuen f. 4.3.1837 i Nord-Fron, Oppland Norge. Utvandret 1865 sammen med kona Christina Bergendahl f 1841 i Vadsø, Finnmark. Gift ca 1860 og sønnen Peter f. 1865.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.