Gå til innhold
Arkivverket

[#33946] Hjelp til tyding av notater i bibel


Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

HeiI forbindelse med opprydding etter avdød familiemedlem ble det funnet en bibel fra år 1720. Bakerst i bibelen er det over 5 sider skrevet noen notater som jeg - som den totale amatør jeg er - ikke er i stand til å tyde.Dette er en ganske lang tekst å komme igjennom, men jeg lurte likevel på om noen kunne hjelpe meg med tyding av hele eller deler av teksten, som ligger ute her:http://www.miramedia.no/bibel.htmlHilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Side 1Anno 1711, dend 12te Januarj var min Datter Anne Ols datter fød gud lade hende fremb træde i din Sande gudz frygtAnno 1719 dend 3de Julj var min Søn Johanes Olsen fød til denne verden, gud gifue ham tienelig Løcke og velsigneAo 1722 dend 14de Maij var min Søn Lars Olsen fød til dend verden gud gifue ham tienelig Løcke og velsignelseAo 1731 dend 22de Decembr var min Datter Giertrue Ols datter fød gud lade hende op voxse i aar alder visdom og forstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Side 2 (venstre del) - mer usikkert(..)le Johansen har mig udj bog tegne(d)Fra 12te Januar min føde tiid beregnedJ Aaret 11ste og 1700deda ieg ved gudombs magt først verden skuedeNu ieg d: 11te Septb maatte fløt(te)fra dette Babilon, ey verden (..) skiøtteog til det himelske mig(?) hade føre indfordj det jordiske var aldrig i mit SindSytten Hundrede Aar, halv Tredsin tyve flaar(?)September ovenstaar udviser tiid, med m(…)ieg udj verden har om vand(ret) Saadan tiid(…)rudj alt ey er, meer end som ieg veed fl(id)har ladet efttersee, og h(…) bagen(?) teg(…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Side 2 (høyre del)en hver min Alder (…) av same da udr(…)for Resten ønsker ieg (…) Maatte Saaend Reenheds Klædeboe Som ieg for Thronen sta(a)1762Anno 1763 dj 21 Septembr er min datter Marte Mari fød paa HovedøenAnno 1766 dj 20de Junj er min Søn Ole Erichsen fød paa Hovedøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Side 3 (venstre del)Olle(?) E(…)(…)ød den 1766 den 30 Januari og nu var (…) død den 30 Januari Ano 1770Ao 1769 dj 20 April blev min Søn Peder Erichsen føed til (.)ue S(..) (…) Verden (?)Side 3 (høyre del)1763 d 21 Septtember Blev Martte Maria Erich Datter Fød paa Hoved Øen ved Christtiania*******Dette ble en del åpne rom etter hvert, men det har vel i alle fall gitt deg en ide om innholdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Fenomenalt! Tusen hjertelig takk for hjelpen!Da gjenstår det for meg å forsøke å finne ut hvem i all verden denne bibelen har tilhørt.Og hvis det er noen der ute med ledig tid og interesse for en slik nøtt er det bare å melde seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Notatene på side 1 er tydeligvis skrevet av en Ole. Går du over på side 2, omtaler jeg-personen seg selv som født 12. januar 1711. Sammenliknet med side 1, må jeg-personen være Anne Olsdatter. Hun sier at '(..)le Johansen har mig udj bog tegned'. Dette må henspille på den som har skrevet side 1. Det fulle navn må være Ole Johansen; far til Anne.Hvem er så Erik på Hovedøya, som får barn i 1760-åra? Ifølge denne sida http://www.ager.no/steder/hovedoya.htm var han gift med ei Gjertrud Olsdatter - og det må være Anne Olsdatters søster, omtalt på side 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Så det vil seie at boka har gått slik i arv:Ole Johansen til dottera: Anne Olsdatter til svogeren: Erik, gift med Gjertrud Olsdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Fantastisk. Ingen tvil om at dette stemmer. Utrolig hvor fort denne saken lot seg løse med så proffe medhjelpere!Da gjenstår det for vel meg å finne ut av bibelens videre ferd til den endte opp på loftet vårt... Får håpe jeg treffer på den godeste Erik Knudsen i ett eller annet ledd tilbake på 1700-tallet.Igjen, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.