Gå til innhold
Arkivverket

[#33947] Hvem var Lauritz Lagessønn, på Ringerike 1629?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

I tema nr. 33915 'Eiere av gården Blæstad i Vang på 1600-tallet' nevner jeg Lauritz Lagesønn, som i 1629 ønsket å makeskifte gården Blæstad i Vang mot Kvernberg på Ringerike (se nærmere under dette temaet).Hvem kan denne Lauritz Lagessønn ha vært? Kan han ha vært et av de barna til sogneprest i Modum, Lauge Thomassen, som man ikke vet mer om? Lauge Thomassen hadde visserlig en sønn som het Lauritz. Tid og sted kunne passe bra. Han havnet kanskje på Ringerike? Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tema 33915 har jeg konkludert med at Lauritz Lagesen bodde på Hesleberg, hvor Kverneberg var en plass under gården. Dette også fordi det på 1640-tallet bodde en Lage på Hesleberg, som nok var sønnen.Lage var et forholdsvis lite brukt navn, og flere av navnebærerne i distriktet utover på 16- og 1700-tallet har forbindelse til presten i Modum. Et unntak må være Christen Lagesen og hans etterkommere, siden ingen med dette navn nevnes blant Hr. Lages sønner.Jeg har imidlertid i dag kommet over en annen Lagesen som kanskje kan være en av prestens sønner som man ikke kjenner mer til, nemlig Christoffer Lagessøn: I tingbokavskriftene for Ringerike finnes det en sak på Norderhov 3/10 1664: Vellas Trøgstad hadde på vegne av Guttorm Trulssøn innstevnet Ola Gjørud for fire års landskyld på sine stebarns vegne og Clemet Trondssøn etter et skiftebrev dat. 13. okt. 1637. Avsagt: Av et skiftebrev etter sal. Christoffer Lagessøn Setrang hans quinde [det må vel da være henne det ble skiftet etter i 1637?] går det frem at Marthe Larsdtr. Sønstebø og medarvinger fikk utlagt seg 1 skp. i Gjørud. Av dette eide nå Clemet Trondssøn 6 lpd., Marthe Ask og hennes bror Nils Pedersen 4 lpd., i alt 1/2 skp.Det ser her ut til at Christoffer Lagesen ikke hadde livsarvinger, i det minste ikke med denne kvinnen.Vites det ellers noe om Christoffer Lagesen Setrang?En av Hr. Lauges døtre, Margrethe, var i 1610 blitt gift 2. gang med Hr. Niels Knudsen, sogneprest i Norderhov. Det er jo ikke utenkelig at flere fant veien til Norderhov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Lauritz Hesleberg var lensmann i 1620-årene. I fogderegnskapene for 1625/25 finnes det et tingsvitne dat. 15/7 1625 der lensmann Lauritz Heslebergs tegnede bumerke finnes. Det er et hjerte med et kors på toppen og med initialene LL.Dette bygger også opp under antagelsen om at han het Lauritz Lagesen.Når det gjelder Christoffer (Lagesen) Setrang, har jeg funnet at han i hvert fall i årene 1625-29 skattet av 12 1/2 lpd. korn i Setrang, 1 pd. mel i Gjørud, 1/2 pd. korn i Tryttesrud øde og 15 lpd. mel i Hafnor. I denne perioden betalte han også sagskatt med sine 'medconsorter' for en flomsag i Hønefossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ole E. Yttri

Vedrørende Christoffer Lagesen Sætrang: Jeg viser til artikkel i Hringariki nr 2 fra 1997, der Christoffer og hans nærmeste etterslekt er omtalt. I følge denne artikkelen var det Christoffer det var skifte etter 13/10-1631. Av de personene du nevner, var Marte Ask og broren barnebarn av Christoffer Lagesen. Artikkelen er på 7 sider og bygger i hovedsak på tingbøker og aktsprotokoll fra 1701, med referat av noen eldre brev. Anbefales.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvisningen, den artikkelen var interessant, også at Christoffers sønn Lage tydeligvis var prest.Kan nevne at jeg også har funnet i 'Aktstykker til de norske stændermøders historie 1548-1661' bd. I, at følgende var uttatt som representanter fra Norderhov og Hole til prins Christians hylling i 1610: Lauritz Laugesen, lensmann, Christoffer Laugesen, Chrestoffer Waager, Keell Bøesens (Bønsnes?) og Jon Stadæn.Det er jo interessant at de to første står oppført med patronym, mens de siste på vanlig vis er oppført med stedsnavn. Formodentlig har Lauritz og Christoffer i 1610 vel bodd på h.h.v. Hesleberg og Sætrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av årstallene, 1631 eller 1637, må være feil, med mindre det først ble skiftet etter Christoffer Sætrang i 1631, og så etter hans kone i 1637, slik det jo faktisk er formulert i tingboksnotatet fra 1664. Men det er jo litt påfallende om begge skifteforretningene fant sted 13. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norsk Prestehistorie på NSFs hjemmesider har jeg funnet en Lage Christoffersen som kanskje kunne være identisk med Christoffer Lagesen Sætrangs sønn:Lage Christoffersen var 1631-33 kapellan i Modum, interessant nok samtidig med at onkelen? Daniel Lagesen var sogneprest der. Det året hr. Daniel trådte tilbake, forsvinner Lage også.Formodentlig er det samme Lage Christoffersen som påtreffes som 'TOLP' (hva er dette forkortelse for?) i Chra. domkirke 1633-35.Endelig har jeg funnet Lage Christoffersen som personalkapellan i Sauherad 1642-49. Hvis dette er den samme som virket ved Chra. domkirke inntil 1635, må man spørre seg hvor han var mellom 1635 og 1642. Han synes ikke å ha vært noe annet sted i Christiania stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.