Gå til innhold
Arkivverket

[#33964] Lovise Marie Larsen(larsd) f.11.10.1848 i Halden


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Dette er en person som jeg har søkt lenge etter og idag fikk jeg melding ifra Kampen Menighet at Lovise Marie gift Hansen ble født i Halden. Jeg søker opplysninger om foreldre, situasjon, søsken m.v. Hun ble gift med styrmand Peter Chr. Hansen. De fikk datteren Alvilde i Vestre Aker i 6. aug 1878 i Vestre Aker. Hvor ekteskapet ble inngått er ukjent og jeg mangler også opplysninger om Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Jeg har dessverre ikke tilgang på kirkebøkene for Halden,men batchnr-søk på fødte i Halden i det aktuelle tidsrommet viser ingen Lovise Marie Larsen født der i 1848. Dette er jo skrevet av kirkebøkene,så hun burde være med der.Prøvde også å finne paret gift på FS, men det behøver jo ikke bety at de ikke var gift.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Er du helt sikker på fødselsåret til Lovise Marie?Finner ei Lovise Maria Larsen,døpt 7/7-1850i Berg,Østfold. Foreldre: Lars Olsen og Oliana Gunsdtr. Men dette kan være helt feil,bare et forslag.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Der ja. Da virket den. Dette ser da veldig riktig ut når jeg ser på fødselår. De barna som da bor sammen med foreldrene i 1900 er født i 1880-83-86. De tre andre er født i 1877-1885-1888. Disse 6 kan være søsken.Ikke lett å finne noe om paret Peder(Petter) og Lovise. Prøvde meg med et foreldresøk på FS,uten hell. Finner heller ikke vielsen. De giftet seg ikke i Berg.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svar. Alvilde fikk min mormor Emly Louise Giertsen den 13. juli 1898. De bodde ved folketellingen for 1900 i Vålerenggt. 1 i Oslo Av meninghetsforvalteren i Kampen Menighet har jeg fått oppgitt at Lovises fødested var Halden og at hun ble født 11.10.1848. Alvilde ble gift Gjertsen. Når Halden er oppgitt som fødested regnes kanskje Berg og Idd med?Ved dåpen til Alvilde i Vestre Aker 8. august eller september(født 6. aug) 1878 under nr. 184 på side 151 er anført foreldre, Styrmand Peter Christian Hansen og hustru Lovise Larsen. Faddere var Sjømand Andreas Hansen. Balkeby, arbeider Johan Larsen, Møllergaden, jernbanearbeider Johan Rudd, Enke Mathilde Hansen, Oslo og Anna Hansen, Balkeby.Jeg stiller meg spørsmål om Folketellingen ifra 1900 er komplett, da det er umulig å finne Lovise. Hun flyttet til Kampen til sin datter Alvilde som enke i ca. 1914 og bor da i Ullensakergt. 14 i andre etg. I 1925 til 1927 bor Lovise Hansen i Normannsgt. 37 2 etg.I folketellingen for 1875 i Oslo har jeg kommet over Johan Ruud, pudser i Munkedamsvn. 23, født i Sande, Andreas Hansen, skibstømmermand med midlertidig adresse i Rusløkkvn. 49, født i 1852 i Horten, Anna Hansen tjenestepige i Langesgt. 9, født 1859 i Horten.I folketellingen for 1900 i Oslo, har jeg funnet enke Mathilde Hansen, født 1844 i Horten, bosatt i Ruseløkkvn. 60 Hun hadde døtrene Hanna, født 1871 i Kristiansand, Annette(Antoinette) født 1874 i Kristiansand og Johanne, født 1879 i Oslo.Jeg kjenner til at en person som emigrerte til USA og fyllte 100år der på syttitallet het Antoinette Hansen(Maiden name)Som nevnt så har jeg funnet flere navnbrødre til de som var faddere i dåpen til Alvilde og de med navnet Hansen er knyttet til Horten(Borre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Hvis Lovise flyttet til sin datter,som enke, i 1914,så kan det vel kanskje være rette paret jeg har funnet?(5)Skal se litt på fødte i Vestfold. Siden fadderne med etternavn Hansen kommer derfra,er det jo en mulighet at Peder er født der.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svar. Alvilde fikk min mormor Emly Louise Giertsen den 13. juli 1898. De bodde ved folketellingen for 1900 i Vålerenggt. 1 i Oslo Av meninghetsforvalteren i Kampen Menighet har jeg fått oppgitt at Lovises fødested var Halden og at hun ble født 11.10.1848. Alvilde ble gift Gjertsen. Når Halden er oppgitt som fødested regnes kanskje Berg og Idd med?Ved dåpen til Alvilde i Vestre Aker 8. august eller september(født 6. aug) 1878 under nr. 184 på side 151 er anført foreldre, Styrmand Peter Christian Hansen og hustru Lovise Larsen. Faddere var Sjømand Andreas Hansen. Balkeby, arbeider Johan Larsen, Møllergaden, jernbanearbeider Johan Rudd, Enke Mathilde Hansen, Oslo og Anna Hansen, Balkeby.Jeg stiller meg spørsmål om Folketellingen ifra 1900 er komplett, da det er umulig å finne Lovise. Hun flyttet til Kampen til sin datter Alvilde som enke i ca. 1914 og bor da i Ullensakergt. 14 i andre etg. I 1925 til 1927 bor Lovise Hansen i Normannsgt. 37 2 etg.I folketellingen for 1875 i Oslo har jeg kommet over Johan Ruud, pudser i Munkedamsvn. 23, født i Sande, Andreas Hansen, skibstømmermand med midlertidig adresse i Rusløkkvn. 49, født i 1852 i Horten, Anna Hansen tjenestepige i Langesgt. 9, født 1859 i Horten.I folketellingen for 1900 i Oslo, har jeg funnet enke Mathilde Hansen, født 1844 i Horten, bosatt i Ruseløkkvn. 60 Hun hadde døtrene Hanna, født 1871 i Kristiansand, Annette(Antoinette) født 1874 i Kristiansand og Johanne, født 1879 i Oslo.Jeg kjenner til at en person som emigrerte til USA og fyllte 100år der på syttitallet het Antoinette Hansen(Maiden name)Som nevnt så har jeg funnet flere navnbrødre til de som var faddere i dåpen til Alvilde og de med navnet Hansen er knyttet til Horten(Borre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Anita. Jeg kan ikke se bort ifra Peter Hansen og Lovisa Hansen som bodde i Smålensgt. på Vålerenga. Hun ble nok enke imellom 1910 og 1914 isåfall. Det skurrer litt med henblikk på at Peter var Styrmand og at hennes fødselsdato er oppgitt til 1848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.