Gå til innhold
Arkivverket

[#33968] Oppslag i Skjærstad bygdebok

Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Noen som har denne bygdeboka og gjøre et oppslag om ei Antonette/Antonethe Pedersdatter?Hun flyttet til Flakstad kommune i 1854 fra Skjærstad.Hun ble døpt 1822, i Bodø Domkirke. Av foreldre Peder Pedersen og Anne Hansdatter. Vet dessverre ikke hvilken gård hun kan ha tilhørt under...Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I Skjerstaboken, bind III, side 341, finner jeg en pike Antonette Pedersdatter, Mosti som mor til Peder Andreas Christian, f. 19.9.1846 og far, unkar Ole Pedesen, Leivset..Er det henne du mener?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Det kan det det godt være, jeg har faktisk ikke så mye info om henne. Annet enn at hun gifter seg i Flakstad i 1855,og får en sønn Lorentz i 1856.Hvis du skulle ha mer info om henne og hennes familie ville jeg vært takknemlig!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har egentlig ikke noe nytt å bidra med, bare litt utfyllende opplysninger fra kirkeboka:Pige Antonette Pedersdtr. og ungkarl Lorents Johannessen ble gift i Flakstad kirke 09.09.1855. Lorents var 24 1/2 år, hadde oppholdssted på gården Bischelvåg og var døpt på gården Tind. Antonette var 33 år, og født i Bodø.Jeg 'tolker' i KB Lorents far som Johan Paulsen, og Antonette's far som Peder Andersen. Har du sett i Bodø KB hva som er innført ved Antonettes dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,der står det at Antonettes foreldre het Peder Pedersen og Anne Hansdatter. De stod da oppført under gårdene Støver og Straum i Bodø. Da jeg fikk sjekket opp disse gårdene i bygdeboka,fant jeg hverken mor el.far. De har da kanskje kommet fra Skjærstad - og arbeidet på disse gårdene?Hvis den Antonetten som Birger nevner er den rette skulle hun da komme fra gården Mosti? Kan det stå noe mer på den gården?Men,som sagt i kirkeboka for Flakstad under innflyttede,kom Antonette fra Skjærstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg sjekket Familysearch, der har de en Anthonette født 29.05.1822 i Bodø, med foreldre Peder Andersen (kan du ha skrevet av feil) og Anne Hansdtr.Jeg sjekket også CD med Salten skiftesamling (noen år gammel), ingen Anthonette Pedersdtr. nevnt (jeg har sjekket alle navne kombinasjoner).Når du sjekket Bodø KB, sjekket du konfirmantlistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg sjekket ikke opp konfirmantlistene,og ikke funnet ut om når ekteparet giftet seg eller fikk flere barn i samme tidsepoke(hadde ikke tid).Det ble ikke skrevet feil etternavn. Så enten har kirkeboka el. FS feil..Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ville nok ikke stole helt på Familysearch, det er ikke kirkeboken. Derfor Karina så tror jeg mer på at det som står i kirkeboken er det rette. Med hensyn til det som står i Skjerstadboken så kan jo det være et såkalt 'uekte' barn.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Karina Hansen.Jeg har nå sjekket på ny kirkeboken for Skjerstad og finner at Antonette Pedersdatter flyttet i juni 1854 til Flakstad fra Skjærstad. Hun giftet seg 9. sept. 1855 med Lorents Johannessen. Hans far var Johan Paulsen og hennes far var Peder Andersen.Jeg er derfor rimelig sikker på at det er den rette Antonette som er funnet.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Det var jo kjempeflott,da har jeg etter lang tids leting funnet ut av hvor hun kom fra!Men det forekommer meg enda som et mysterium hva hennes fars 'egenlige' etternavn er? Og,hvor foreldrene kom fra..Ser at jeg skrev feil,hennes sønn het selfølgelig Ole,og ikke Lorentz!Nå hadde det vært greit å lese under gården Mosti. Er det noe som du Birger kan slå opp i?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg synes det er merkelig at Anthonette ikke finnes på DIS Saltens skifte CD (som går frem til 1877). Det kan bety at foreldrene ikke har tilknytning til Salten (Skjærstad, Bodø, etc.), men har hatt et 'midlertidig engasjement' i området.Jeg søkte på FS 'marriage' og fant to ektepar med navn Peder Andersen/Anne Hansdtr. fra Akershus - som mulige foreldre - det ene gift 24/10 1820 (Blaker) og det andre 22/11 1820 (Enebakk). Men hvorfor reise til Bodø som ny-gifte?Jeg tror jeg ville brukt litt tid med Bodø KB - undersøke listen over viede, fødsler (søsken), konfirmasjon, innflyttede/utflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I Skjærstad-boken under Mosti, side 341, er det satt opp litt uforståelig for meg på den siden hvor Antonette er nevnt, men der står følgende Peder Johan Andreassen f. på Fauske 5.9.1812, d. 11.11.1865. Under der barna som er født på Fauske, 3 stykker, så kommer Barn f. på Mosti. Etter det kommer 3 barn horav det tredje barnet er Peder Andreas som Antonette er mor til (se innlegg 2). Derfor utfra det så må Peder Johan Andreassen være Antonette sin far. Men som sagt så er jeg usikker.Til Trond. Hvis der hadde vært noe skifte i Skiftene fra Salten så ville jeg forlengst ha fortalt det, for det var nemlig der jeg undersøkte først. Deretter i Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål.Derfor siden Peder Johan Andreassen døde på Mosti i Skjerstad så regner med at det enten ikke har vært noe skifte eller at der er egneskifter for Skjærstad.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Peder Andreas er ikke faren. Peder Andreas er født i 1812 og Antonette i 1822.Men jeg leser innlegg 2 som at Antonette fikk et uekte barn, Peder Andreas Christian, født 1846, med Ole Pedersen fra Leivset. Antonette bodde da tydeligvis på Mosti i 1846, 24 år gammel.Men ble hun konfirmert i Skjærstad, som 15-16 åring?Jeg mener at Skjærstad er inkorporert i skiftesamlingen fra DIS Salten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Trond!Du syns det er rart at du ikke finner Antonette Pedersdatter i skiftene til Dis Salten, men det er jo ikke sikker foreldrene hennes var døde før 1877 og det er jo ikke sikkert det var noe å skifte.Til Karina!Jeg ville sett etter om Antonette var konfirmert i Bodø hvis jeg ikke fant henne der så ville jeg sjekket kirkeboka for Skjerstad. Hun blir vel konfirmert sånn ca 1837++. Jeg har slektsboka for Skjerstad og den for Valnesfjord og Fauske men det er bare den delen som berører Fauske som det er register i, så man må nesten vite hva gården heter eller må man bla gjennom hele boka.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Først til Trond. Jeg beklager 'brøleren' med farskapet! Jeg var nok altfor trøtt og opphengt i navnet til Peder. Selvfølgelig var ikke han faren.Til Karina. Jeg er enig med Solveig i at du må nok lete etter hennes komfirmasjon i Skjerstad. Den aktuelle kirkeboken for 1837 i Skjærstad er nok rette stedet å lete.Men jeg skal fortsatt prøve om jeg kan finne henne i en av de andre bøkene fra Skjærstad. Jeg har alle 5.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Birger!Så heldig du er som har alle 5. Jeg har bare 1 og 2. I bok nr.1 har jeg sett gjennom hele boka 2. er jeg nesten ferdig med. Så de trenger ikke du å se gjennom hvis du ikke alt har gjort det.Og etter som Antonette er født i Bodø og hun kommer fra Skjerstad til Flakstad da hun gifter seg kan hun jo bare har arbeid i Skjerstad og da finner vi ikke henne i bøkene.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk for interessante innspill!Jeg håper å kan få sjekket opp konfirmasjonslistene en gang i nær fremtid,for å se om hun kan stå nevnt i Skjærstad/Bodø.Det kan jo selvsagt være at hun bare har vært i arbeidstjeneste i Skjærstad.Jeg kan heller ikke se at det finnes noen aktuelle foreldre kandidater under Bodø/Skjærstad hverken i 1865/75 tellingen. Det kan jo være at en av foreldrene var død el. at de var flyttet til et annet sted.Men,takk for at dere tar tid for å oppklare denne nøtten!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Nå har jeg lest gjennom de to slektsbøkene som jeg har uten å finne noe familie på Antonette.Så du må ha lykke til i videre leting.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.