Gå til innhold
Arkivverket

[#33969] Hvilke dager giftet man seg på?


Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Et lite spørsmål. Family Search oppgir et giftemål til en dato 5/11 1822. Dette var en tirsdag. Var det ikke vanlig på den tiden at giftemål foregikk i kirken lørdag eller søndag? Lars Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Der hovudkyrkja låg nær prestegarden, var vel ikkje det nokon naudsynt regel. Dei fleste giftemåla var i 'stille' perioder mellom onnene, då dei kunne ta seg tid til slikt. Men du kan finne eit svar ved å sjå innom nokre kyrkjebøker frå den tida, og finne kva dagar giftemåla var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg tror at giftemål ofte var en praktisk handling på 1800 tallet. Jeg ser min mormor giftet seg på en mandag. Det var i 1903.Jeg husker at hun fortalte om et par som giftet seg i middagshvilen, etter giftermålet gikk hun i fjøset for å stelle kuene og han gikk ut i slåtten på jordene. Dette antar jeg hører til untakene.Jeg ser av øvrige av mine aner at det er tydelig at det ikke spilte så stor rolle hvilken ukedag det var, men mere et spørsmål om å få tid til å gifte seg. Jeg ser det har hvert brukt både fredager og lørdager også blandt mine aner.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Jeg vet ikke hvor stor grad dette med ukedager har å bety ved giftemål? Selv ble jeg i 1993 gift i kirken på en Torsdag, da dette passet best for alle. Nå gikk jeg ikke på jobb resten av dagen men ;-) Torsdag ble det uansett. Grunnen var at vår datter skulle døpest førstkommende Søndag og vi ville hun skulle være døpt med gifte foreldre, som presten såg som positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.