Gå til innhold
Arkivverket

[#33977] Kråkstad kirkebok ca 1806 ang. Erich Andersen f.ca 1759


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Håper at noen har noe å bidra med når det gjelder Erich Andersen som trolig døde sommeren 1806 i Kråkstad.Vet ikke om han er opprinnelig derfra? eller om han hadde kone og barn? Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Jeg vet ikke om det kan være rett person.Erich Andersen er funnet hengt ved Kråkstad, blitt begravd 28.08.1806 uten noen sermoni etterpå. Han hadde 3 barn, Anders f.1789,Marte og Rønnau disse er født 1785 og 1787, vet ikke hvor? Vet ikke hvem som er mor og ektefelle? Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette skjønner jeg ikke stort av, Anne Berit Finstad: I første innlegg visste du ikke om mannen hadde kone og barn, men det visste du i innlegg 3. Hvor er det du har lest om Erik Andersen og familien hen? I et skifte? Uansett skal vel saken være utførlig referert i tingboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei, jeg fant denne Erich Andersen på www.genalogi/spray sin side. Jeg lurer derfor på om det er den personen jeg er på leit etter. Det står at han var funnet hengt 25.8.1806 i Astrupskogen v/Kråkstad.Han skal ha vært en omvandrene arbeidsmann. Kilde: Kråkstad kirkebok,folio 159 b, 25.8.1806 . Jeg har en med samme navn og ca samme alder, på Haneborg i Skedsmo/Lørenskogsogn i iflg.Ft1801. Han er da enkemann m/3 barn Anders Erichsen f.1789,Marte og Rønnau f.1785 og 1787. Disse er ikke mulig å finne noe ut av, og jeg tror ikke de er opprinnelig fra Skedsmo/Lørenskogsogn, derfor kan dette være samme mann? Hvem ektefellen var som da døde mellom 1789 og 1801 vet jeg ikke. Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da forstår jeg bedre. - Jeg vil fortsatt anbefale å se hva som står i tingboka for Kråkstad. I selvmordssaker ble det nemlig tatt opp vitneerklæringer for å fastslå om vedkommende var sinnssyk eller ikke. Hvis vedkommende ble funnet å ha vært sinnssyk, kunne vedkommende bli begravet på kirkegården, selv om store deler av boet uansett tilfalt statskassen - dersom det var noe å hente.I vitneerklæringene kan det tenkes at det står noe nærmere om vedkommende hadde familie og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.