Gå til innhold
Arkivverket

[#33979] Hvordan få kopier av dödsattester?

Gjest Kari Frette Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Frette Evensen

I forbindelse med et forskningsprosjekt trenger jeg dödsattester(med dödsårsak) for min mor og mormor,dvs 1950 og ca 1900 i Akershus- og Oslo-området. Er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å få kopier av disse?mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dødsattester vet jeg mindre om, men det har i hvert fall vært vanlig å oppgi dødsårsak også i kirkebøkene. Der er det også oppgitt om lege ble tilkalt. I så tilfelle er nok den oppgitte dødsårsak i kirkeboka den som legen har opgitt i sin attest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Er ikke helt sikker på hva du mener med dødsattest. Inntil for få år siden (på 1990-tallet?) ble slik attest gitt til pårørende for at de skulle ha en attest å vise når de skulle ordne opp i boet etter avdøde. Men i denne attesten sto intet om dødsårsaken. Var kun bekreftelse på at vedkommende var død.Dødsårsaken ble som sagt vanligvis oppgitt i kirkebøkene. Men dødsfall på landet ble også meldt til sorenskriver eller lensmann. I byene til sorenskriver eller byfogd. Hvis dødsfallsprotokollene er avlevert skal de befinne seg Statsarkivet. For Østfold, Akershus og Oslo finnes de forhåpentligvis i Statsarkivet i Oslo.Dødsfallet ble meldt samme dag eller dagen etter, oftest av familiemedlemmer. Foruten dødsårsaken og behandlede lege, finner vi iblandt mange nyttige opplysninger i disse protokollene, beroende hvor nøye de var ført. Kan finne hvor og når avdøde var født, gjenlevende arvinger og deres alder/adresse, ektemenn til kvinnelige arvinger, om skifte skulle holdes o.s.v. De protokollene jeg har sett har ikke register, men er ført fortløpende etter dato, så godt du vet hvilket år det gjelder.Dødsfallsprotokollene har 60-års sperregrense, men for ditt vedkommende skulle ikke noe være i veien for at du også får innsyn protokollen fra 1950. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Se også avsnitt 3 i følgende lenke:Lenke(I disse er som sagt oftest opplyst hvilken lege og eventuellt sykehus, som utstedet dødsattesten. Vet ikke om det lar seg gjøre å få opplysninger fra lege/sykehusjournalen hvis disse fortsatt er arkivert. Har aldri forsøkt det siste. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.