Gå til innhold
Arkivverket

[#33984] Carsten Jacobsen Dass, f. 1722 på Tenden

Gjest Kurt Dahlstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Dahlstrøm

Jeg kunne egentlig ha lagt dette inn under tema nr. 32939. Men for oversikten sin skyld startet jeg et nytt.Til Anne Lise, Randi og Agnar (fra tema nr. 32939).Carsten Jacobsen Dass vart som tidligere nevnt født 1722 på Tenden (Tenna) i Alstahaug sogn og fjerding. Døpt i Herøy kirke den 22 november samme år. Faddrene Anne Lise kommer her: Christopher Rützew, Peter Angel Nord Herøe, Albert Angel ibid (dvs. Nord Herøe), Maren Dass Søer Herøe og Anna Dass Aaekvigen. Fadrene trenger egentlig ikke å underbygge noe slektstilhørighet til dåpsbarnet. For desse kondisjonerte personene sto ofte som faddere i kirken.Carsten Jacobsen, benevnt med tilnavnet Dass ved trolovelsen med Anne Larsdatter på Hamnes, Alstahaug den 5 mai 1754 var sønn av Jacob Benjaminsen Dass og Maria Castensdatter.Jacob Benjaminsen Dass (av og til blir han skrevet med navnet Dass) slegfredsønnen til handelsmannen Benjamin Pettersen Dass. Jacob Benjaminsen Dass blir omtalt i nyere slektslitt. som handelsmann det er en misforståelse eller ei ønsketenkt oppgradering av han. Han dukker ihvertfall opp på Skar, Herøy i begynnelsen av 1700-tallet hos Rasmus Mortensen Angel som hadde tilhald der som handelsmann.Rasmus Mortensen Angel var gift med enken etter Benjamin P. Dass.Rasmus var dessuten eier (dvs. skipper) av ei jekt på 10 lester som han trengte en styrmann til! Til sammenligning var jektene til Jacob Pettersen Falch på Tjøtta og Frantz Nielsen på Vevelstad taksert til 2 og 3 lester. I 1707 hadde Jacob Benjaminsen, Skar utestående 'folche og familie skatt', noe også tjenestefolk måtte betale.Han vart leilending på Skar, til nabo hadde han Jonas Jensen som var sønn av Kirsten Petersdatter Falch (1643-1718). Dette naboforholdet var ikke alltid det beste. De drog bla. for lagretten en krangel om noen få 'usle' høylass. Jonas derimot hadde odelsrett i noe av jorden på Skar, men måtte fraseie seg den retten pga. av fattigdom.Dette overnevnte viser til at det på Skar var skrint med dyrkbar mark. Han trengte mer jord for å brødfø seg og sine. Jacob B. får i 1718/19 i stand en avtale med Peder Povelsen på Tenden, Alstahaug om å få leie en tredjedel av hans jord på Tenden. Peder P., Tenden var herre over ca. 2 voger i gården Tenden. Jacob skulle få bruke jorden 'så lenge hans kone Maria Castensdatter er udj live'. Så dør Peder Povelsen i 1726. Og broren hans Christopher Povelsen som tilegner seg brorens jord, driver faktisk Jacob Benjaminsen bort fra Tenden i 1727. Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Så fint å få slike opplysninger. Nå begynner ting å henge sammen. Har i løpet av få dager kommet minst 7 generasjoner bakover fra der jeg var, ikke verst.Her er det jo mye rundt personene også. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningene Kurt. Opplysningene om hvem Carsten var gift med har jeg ikke sett på, fordi at da jeg så på dette så skulle jeg videre(for andre) på den mulige søsteren Kirsten, og det skal jeg jo fremdeles. Forøvrig er jo selv litt i slekt med Jacob Benjaminsen, som er etterkommer av fogden Peter Jacobsen Falch i det jeg har Peters bror Adrian som ane. Jeg legger også inn en del etterslekt på søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Anne Lise, jeg har registrert at du har over ei lengre periode søkt etter Kirsten Jacobsdatter Dass. Du har gitt opp oml. 1707 som hennes fødselsår. Det du mest er ute etter, hennes forlovelse evt. giftermål med Hans Christensen kan jeg ikke se å blitt skjedd i Alstahaug prestegjeld.Første gang jeg finner 'Kirstine Jacobsd. Skaer' n. er i kirkeboken for Herøy, Alsth. 1 november 1725 stod ho som fadder på sin yngre søster Margretha Maria.Andre gang jeg ser henne nevnt var i 1728 da var hun 'Kirsten Jacobsd. Skaer' og broren 'Peter Jacobsen Skaer' faddere på Ole Pedersen Einvigens sønn Hans.Tredje og siste gang ho er nevnt i kirkeboka for Herøy er den 11 april 1730. Da stod ho som fadder sammen med faren Jacob Benjamins: Skaer på Niels Povelsen Einvigens sønn Anders.Broren hennes 'Peter Jacobsen Skaer' som enda opp i Lurøy ser jeg bli nevnt for siste gang i kirkeboken for Herøy den 12 juni 1735.Noe mer kan jeg beklagligvis ikke si om Kirsten Jacobsdatter.Jacob Benjaminsen Skars sønn Lorentz, (f. 1719 på Skar, døpt 13 august samme år i Herøy kirke) vart viet 30 oktober 1740 i Herøy kirke med Gischen Augustinusdatter Tønder fra Vandve, Herøy (no i Dønna kommune).Agnar, når det gjelder opphavet til Carsten Jacobsen Dass (f. 1722 på Tenden) sin hustru Anne har jeg ikke lagt ned så mye arbeid på. Du nevner en mulig Lars Eliasen og at ho hadde en bror Lars. Hvor er det hentet i fra om eg tør spørre? Jeg har notert en mulig Ane Larsdatter, født 1734 i Løkåsen, Stamnes. Ho vart døpt 26 september i Sandnes kirke, Alstahaug. Faren var 'Lars Jacobsen Løkaasen'. Det er den eneste Anne Larsdatter jeg kan finne døpt i den aktuelle tidsperiode i kirkebøkene for Alstahaug. Denne Lars Jacobsen har jeg sett nevnt på Løkåsen i 1729.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene Kurt, og det blir vel nå til at jeg satser på at Kirsten Jacobsdatter Dass som det var skifte på i 1767 og hun du nevner 1725-1730 på Skar er den samme. Jeg burde jo lagt merke til Kirsten Jacobsdatter Skar som fadder i 1725 til sin søster. Skal ta opp om mor til Kirsten(Maria Volgvartz) og de andre søsknene senere i et eget emne, men jeg vet jo foreldrene der da ut fra det som står i Øystein Røtvoll Angells bok om Petter Dass med aner og etterkommere. Om slektene Dass og Falch har jeg jo mer enn nok fra før, og mer enn nok av tilgang på litteratur. Jeg gjør jo dette innimellom egne aner, og det er ikke sikkert jeg gjør noe mer med dette før etter jul selv om dette også etterhvert som en går bakover i slektene Falch og Dass også blir mine egne aner.Jeg fant jo heller ikke Kirsten Jacobsdatter og Hans Christensen som forlovet eller gift i Herøy, men jeg så vel bare fra 1731. Når datteren skulle være født ca 1749 syns jeg vel at før 1730 ble for tidlig. De ble nok forlovet og gift i Lurøy før kirkebøkene starter(1739). Giftermålet mellom Lorents og Gidsken Augustinusdatter fant jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Ved skifte i 1773 etter Daniel Eliassen, Hamnes i Alstahaug nevnes blant arvingene broren Lars Eliassen, som er død på det tidspunktet. Som barn av Lars nevnes Lars Larsen, tjener hos Winther, og Anna Larsdatter, gift med Carsten Jacobsen, Olderøen.Anne Larsdatter ble døpt 12.04.1733 i Vefsn kirke som datter av Lars Eliassen, Åkvik.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

I siste nr av Norsk slektshistorisk tidsskrift ( bind (XL - hefte 2) har Kåre Hasselberg skrevet artikkelen: 'En gren av slekten Dass/Dundas i Norge - og spørsmål om slektens herkomst' Her er opplysningene fra dette temaet og mye mer med, med kilder. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.