Gå til innhold
Arkivverket

[#33988] Ales Jeppesdatter f.1753 i Stange ?

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Takk fdor opplysningen. Er det flere som har mere opplysninger om hvor Jeppe kom fra. Er ikke Jeppe et uvanlig norsk navn på den tiden. Er navnet dansk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble Jeppe Helgesen gift 22/3 1754 med Marthe Jørgensdt. fca. 1714 Stange.De fikk barna Alesdpt. 2/2 1755, Jørgen f. 14/11 1756 og Mette dpt. 10/12 1758.I 1801 finnes også en Embret Jeppesen 58 år boende på Goustad. Vet ikke om han tilhører familien, men Jeppesen er ikke et hverdagsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som om det er flere på Stange som har hatt navnet Jeppe...Under døde i Stange med etternavn Jeppes.. finner jeg: Berte Hebseteier 78 år 5/3 1779, Marthe, Saxlund 78 år 22/5 1807, Engebret Dæhlineier 65 år 11/7 1811 og Mette Hexvoldeie 61 år 1/12 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei! Det er ikke mange Jeppe i Stange, men allikevel ingenting som tyder på at Jeppe Helgesen ikke er født i Stange. Det finnes en Jeppe Helset som er født omkring 1651, en Marte Jeppesdatter som er født omkring 1630. Det kan derfor ha eksistert minst en Jeppe i først halvdel av 1600-tallet, uten at jeg på nåværende tidspunkt har undersøkt dette nærmere. Navnet Jeppe vil jeg tro kommer fra Danmark, men når det kommer en Jeppe til Stange er uvisst. Alis Jeppesdatter er ihvertfall datter av Jeppe Helgesen i 2. ekteskap.med hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.