Gå til innhold
Arkivverket

[#34001] Ranie/Ragnild Michelsdatter gift 1788 med Ingebrigt Steensen, Vefsn


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ragnild Michelsdatter giftet seg 21 sep 1788 i Vefsn, Nordland med Ingebrigt Steensen, f. 1764 i Vefsn, Nordland (kilde FS).I FT1801 (Ranie): LenkeUtfra FT1801 er Ane Olsdatter mor til Ranie/Ragnild. Men jeg vet ikke om dette er helt riktig. For det samme navnet har Ingebrigt Steensen mor, og hun var født 1735.Er det noen som har opplysninger om Ranie/Ragnild og hennes foreldre?Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Etter søk på FS er dette sannsynligvis rett person, Rannie Mikkelsen, døpt 31.juli 1768 i Vefsn,Nordland. Foreldre Michel Jacobsen og Berthe Olsdatter. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg har sett henne på FS, men det er ting jeg ikke får til å stemme.Der er ei Ranni til døpt 30. aug 1761 i Vefsn (batchnr C427642), med far Mikkel Jacobsen. Trolig henne vi finner igjen som 8-årig i FT1769 Vefsn: LenkeFinner ikke flere Randi i FT1769 som passer.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du er på riktig spor. Det er henne du har funnet i folketellingen 1769. Randi Mikkelsdatter ble født på Røssvassholmen, Hattfjelldal i 1760/61. Dåpsdatoen har jeg ingen mulighet for å bekrefte, men opplysningen om ei Randi døpt i 1768 må trolig bero på en feil i FS.Foreldrene var Mikkel Jakobsen fra Nilsmoen, født på Nordås, Vefsn ca 1729, og Berit Olsdatter fra Røssvassholmen. Dette er mine 4. tippoldeforeldre. Mikkel overtok garden etter sin svigerfar som omkom på fjellet i 1752.(Den Ane Olsdtr. som du viser til i 1801-tellingen, må være moderen til en annen kone på lista.)I 1790-årene overlot Mikkel garden til Erik Stenersen/Steensen, en bror av Ingebrigt.Randi ble enke i 1832. Åtte barn er nevnt i skiftet. Når Randi døde, vet jeg ikke.Mvh Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiSupert!Mikkel og Berit er da sannsynligvis mine 5. tippoldeforeldre, gjennom Randi og Randis sønn Christopher Ingebrigtsen.Den andre Randi som var nevnt fra FS, var meldt inn av andre, ikke avskrift av kirkebøker.Hadde funnet Mikkel i Innrulleringsmanntallet 1769 av Svein Edvardsen, men skiftet du nevner har ikke jeg sett. Får se på det når jeg får tid.Har du mer på denne slekta?Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg har kun forsket på Randis forfedre. Dette er en kun en oversikt. Hvis du ønsker ytterligere opplysninger, må du oppgi e-postadressen din, så skal jeg sende deg en mer utfyllende rapport i løpet av de nærmeste dagene.1 Randi Michelsdatter Fødselsdato: ca 1761Gen: 12 Mikkel Jacobsen Fødselsdato: ca 1729 3 Berit Olsdatter Fødselsdato: ca 1728Gen: 24 Jacob Christensen Fødselsdato: ca 1696 5 Brynhild Mikkelsdatter Fødselsdato: ca 1705 6 Ole Ingebrigtsen Fødselsdato: etter 1701 7 Kari Erlandsdatter Fødselsdato: ca 1699Gen: 38 Christen Jacobsen Fødselsdato: ca 1651 9 Randi Larsdatter 10 Mikkel Andersen Fødselsdato: ca 1671 11 Karen Jonsdatter 12 Ingebrigt Eriksen Fødselsdato: ca 1665 13 Berit Nilsdatter 14 Erland Andersson 15 Berit JakobsdatterGen: 418 Lars Larsen Fødselsdato: ca 1626 20 Anders Michelsen Fødselsdato: ca 1641 21 Marite Olsdatter 22 Jon Andersson Fødselsdato: ca 1606 24 Erik Andersen Fødselsdato: ca 1619 30 Jakob Andersson Fødselsdato: 1648Med forbehold om at feil kan forekomme...Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Erik Steensen, broren til Ingebrigt, f. des 1761, giftet seg 28 jun 1785 med Maren Hansdtr i Stamnes. Erik er min tip tip oldefar. Hans sønn, Hans, giftet seg med Gustava Olsdtr. Deres barn var Nikolina Lovise Hansdtr som giftet seg med Andreas Olsen og emigrerte til Minnesota i 1904.Men--jeg lurer på Maren Hansdtr. Vet dere hvor hun ble født og hvem var hennes foreldrene? Takk så mye, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.