Gå til innhold
Arkivverket

[#34002] Torgier Danielsson Løset, (1753-1835) Jølster, S & F

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Hvem var far til denne karen? Jeg har funnet en del kandidater på fylkesarkivet og her:Daniel Løset og Tornille Gjesdal blir gift [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=joelstvi&gardpostnr=526&merk=526#ovre>Lenkemen dessverre står det ingen farsnavn for noen av dem.I 1733 finner jeg et annet par:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Kjellaug!Jeg har bygdeboken for Jølster (Ættesoge 1801-1974). Der står det under Løset, br. nr. 1, skyldmark2.79:Huslyden på dette bruket år 1801, der Joleik slutta Jølstrasoga, finn ein på side 582: Torgeir Danielson, husbonde, 44år, han vart medhjelpar i Ålhus-kyrkja, Torger d. 82 år gammal 1835, Anne d. 70 år gammel år 1838Ved arveskifte etter Torger vert nemnt desse:1. Daniel Torgerson .... 2. Ola Torgerson ... 3. Anders Torgerson ... 4. Tornille. Det vart Tornille, g.m. Nils Tollefson .........som førde ætta vidare på dette bruket....--------------------------------------Hos Familysearch fant jeg:Torgeir Danielsen, birth about 1757 (??) Løseter, JølsterMarriage 17.6.1778, Spouse Anne Olsdatter (som i 1801-tellingen)Father DANIEL TORLEIVSON, Mother TORNELLE NIELSDATTER- sannsynligvis Daniel Løset og Tornelle Gjesdal som giftet seg 1733 i JølsterKanskje noen kan bekrefte det via oppslag i Joleiks Soga um Jølst.Ha en fin helg!Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Barbara-:)Det ser ut for at det er de rette folka da.Det er jo mulig at Daniel var enkemann da han giftet seg med Tornelle selv om det ikke staar det ved giftermaalet.Saa faar vi se om noen har denne Joleiksoga om Jölster da, kanskje det staar noe mer om forfedrene hans der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei igjen,Familysearch forteller også:DANIEL TORLEIVSON:Birth: 1717 Ålhus, Jølster, Death: 1774 Løseter, JølsterFather: Torleiv Hanson, Mother: Marthe HansdatterSpouse: Tornelle Nielsdatter, Marriage 25. Jun. 1747Probate 1775 TORNELLE NIELSDATTER:Birth: 1721 Giesdal, Jølster, Death 1777 Løseter, JølsterFather: Nils Larson, Mother: Marte Andersdatter,Probate: 1777--------------------Det finnes også lenker til Daniels og Tornelles besteforeldre og oldeforeldre, submitter: Renathe - Johanne Wågenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha igjen Barbara, jeg satt med siden oppe og saag ikke din post för jeg hadde sendt mitt eget innlegg.Skal sjekke paa FS. Har litt problemer der for naar jeg har faatt opp en del muligheter forsvinner de naar jeg klikker 'tilbake'mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den virket dessverre ikke. Naar du lager link fra FS, maa du kun högreklikke paa navnet du vil lage linken til og ikke aapne den, ellers kommer vi bare tilbake til hovedsiden.Takk for at du prövde allikevel-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Lenken viser kun Familysearchs framsida. Jeg vet ikke hva som gikk galt.Prøv parent search: Father - Daniel Torleivson, Mother - Tornelle Nielsdatter. Du får 4 tilslag under Pedigree Resource File. Klikk på Torgeir Danielsen.Lykke til! Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linken, Barbara, her var det mye og det ser ut for aa vaere godt med kilder.Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke fant dette. Har som sagt hatt problemer med FS i det siste. Det er mulig det er noe med mitt oppsett, men naar jeg faar opp en liste med navn og klikker paa ett, saa er de andre forsvunnet naar jeg vil klikke meg tilbake til listen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.