Gå til innhold
Arkivverket

[#34007] Røros-spesialistar!


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Henning Fastesen (ca 1668 - 1724), sønn av Faste Pedersen (Skanke) og Ildri Pedersdatter Bock, gift med Marit Halvorsdatter (1666 - 1731) hadde en datter Ildri Henningsdatter født 1697, som senest 1724 ble gift med Hans Jørgensen.Kilde: Roger de Robelin: Skankeätten. (side 245)Kunne dette være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hans Jørgensen kunne da ha vært i arbeid noen år på Røros, akkurat som mange andre Nordfjordinger (noe dro hjem, andre ble værende), særlig fra Stryn og Loen. Om Hans og Ildri giftet seg ca 1718, så kunne det godt ha skjedd i Røros, men kirkebøkene er borte for de først 20 år av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ei spennande historie uansett. Måtte vere litt av ein overgang frå Ildri å kome frå indre Austland til vårt forblåste og gjennomvåte Nordfjord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det kan du nok si, men det må også ha vært en minst like stor overgang for dem som kom fra Nordfjord til Røros! Jeg har forresten en ane fra Nordfjord, sannsynligvis fra Stryn, Kolbein (Colbent) Olsen som kom til Røros før 1701 sammen med to brødre Harald og Ole.Dere som nå gjennom Henning Fastesen har aner i Skankeætten (det har nok de fleste Rørosinger)kan låne R. de Robelins bok og følge anene bakover til Hackås i Jämtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Fann om denne boka på nettet, ja - veit du kor 'vassbestandig' boka er rekna for å vere? Eg er generelt skeptisk når årstala tek til å bli ekstra lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er ikke den rette til å vurdere det, tror jeg. Jeg har først å fremst hatt nytte av den som et oppslagsverk for Skankeslekten på Røros og de slekter den er inngiftet i. Der virker den presis og referer til primærkilder. Lenger bakover blir det vanskelig for meg å vurdere. Den er lett å finne frem i, og har et grundig personregister. Slekten følges fremover mot vår tid hovedsakelig via mannslinjen. Jeg stammer fra to søstre av Henning, og der følges ikke etterslekten. Boka dekker også andre linfer av Skankeætten som finnes i Norge, ikke bare den såkalte Røroslinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.