Gå til innhold
Arkivverket

[#34022] Feil i databaser

Gjest Tore J. Mehl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore J. Mehl

Jeg har funnet følgende feil:Døpte med fadre i Nykirken, Bergen 1669-1676Post 73: Forskyvning av fornavn/etternavn fadder 423 skal være Henrich Nielsen fadder 422 skal være Thomas DanielsønPost 100: Forskyvning av fornavn/etternavn fom. fadder 594 som skal være Clare JespersdatterPost 194: Mulig feil - Fadder 1153 tittel Schip tilhører sannsynligvis den etterfølgende fadder Schipper Hans Jensøn MeyerKoppskatt 1675 for Bergen:Post 349, 350, 452 og 482 er feil. For alle inkluderer etternavnet personer, skatt og rode Post 1016: Etternavn inneholder 'usøkbar bokstav' - vist med 'firkant'mvh Tore J. Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Det er rett som du antyder. Det er rettet hos meg, men jeg sender ikke inn rettelser til basen foreløpig, da det ikke er noe 'stor' feil.Navnene er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tore J. Mehl

Jeg fant to feil til i Døpte med Fadre i NK.Post 42 og mulig også post 164Jeg vet ikke om DA fikk med seg de feilene jeg medte for koppskatt i Bergen 1675. De er enkle å finne - velge alle etternavn.mvh Tore J. Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Feil i døpte i Bergen 1668-1815. Søker barn fornavn lik Else, far fornavn lik Harmen = 0. Ved søk far fornavn Harmen får jeg opp flere barn og kan da finne Else der.En feil til. Jeg får ikke slettet forrige søk ved søk i FT når jeg starter i landsomfattende og ender på lokal FT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for det Ketil, da kom det opp. Ærlig talt så valgte jeg ingen av delene.Jeg synes system her i DA er så dårlig gjennomført at jeg ikke husker fra gang til gang hva jeg skal gjøre hvor. Tar du senere kirkebøker så er det bare samme person eller neste person. Hvor er logikken i dette.Det er fortsatt mange feil i DA etter den siste omleggingen til et såkalt bedre program. Og så vidt jeg har forstått så er man igang med enda et nytt system for å lappe på forrige.Jeg kommer vel i skikkelig trøbbel med brukerne nå ved å si dette for man skal vel egentlig bare sitte og være veldig takknemlig for alt det flotte gratisarbeidet staben gjør. Og jeg er takknemlig og jeg synes deres innsats er helt utrolig, men vil ikke forbli stum av den grunn.Sååå, det var godt med en utblåsning for dette har irritert meg så lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan trøsta Berit med at her ikkje skal lappast på noko som helst. me er ikkje i ferdi med å gjera noko som helst med det vanlege systemet, derimot eit nytt landsomfatande søk. Men heller ikkje der blir det dei sotre forandringane i brukargrensesnittet, den store forsekjllen er at ein kan søka i fleire teljingar samstundes. Og etter kvart gjennom alle databasane.Når det gjeld det vanlege systemet er det det å sei at det alltid er ein balanse mellom det fleksible og det enkle. Berit vil ha det enklare. Det kunne ho i og for seg få. Men då vil ho mista fleksibilitet. Det ho sjølvsagt vil ha det er at systemet alltid oppfattar nøyaktig kva ho tenkjer ho vil ha. Eit slikt system er ikkje heilt enkelt å laga. Men det er no ein gong slik at til lags åt alle kan ingen gjera. Det er blitt sannare etter som åra går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var godt å høre at det ikke er noe lapping på gang. Da er jeg faktisk glad jeg tok feil.Ang. resten så er jeg jo ikke helt enig i din tolkning av hva jeg vil, men du har jo lov til å ha din mening om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Tore (3) Kan ikke sånn umiddelbart se hva som er feil. Hva mener du ? På de nummerne du refererer til får jeg opp to faddere 42:Anna Schieldrup og 164:Thor Evindsøn.Hva er feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

HeiPost 42: 2409 1669 Barn=Besj (??) og far Svend. Første fadder er 'en Quinde fra Nordland'. Her er de neste fadderne forskjøvet.Post 164: 2308 1670 Barn=Anneckie og far=Jost Sars. Her er andre fadders etternavn lik 'sal Helmich Schadis'. Jeg er ikke sikker på om det er feil, men jeg ville tro at 'sal Helmich Schadis' var en egen fadder.mvh ToreM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har rettet 'forskyvningene' her hos meg.Det skal være tre kvinnelige faddere til Anneckie.Dermed blir sal Helmich Schadis den tredje,og 'muligens 'to' Tysche ved Contorit.Ikke alt er like lett å tyde :-) Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.