Gå til innhold
Arkivverket

[#34026] Ole Pedersen Nyhus f. 1846 Sør-Odal

Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei, er det noen som har opplysninger om Ole og hans hustru Marthe Hansdatter f. 1854 sine foreldre og familie bakover? Hans mor Olia er på ft 1900 sammen med dem, men også tilstede på plassen Kroksrud. Hva var hennes tilknytning der?Deres sønn Ole Marius Olsen f 1886 emigrerte til Amerika på begynnelsen av 1900 tallet og giftet seg med min oldemors søster Inga Olsdtr. Sandberg. De bosatte seg i Seattle området i staten Washington. Her er folketellingen i 1900 som viser dem Ole og Marthe med barn på Nyhus (Finholt området?) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00419.wc2&gardpostnr=526&personpostnr=3195&merk=3195#ovre>LenkeHer er også ft 1900 som viser Olia Olsdtr (Olsen) på Kroksrud:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, ja jeg har sett på disse, men er ikke sikker på hvem som er den/de riktige. Er det kanskje noen der ute med kirkebøkene for Sør-Odal?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, her skjer det noe jeg ikke kan forklare. I går kveld når jeg testet viste linken det jeg ønsket, nemlig henvisning til plassen Grasli, hvor Olia Olsdtr. bodde med bl a sønnen Ole Pedersen. Nå viser linken som du sier henvisning til plassen Krogen og Peder Knudsen - merkelig. Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det er ikke saa merkelig. Du maa klikke deg 'helt inn' paa personen, for den förste siden du kommer til vil forsvinne etter en tid.Klikk paa lenken i min förste post (til FT 1865) saa vil du se at den er der fremdeles.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Grasli, Finnholt i Sør-Odal er omtalt i SO. V.s.356/358.Ikke så mye å hente her. Far til Marte Hansd. f. 1854 var Hans Mathisen. Hans var død ved FT 31.12.1865. Hans kone var Olia Olsd. som i følge bygdeboka var f. 1818 i Nord-Odal, død 1908. Her må en bruke kirkeboka skal en komme videre. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Finn, ja det må nok til. Hvis det er noen der ute med tilgang til Nord Odal kirkebøkene, så hadde det vært fint. Hans Mathisen var av finneslekt, ikke sant?Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har sett litt mere på denne Hans Mattisen som er nevnt på side 358 i SO.V. Det må være feil patronymikon på Hans, trolig var det Nilsen. Se side 353 Skårerdelet i samme bok. Her er Hans Nilsen med kone Olea Olsd. og dattera Marthe. Det er de samme personer som du vil finne i FT 1865 under Skårerdelet. Nyhus i Finnholt grenda er ikke nevn i FT 1865. Hans og Olia ble viet i Strøm kirke 26.12.1850. Han på Nygård og hun på Nyhus. Hans Nilsen finner du på side 344 i SO.V. Det er feil patronymikon på farmora til Hans Nilsen 1811. Det skal være Ramusdatter, ikke Mattisd. slik det står i b.boka. Margrete Rasmusdatter ble viet i Vinger kirke 22.11.1758 med Ole Nilsen Nygård. Stor sette må en bruke kirkeboka aktivt når det gjelder denne delen av Sør-Odal. Marthe Hansd. var f.8.4.1854 Skårerdelet, døpt i Strøm kirke 25.5.s.å. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for hjelp. Det stod ikke noe om hvilken plass i Vinger Margrete Rasmusdatter kom fra? Er Skåredelet også oppi Finnholt, er et noen der som vet det?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Leser du mitt tilsvar så står det Skårerdelet i samme bok (SO. V). Legger ikke ut alt på Brukarforumet, mange foretar ikke etterkontroll av det som legges ut. Det kan være feil, da blir det kjedelig i ettertid når en skal rette opp dette. Tar du kontakt med meg på email så skal du få litt mere om Rasmusdattera. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.