Gå til innhold
Arkivverket

[#34033] Hva med ''Søta Bror'' .. .. ??

Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Fra tid til annen har jeg behov for personal- og slekthistoriske opplysninger om personer født i Sverige. Naturligvis har jeg forsøkt meg gjentatte ganger i ''Anbytarforum'', dessverre kun for å oppdage at spørsmålene som rettes dit skjelden eller aldri responderes til.Finnes et annet adekvat nettsted for å innhente informasjon om svenskfødte immigranter til Norge på 1800-tallet .. ??Konstruktive innspill mottas med takk !! Mvh. K. Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Spørsmålet er såpass generelt at det er vanskelig å svare utover at det kun unntaksvis finnes brukbare nettsteder lokalt i Sverige hvor man kan få kvalitativ hjelp.Men det er stor forskjell på Stockholm og f.eks. der jeg befinner meg så om det er mulig å gi et tips ville være avhengig av tid og sted, krav til kvalitetet og hvorvidt du er interessert i å arbeide med svensk materiale selv eller bare ønsker 'enkeltsvar' for enkeltpersoner.Eller forstår jeg din frustrasjon over manglende svarfrekvens på Anbytarforum, trøsten får være at svarene - når de kommer - ikke hver gang er så pålitelige som man skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Jeg registrerer altså at erfaringene med ''Anbytarforum'' synes ulike. Nina - du har et vakkert navn og (kanskje) et godt forslag, og er dertil bosatt på ''svenskesida.''Jeg ''fyrer løs'' med et lite testprosjekt:Kan noen bidra med opplysninger om arbeidsinnvandreren til østnorge; Gustav Johanneson, f. i Gilberga 07.04.1831 ?? Han immigrerte vinteren 1861. Finnes (mer eksakte) opplysninger om hans fødested, hans standsmessige bakgrunn, hans foreldres navn - evt. antallet søsken av Gustav og ca.alder på disse ... og reiste noen av eventuelle søsken i likhet med Gustav til Norge .. .. ???Gustav skal ha medbragt en presteattest fra Gilberga, angivelig dat. 12.11.1860. (1861 står anført, men 1860 synes mer realistisk)Finnes opplysninger knyttet til hans avreise i utvandrerprotokoller el.l. ... ... ??Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dersom du ikke skulle få noe svar her, kan det hende det finnes vennlige sjeler på Anbytarforums gruppe for Gillberga i Värmland som kan gjøre de nødvendige kirkebokoppslagene for deg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg hører til dem som har erfaringer av høyst ulik art på Anbytarforum. Fra å få napp med en gang, - og straks tusen nye slektninger!, til stillstand i årevis.Ellers ser jeg jo at nettavisen Rötter og svenske slektsgranskere er dypt misunnelige på oss mtp DA, kirkebøker online og offentlig/gratis tjenester. Men det er vel en annen sak, men tjener våre folk og vårt samfunn til stor ære!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror graden man får av hjelp på AF avhenger av først og fremst av tre ting:1. At man poster innlegget på rett sted. Dersom man leter etter opphavet til personer man kjenner fødestedet til, lønner det seg å poste innlegget under riktig 'socken'.2. At man har tilstrekkelig med opplysninger, helst fødselsdato og fødested. Hvis ikke, bør man prøve å finne dette i norske kilder først.3. At det er noen som leser gruppen man la innlegget i! En del grupper er svært aktive, mens det i andre nesten ikke finnes aktivitet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk, navnet mitt har jeg etter min svenske tippoldemor Nitana. Heldigvis forkortet til Nina .....Er du kjent med Genline? Lenke . Jeg antar at 'oppslag i Genline' er et eget tema i Anbytarforum, men om du betaler selv så kan du i ro og mak sitte foran skjermen og finne din egen slekt. Som du ser av registeret ligger det meste fra Gillberga innscannet hos Genline. Jeg har selv prøvd det og det fungerer helt utmerket. Prisen finner du her https://secure.genline.se/prislista/?PHPSESSID=4b0a036b00a4d8d8c49a349cc717c741Har du sjekket ut giftemål, faddere etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Nina og dere øvrige:Eneste ''tilleggsopplysning'' jeg har vedr. ovenfornevnte Gustav, er at han giftet seg i Norge januar 1862. Ved denne anledning er hans fars navn oppgitt til Johannes Olsen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg er litt usikker på hvorfor du er så opptatt av min tipp-tippoldefar Gustaf Johannesson, f. 17. april 1831 i Gillberga, Värmland, død 11. august 1891 ved Hadeland Glassverk, gift 14. januar 1862 med Else Karine Andersdatter fra Rugroden i Hurdal.Det kan jo være at vi er i slekt og at jeg sitter med endel mer informasjonen om disse og deres aner. : )Gustafs far var forøvrig Johannes Andersson (f. 1801) og hans mor Cajsa Jonsdotter (1792-1831).Hva er din forbindelse til Gustaf?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmm, kom til å tenke på:Er du etterkommer av en av deres seks sønner Carl Johan (1860), Anders (1863), Martin (1866), Gudbrand (1870), Laurtis (1873), Brede (1876), eller den ene datteren Ema Marte Marie (1879)?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Are !Dette var hyggelig - om enn noe uventet. Vi er ikke beslektet; jeg er ikke etterkommer av Gustaf ! Men jeg er som du vil ha lagt merke til bosatt på Hadeland. Gustaf var husmann og ''leilighetsarbeider'' på min familiegård Haug i Brandbu, foruten på et par nabågårder i 1860-åra ! Vil du være vennlig å ta kontakt med meg pr. e-post på kmyhre1@hotmail.comMvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.