Gå til innhold
Arkivverket

[#34038] Jørum (Jørrum) gård i Overhalla , Grong, Nord-Trøndelag

Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

1 januar 1847 gifter ungkarl Johan Ingebrigtsen Høgnæs 35år seg med pige Petronella Eliasdatter Jørum 33 år, fader Elias Jørum. De gifter seg i Vemundvik/Namsos. Hvor er Jørum og i hvilken bygdebok/ættesoge er gården/plassen nevnt? Tror det er i Grong, men er ikke sikker. Når/hvor er Petronella født og hvem er hennes foreldre?Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har sett i kirkebokutskriftene til Grong historielag og finner henne ikke døpt i Grong, med mindre det er en som er uteglemt. Det var en Elias Nilsen Jørum f 1773 som giftet seg i 1810 i Overhalla med enken Anne Danielsdtr Engstad, men hun var født i 1764 så hun er neppe barn av disse to, men kanskej Elias fikk en utenfor ektskap. Bygdebøkene har i endel tilfeller utelatt barn utenfor ekteskap.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meingdal

Takk for fine innspill. Hva med denne Elias Jonassen 20 år ugift i FT-1801 på Jørrum gård (se innlegg 3)? Finner du noe om ham i kirkebokutskriftene for Grong, giftemål, barn? Er det noen Pernille/Petronella nevnt blant fødte rundt 1812-1817, som kan være kandidat?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jørrum (Giørum/ Jørem) gård ble disponert av major Christian Grøn i 1760. Gårdens status som mulig offisersgård den gang og i 1801 er diskutert i tema ” Major Hans Christian Harboe Grøn(n), f. ca 1761 Trondh./Tr.lag. Opphav?” LenkeI FT 01 er det ført opp seks bønder som drivere og en del husmenn, kårfolk etc., men eiendomsforholdene for Jørrum går ikke frem. Bøndene kan ha vært leilendinger. Hvis det var en annen eier eller person med bygslingfuldmakt, var vedkommende ikke registrert som bosatt der i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

jeg har sjekket basen min etter en Elias Jonassen, men finner ingen. Det vil si at det er lite sansynlig at han er nevnt i Grong bygdebøker eller i kirkebokutskriftene, ihvertfall med det navnet. Jeg sjekket utflyttede fra Grong, Harran, Høylandet, Namsskogan, Røyrvik men den starter ikke før 1821, men ikke funnet noen med det eller noe lignende flyttet ut derifra(gjelder både Elias og Petronelle(og variasjoner av det navnet)). Hvor befinner de seg i 1865 folketellingen? og vet du noe mer om opphavet til Johan? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de gifter seg i 1.1.1847, står Ingebrigt Johansen oppført som fader til Johan. Mere vet jeg ikke. Jeg har funnet følgende barn i kirkebøkene: Elen Olise Johansdatter 19.januar 1833 Høknes i Vemundvik. Edvard Christian født 1 juni 1835 Høknes - død januar 1872 antagelig druknet. Iver Bernhardus Johansen født 27 februar 1846 Høknes. Ingeborg Margrete Johansdtr født 12 februar 1849 Høknes - død 2 juni 1851 Strømhylden. Iverine Josefa (tror det er Iverine, kan være Siverine) født 3 april 1951. Da er faderen Johan oppført som ferjemann på Spillum, over Namsen til Namsos. Hun er vaksinert 1857, konfirmert 1868. Elen (på Svean) og Edvard på (Hylden) finner jeg i FT-1865, men ikke resten av familien. Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.