Gå til innhold
Arkivverket

[#34046] Fergedrift


Gjest Rolf Grieg
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Grieg

Søker opplysninger om rett til/konsesjon til/fergedrift over Glomma. Hvorledes ble dette regulert før/efter grunnleggelsen av Fredrikstad (1567)? Finnes det oversikt over fergemenn? Hvilke vilkår lå til grunn for fergedrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg husker ikke i farten hva det står, men fergedriften over Sannesund fergested står nevnt i bøkene Sarpsborg kommune har utgitt. Det er vel en serie på fem bøker som omhandler tiden frem til 1991 om jeg ikke tar helt feil. Ta en titt i dem og se om det kan være noe av det du leter etter.Ut over det vet jeg at det for noen år siden ble utgitt en bok om fergedrift i Glomma, men jeg mener den muligens kun omhandler Trippe-båtene. Men hvem vet, kanskje har de et avsnitt om tidligere tids fergedrift også.Siste forslag går på å ta kontakt med Borgarsyssel Museum i Sarpsborg. Er du heldig og får huket fast i Eliassen så finner du nok det du leter etter der.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.