Gå til innhold
Arkivverket

[#34054] Hitte barn i Oslo f. 1910


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen
Lenkef. 29/10 dpt. 6/11 1910 Margit Eugenia, foreldre enkemann? Former Olaf Kristiansen Tromsøgd. 22 1.et. f. 1871 og fraskilt kone/kvinne? Anne Marie Johansen f. Wilhelmsen Danmarksgd. 25 1.et. ......18/11 24 er hu adoptered av verftsarb. Sigurd Toralf Johnse og h. Dorthea f. Davidsen (Horten)? Barnet er 2/7 1911 (gj. X Politi) antaget som eget barn av fiskehandler Sigurd Johnsen f. 1884 og h. ..... Helene f. Davidsen f. 1882. Bor ... Plads 1.Det var det jeg fikk til, men kan nok trenges å sjekkes av en som er bedre til dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Biologiske foreldre blir Olaf Kristiansen og Anne Marie Johansen, f. Wilhelmsen.Berits lesning er, så vidt jeg kan se, korrekt - men et viktig element mangler: Fiskehandler Sigurd Johnsens hustru i 1911 har to fornavn, Dorthea Helene. Dermed ser vi at det ekteparet som antar lille Margit Eugenia 'som eget Barn' i 1911, er de samme som formelt adopterer henne i 1924. Sigurd(Toralf) Johansen er ikke da lenger fiskehandler bosatt på ...li Plads 1 i hovedstaden, men verftsarbeider i Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei OddbjørnTusen takk. Og takk til deg Berit. Det er blitt fortalt at hun ble funnet på en trapp. Men det er vell for at hun ikke skulle finne sine. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet FT 1900, men personer med akkurat de opplysningene har jeg ikke funnet.Jeg fant en Anne Marie Johansen f.1878 på Bøle gård i Gjerpen, men der gjenstår det å finne pikenavnet hennes. Og så fant jeg en former Olaf Jacobsen f. 1871 i Conradisg. 1 i Christiania, men det er jo helt feil etternavn. Det finnes en enkemann Olaf Kristiansen f.1871 på gården Nordli i Vestby, men det behøver heller ikke være ham.Det ser ut til at du må ta en tur til Byarkivet i Oslo og se på de kommunale tellingene der. Du har jo adressene deres i 1910, om de har oppgitt riktig adresse da.Dette er vel muligens adoptivfaren hennes, neste helt i bunnen av lista [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=1021&personpostnr=20244&merk=20244#ovre>LenkeOg dette kan være adoptivmoren selv om andre fornavn ikke stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Ser at det bor en Julius Kristiansen i Tromsøgaten 22 i FT 1900, han er født i Spydeberg 1862 Lenke . Dette kan jo være slekt til den bioogiske faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

God kveld SteinarFant en Julius Kristiansen i Spydeberg som kunne stemme med alder, på Glemmen gård. Far Kristian Hansen og Maren Jensdatter,kan jo være mulig at de hadde en sønn Olaf Kristiansen f 1871? Er det kansje noen som har en bygdebok som sier noe? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror jeg har funnet Olaf Kristiansen her i Danmarksgt. i 1900. Han var da allerede enkemann og former. Det var et par andre Kristiansen-personer der også, og de ser det ut som om er i slekt. (Olaf og en til har koden 'fl' som vel betyr 'hørende til familien'.)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det KAN tenkes å være tre generasjoner Kristiansen vi ser her, og at den siste er sønn av Olaf i hans ekteskap. Men det er litt merkelig at nærmere familietilhørighet i så fall ikke er oppgitt (på den annen side har jeg selv sett i ft. 1891 at moren til kona på en gård var oppført som 'fl').Når det bare er opplyst at den eldste av disse her var født i Trøgstad, er det mulig at de andre er f. i Kristiania, siden det ikke står noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Svein Jeg fant en Marie f. 1826 i Trøkstad gift med Olai Kristiansen på Haga gård. Har ennå ikke lært å legge inn lenke. Kan dette være en kandidat? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har funnet et knippe personer Anne Marie, Anne, Marie og Maren Johansen i Kristiania 1900. Selv om det tilsynelatende bare er én Anne Marie her, kan det skjule seg flere bak de andre. Det er ikke alltid fullt fornavn er oppgitt i tellingene. Det er heller ikke sikkert at Anne Marie var i Kristiania i 1900, men det er et utgangspunkt. Jeg vil ellers foreslå at du prøver å finne Anne Marie i adressebøkene for Kristiania i 1910 og tidligere. På det tidspunkt hun evt. forsvinner der, kan det hende hun fortsatt var gift. Man kunne heller ikke skille seg uten videre, så kanskje du finner henne i en forliksprotokoll el.l.Her er det en gift kvinne Anne Marie Johansen f. 1876 i Drammensveien, f. i Lillestrøm:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=1809&personpostnr=41856&merk=41856#ovre>LenkeHer er det en Anna Johansen f. 1879, i Fredensborgveien, f. 1879 i NesoddenLenkeHer er en Anna Johansen f. 1878, i Skovveien, f. 1878 i ÅsLenkeHer er en Marie Johansen f. 1879, i Toftesgt., f. i TrøggstadLenkeHer er en Anna Johansen f. 1876, i Falsens gt., fødested ikke oppgittLenkeHer er en Marie Johansen f. 1876, i Falsens gt., f. i Trøgstad:LenkeHer er en Anna Johansen f. 1875, i Christies gt., f. på HvalerLenkeEn Maren Johansen f. 1876 bodde i Hurdalsgt., fødested ikke oppgitt. (Mannen er former!)LenkeAnna Johansen f. 1876, i Kirkeveien, f. i Drøbak:LenkeMaren Johansen f. 1877, i Kirkeveien, fødested ikke oppgitt. Hun og mannen var medl. av Frikirken:LenkeAnna Johansson f. 1875, i Mariboes gt., fødested Eidsvoll:LenkeMaren Johansen f. 1875, i Motzfeldsgt., f. i Hobøl:LenkeAnna Johansen f. 1878, i Smedeg., fødested ikke oppgitt:LenkeMarie Johansen f. 1875, i Trondhjemsvn., f.sted ikke oppgitt:LenkeMarie Johansen f. 1876, i Underhaugsvn., f. på Snarøya, i Frikirken:LenkeAnna Johansen f. 1875, i Urtegaten, f.sted ikke oppgitt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ad Marie på Haga gård: Vanskelig å si uten videre. Hvis Marie fortsatt bodde i Trøgstad i 1865, er det ikke sikkert at du finner henne ved å søke på 'Trøgstad' i fødestedfeltet, for i fødestedskommunen/prestegjeldet var det ikke alltid de førte opp fødestedets navn hvis det ikke var et annet enn der de befant seg.Du legger inn lenke ved å merke og kopiere 'adressefeltet' øverst, og så lime det inn i innlegget på vanlig måte som når man klipper og limer i Word. Du må i en del tilfeller åpne et nytt vindu, slik at du kan gå frem og tilbake mellom der du blar og der du skriver innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ville ha prøvd å følge Trøgstad-Marie fremover og bakover i adressebøkene også. Hvis du er heldig vil du kunne finne fødenavnet hennes på et tidspunkt. Når hun før eller senere forsvinner, kan det være hun døde ett eller to år før. Da ville jeg ha skjekket den aktuelle kirkeboka for ytterligere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ville også ha undersøkt om jeg kunne finne Olaf Kristiansen frem og tilbake i adressebøkene. Da vil du kanskje kunne stadfeste om Sverre Kristiansen f. 1894 er Olafs sønn. Straks du kjenner navnet på foreldrene, vil du også kunne finne vielsen, der fedrenes navn er oppført. En annen mulighet er å lete etter Sverre Kristiansens konfirmasjon. Da vil du få både fødested og navnet på foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vær forresten oppmerksom på at skrivemåten på etternavnene kan variere år om annet i adressebøkene: Kristiansen kan bli Christiansen, kanskje og Johansen til Johannes(s)en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Olaf Kristiansen er far til Sverre nevnt i FT 1900. Sverre Arnold ble døpt i Oslo Hospital (Gamlebyen kirke) 16/9 1894 (født 16/8)som foreldre er oppgitt former (Kværner) Olaf Kristiansen og h Pauline Ovidia. De er da bosatt i Danmarksgt 34. Navnet på moren skal være Karoline Ovidia. Faddere er pige Anne Sofie Johannesen,Pige Helga Johannesen, Vognm. Hans Svensen, Arb Martinius Martinsen + et navn jeg ikke har tydet. Ved ekteskap mellom Olaf og Karoline Ovidia er Olafs far oppgitt til Olai Kristiansen. Karoline Ovidia døde av tuberkolose i 1896. Hun er forøvrig søster av min oldemor Helga som er fadder ved Sverres dåp Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Når og hvor var det Olaf Kristiansen giftet seg med Karoline Ovidia? Står det hvor Olaf ble født? Det finnes en del personer i 1865 ved navn Olai Kristiansen (Christiansen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Ola(u)f gifter seg Oslo Hospital 29.12.1893. Karoline Ovidia har da etternavnet Inngvaldsen etter tidligere ektemann. Olaf er født i Aker 3.11 døpt 29.12 1872. Foreldre Olai Kristiansen Marie Paul:datter. Står at foreldre er innflyttet fra Trygstad. Han er konfirmert 17. april 1887 Oslo Hospital bosted Danmarksgate 32. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.