Gå til innhold
Arkivverket

[#34055] Ole Amundsen g. 3.1.1798 i Grue, med Ingeborg Olsdatter.

Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Noen som har tilgang til kirkeboka for Grue, Hedmark som kunne se etter informasjon om disse to? Datoen for giftemålet er funnet på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

I avskrift av Grue kirkebok 1792-1814 er Ole og Ingeborg viet 13-jan-1798, han med Trøhaugen som tilholdsted, hun med Græsberget. Mvh Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Det er vel disse i FT1801 (#2282 og 2283): Lenke . Antatt fødselsår: Ole ca 1761, Ingeborg ca 1771, men runde tall gir mistanke om unøyaktig aldersangivelse. En Ingeborg Olsdtr Græsberget 17 år ble konfirmert i Brandval 28.09.1794; dette gir fødsel ca 1777. Det er derfor usikkert om dette er samme Ingeborg. Jeg finner ikke Ole Amundsen konfirmert i avskriftene av kirkebøkene fra Grue/Brandval så han kan være innflytter.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk for opplysningene.Ole Amundsen ble nok konfirmert i Strøm/Odalen. Han var fra Trøhaugen u. Trøsi i Nord Odal. Når det gjelder Ingeborg, finnes hun som født i ca. 1777 i kirkeboka/avskriften for Grue/Brandval?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

I avskriftene for Døpte Grue/Brandval har jeg for årene 1769-1778 funnet kun to (med forbehold om at noen kan være oversett) med navn Ingeborg Olsdt. Den ene født 1775 i Løvhaugen i Grue, døde i 1779. Den andre ble født 1778, døpt i Brandval, datter av Ole Andersen Breen og Helene Povelsdt Breen. Dette er nok hun som ble konfirmert i 1794. Hun er vel også en god kandidat som Ole Amundsens hustru, uten at jeg kan garantere det. En indikasjon er at de kaller en av døtrene Helene. Det er imidlertid pussig at eldste datteren Margrethe er kalt Berthe i FT1801.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Ja, veldig pussig. Må være en feilregistrering et eller annet sted.Mye tyder på at Ingeborgs mor het Helene, ut i fra andre oppkallinger jeg har vært borti, ble vanligvis hans mors navn brukt først og så hennes.Det er ikke skrevet noe om noen av disse plassene, Grasberget, Breen, i noen bygdebok så det er mulig å få sjekket ut disse jentene?Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Lena Berg Nordli

Karen, kan du maile meg reveenka@msn.com. Jeg finner ikke igjen din mailadresse, og jeg tror jeg har funnet et nytt spor i jakta vår på Ingeborg.Det fører for langt å forklare teorien her, men svigermor har kommet på ting som gamle-Kari pleide å fortelle! Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.