Gå til innhold
Arkivverket

[#34064] Paul Pedersen, frå Fron til Fræna. Sandboløkken?


Gjest Knut Reidar Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Reidar Sande

Paul Pedersen, Sandboløkken? i Fron, f ca 1816, kom til Fræna i Romsdal ca 1840. Faren heitte Peder Paulsen.Paul blei først gift med enke Siri Olsdtr,i 1841, ho også frå Froen, f ca 1803. Dei budde på ein plass på Hatle, men Siri døydde alt i 1848.Paul blei oppattgift i 1852 med ei enke Elen Christensdotter. Dei budde på ein plass på Oxegrov i Fræna, til Paul døydde i 1862.Elen blei oppattgift med Ole Olsen Sæta, tidl. omtala i debattforum nr.18985 (4).Er det nokon som oppgi fødselsdato til Paul Pedersen, og foreldre. Er det og nokon som kan identifisere den Siri Olsdotter, oppgitt å vere frå Froen? Eg takkar for gode tips.Knut Reidar Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Paul ble født 20. januar 1815, og døpt 29. januar s.å. i Sødorp kirke, Nord-Fron.Foreldrene var Peder Paulsen Tarud g. 1815 m. Marit Johannesdtr. Syltjordet.Før Paul ble konfirmert i 1829 var familien flyttet til en av plassene Sandbuløkken, der mor Marit Johannesdtr. fortsatt levde i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk til Aud, som ofte er ein god hjelpar.Denne Siri Olsdtr, truleg fødd 1801-1804, er det nokon gode forslag kvar ho er frå? Truleg er det for mange å velje mellom?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Her i Fron skrev presten Sigrid i stedet for Siri. Ifølge dåpslista døpte han to Sigrid Olsdøtre i perioden 1801-05, begge i Kvikne kirke:Datteren til Ole Johannesen og kona Marthe Larsdatter, plassfolk under Vistad, døpt 11.01.1801.Og datteren til Ole Olsen og kona Sigrid Thorsdatter Sandbakken under Skåbu, døpt 30.05.1803.Når jeg sjekket konfimasjonen til disse to Sigrid Olsdøtre, fant jeg ikke den siste. Det viste seg da også at mora Sigrid Thorsdatter døde en måned etter fødselen, og datteren Sigrid Olsdtr. døde i august året etter.Da gjenstår Sigrid døpt 11.01.1801 som eneste mulige kandidat. Du finner henne og resten av familien her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul Pedersen er bror til Mari Pedersdatter, som jeg stammer fra. Og nå ga dere meg informasjon om hvor Paul ble av, så takk til dere begge.Kan ellers fortelle at Mari giftet seg med Ole Pedersen, som er født i Gausdal. De bodde i Espedalen helt nord i Gausdal noen år før de kjøpte et lite småbruk, Slaaen nordre, i Fron. Men på sine eldre dager (60 og 62 år gamle) emigrerte de til Minnesota hvor de allerede hadde barn og barnebarn. Og jeg har delvis sporet opp en del av disse der.I hvert fall 6 av de 8 barna til Mari og Ole emigrerte - kanskje alle - så det er få etterkommere etter dette paret her i Norge, og sjeldent å finne innlegg om denne slekta. Derfor ble jeg så glad når jeg leste dette innlegget.Jeg har ellers notert at Paul og Mari (f. 1818) hadde søsknene Johannes, f. 1822, Hans f. 1829 og Halvor f. 1837. Dessuten at Halvor melder utflytting til Amerika i 1868 sammen med kone Johanne Østensdatter og barn.Broren Hans fins på ft. 1865 for Sør-Fron, (Espedalen, en stue der) og i 1875 her LenkeOg moren til disse, Marit Johannesdatter er fortsatt i live i 1875, på Sandboløkken, søndre, nå som føderådsenke.Men Johannes Pedersen vet jeg ikke mer om.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk til Eva og Aud.Etter det eg kan sjå fekk Paul 1 born med den første enka, og 5 med den andre. 2 av det siste kullet har mange etterkommarar. Slekta til Eva er derfor tallrik her i Fræna i dag.Knut R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.