Gå til innhold
Arkivverket

[#34072] Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge giftet seg på Tjerne i Ringsaker ca 1595? Det sies at det var Jørgen Kruckow som holdt festen. Jens Bugge var prest i Ringsaker. De har etterkommere. Jeg søker alle barna til Zephora og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kilde FS34. Anne Christine Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Female Birth: About 1589 Of, , , Norway 35. Karen Jensdtr Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Female Birth: About 1606 , , Norway 36. Niels Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1604 Of, , , Norway 37. Erich Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 1591 , , Norway 38. Heinrich Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1600 , , Norway 39. Mickell Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1608 , , Norway 40. Peder Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1595 , , Norway 41. Nils Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1595 Ringsaker, Hedmark, Norway 42. Peder Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1592 Ringsaker, Hedmark, Norway 43. Erik Jensen Bugge - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1590 Ringsaker, Hedmark, Norway 44. ERIK JENSEN BUGGE - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1590 , Vestfold, Norway 45. PEDER JENSEN BUGGE - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1592 , Vestfold, Norway 46. NIELS JENSEN BUGGE - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: About 1595 , Vestfold, Norway-----Her er det nok mange feil og dobbelregistreringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette var interessant.Dersom det du oppgir er riktig mht tidsfaktoren, så vil jeg tro at Jens har vært gift 2 ganger. For bryllupet på Tjerne stod vel i 1591? Kona til Jørgen Kruckow var ei Margarete? Eilertsdatter Brochenhuus.Brochenhuusene finnes flere steder på Hedemarken.Det var vel etter mannens død at Zephora Petersdatter var leilending på Opsal i Veldre? Neste Bruker var en Ejlert.Mitt spørsmål blir da: Er det en tilfeldighet at en Ejlert kom etter Zephora eller finnes det noen forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette hos Simon Ellefsen, se pkt. 3.1. Thomas Nielsen Friis, gift Karen Jensdatter Bugge, datter av Jens L. Bugge og Zephora Petersdatter [url="http://www.nose.dk/Norge/friis.html#3>http://www.nose.dk/Norge/friis.html#3 Men denne Jens Bugge kalles Lauritsen og ikke Hansen...På denne slektssiden ser det ut til å være noe om Jens og Zephora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har sett en del av rekkene som ligger på Internet. De er interessante nok. Men mange av oss er lite villig til å legge ut databasene våre. Håpet er å lokke ut noen som sitter med Informasjon og synspunkter som ikke er på nettet.Når du legger ut en hel database på nettet, så blir dine feil oppformert og spredt utover. Det er nesten umulig å stoppe slike rekker som er feil. Jeg er sikkert selv offer for slike rekker. Jeg har en ganske stor database og synes det er greiere å delta i 'samtaler' og utveksle informasjon på filbasis.Jeg har andre rekker i Buggeslekta, men ikke Jens og Zephora. De er interessante av flere grunner:For det første er de en del av Ringsakers prestehistorie.De ble gift på Tjerne som i flere vendinger berører min slektshistorie.Zephora var leilending på Opsal i Veldre. Jeg har puslet mye med gardshistorie.Jørgen Kruckow holdt festen da de giftet seg. Hvorfor gjorde han det? I Brochenhus-familien brukes Eilert-navnet. Leilendingen på Opsal etter Zephora var Eilert uten angivelse av farsnavn. De av barna til Eilert som jeg har funnet hette Samuel, Bertil og Margrete. Et mulig fjerde barn kan tenkes. Dersom det fjerde barnet var en sønn, kunne han hete Olluf. Var det en datter er jeg helt blank, men en datter er mulig.Navnebruken er ikke typisk for Hedemarken. Opsal har til alle tider vært en betydelig gård. En kan spørre seg om folket på Opsal egentlig var vanlige bønder?Både min kone og jeg er etterkommer av Eilert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Kjeld Bugge regner opp alle barn med en del ekstra opplysninger i artikkelen 'Slektene Bugge, særlig Larvik-slekten' i NST X s.233. Barna til Jens (Larsen) Bugge, sogneprest til Ringsaker og hustru Zephora Petersdatter, var a) Anne Christine Bugge (fra 1618 prosten på Stange, herr Evert Rasmussen Hjorts annen hustru), b) Erich Bugge, f. ca. 1591, sogneprest i Tjølling fra 1623 c) Peder Bugge, f. ca. 1596, prest d) Henrich Bugge, f. ca. 1600, borger i Stavanger e) Niels Bugge, f. ca. 1604 f) Karen Bugge, g.m. Thomas Nielsen Friis g) Mickell Bugge, begr. 20.mars 1653 i ChristianiaDet er en del flere opplysninger om barna og deres etterkommere i artikkelen.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Noen tilleggsopplysninger: Jens Bugge var sogneprest i Ringsaker fra ca 1584?? og prost på Hedemarken og Østerdalen. Da han giftet seg med Zephora var han neppe noen ungsau. Med mindre han av en eller annen grunn var spesielt fornem hadde han neppe fått et så fedt kall og blitt post over et så stort område i ung alder. Dermed er det naturlig å anta at han var gift to ganger?Zephora var leilending på Opsal fra ca 1612 til ca 1641-42 da hun var død. Dersom hun giftet seg i den alderen det var mest vanlig for kvinner å gifte seg, må det ha vært aldersforskjell på ekteparet.Eilert var leilending på Opsal i 1664. Han oppgis da å være 80 år, altså født i 1584. I den kilden jeg har sett, kalles han Eylert Opsal. Zephora kaller også Zephora Opsal. En vanlig måte å navngi folk på. En praktisk kombinasjon av navn og adresse i ett ord. Eilert fikk barn på 1630-tallet.Største eier av Opsal ca 1665 var 'Welbr. Jomfru' Margretta Bielche. Leilendingen eier noe. Ca 50 år senere er det brukeren som eier brorparten og kongen resten.Brukerne på Opsal var velstandsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Zephora er et spesielt navn. Jeg har ikke truffet på navnet andre steder i Norge (men det er gjenbrugt på etterkommere).Er hun eller foreldrene fra utlandet? I såfall er det naturlig å tenke tysk eller nederlandsk? Innvandringen fra disse to landene var stor. De er selv den dag i dag mere glade i svulstige navn enn vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For å presisere non opplysninger: Jørgen Kruckow var gift med Margrete Brochenhuus, datter av Eiler Brockenhuus til Værne kloster. Da Jørgen Kruckow døde barnløs i 1601 ser det ut til at husturens slekt, Brochenhuus, arvet godset etter Kruckow på Opplandene. Den som arvet Skredshol var Sophia Brochenhuus, gift med Jens Bjelke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Samuelnavnet går også igjen i Buggeslekta. En Jens Samuelsen Bugge levet på Nordfjordeid i 1631. Altså ved de tider Samuel Eilertsen Opsal ble født.13.7.1589 (Nielssøn, 1868, s 145) holdt Jørgen Kruckow til Tjerne bryllup for Jens Bugge og Zephretz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg fant en slektstavle som sier:Anetavle:Prost Jens Bugge Hanssen ble født i 1542 på Randers, Jylland, Danmark.. Han var sønn av Hans Larssen Bugge. Prost Jens Bugge Hanssen døde 12 april 1612 på Ringsaker, Hedmark, NorgeDet betyr at Zephora ble leilending på Opsal som enke. Det kan videre bety at Jens Bugge var nesten 50 år da han giftet seg med Zephora 13 jul 1589.Dette bare underbygger min påstand om at her kan det ha vært to ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det begynner å bli litt interessant å vri dette litt over på Brochenhuus-slekta. Selvsagt burde det muligens ha vært en ny diskusjon, men........Eiler Brockenhus til Nakkebølle Hvem var han? Navn på hans barn? Eiler er nesten ikke brukt som navn på bønder og husmenn på Hedemarken. Vi finner det praktisk talt bare i en slekt, nemlig Eyler på Opsal sine etterkommere!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg vil bare føye til litt som står i Romerike Historielags Årbok XI 1980, i artikkelen `Det fornemme bryllup på Toten 8.september 1594´ av Ove H. Eggum.Hr.Jens Lauritzsøn Bugge, f. ca 1542, spr. til Ringsaker 1582-1612, g.2.g.m. Siffrj (Sippora) Pedersdatter. Hun bodde som enke på Opsal i Veldre. Bryllupet ble feiret på Kjerne. Sippora har antagelig vært en pårørende av Kruckow.Hr.Jens Lauritzsøn Bugges søster Johanne Lauritzdatter nevnes i forbindelse med bryllupet som ugift 1594.Blandt de adelige gjester nevnes Jørgen Kruckow til Tjerne på Ringsaker, d. 1601, sønn av Hans Johansøn Kruckow og Karen Asgautsdatter Kamp.Jørgen Kruckow ble gift 1582 med Margrethe Brochenhuus, datter av Eiler Brochenhuus, d. 1546, og Kirsten Eriksdatter Gyldenhorn (fra Elingard i Østfold). Jørgen Kruckow var 'brudemann' i bryllupet sammen med bispen. Margrethe Brochenhuus var brudekvinne sammen med Fru Barbara Teiste.Fru Barbara Teiste igjen var gift med Arild Olufssøn Gyldensø til Krossbøl i Enebakk, fogd i Gudbrandsdalen til 1594, lagmann på Opplandene 1595 til ca 1597, fogd i Jemtland 1597. Arild Olufssøn Gyldensø var ' ledesvend' i bryllupet.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette var interessant. Da har vi to bryllupsdager og på to steder. Toten og Tjerne på Ringsak. Jeg sitter ikke med tilgang til orginaldokumenter i denne saken og det blir å gjenta hva andre sier. Fokusere på faktorer samt stille spørsmål.I denne saken kan det bli vanskelig å komme fram til fakta. Men det skulle ikke være umulig at noen har en oversikt over at geistelige Jens Bugge inngikk ekteskap??Når du sier at Zephora var en pårørnde til Kruckow, så tror jeg at det kan ha vært til Margareta, Jørgen Krukows kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Vil for ordens skyld nevne at brudeparet i `Det fornemme bryllup på Toten 8.september 1594´ var Hr. Thomas Laugessøn og Margrethe Olfsdatter.Personene jeg nevnte i innlegg 16, var blandt de mange fornemme gjestene.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til (15): Har notert at Jens L. Bugge var g. 1) m. Karen Christensdatter Hvidt, datter av sogneprest i Ringsaker frem til ca. 1582 Christen Hvidt. Mangler kilde. mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Bugge Fra Fam Munthes første slægtled i Norden: Side 162 står; Birgitte Urdahl ble gift i 1720 med Jens Samuelssøn Bugge (født 1693, død 1770). Proprietær til Urnæs i Indre Sogn, med hvem hun hadde 4 sønner og 2 døtre. Hun døde 30.04.1738. Jens var sønn av provst og sogneprest til Lekanger hr Samuel Jenssøn Bugge (født 1663, død 1718) og bispedatteren Anna Sophia Randulf - var den første av fam Bugge der eide Urnæs Gods. De fleste av Jens Bugge og Birgitte Urdahls barn døde som små. Bugge ble gift 2. g med Pernille Louise Walter og fikk med henne 1 sønn og 3 døtre. Kanskje ovennevnte er utenfor temaet ! Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ihvertfall er det en slektsforbindelse mellom disse to Jens'er. Den kan finnes i slektstavler på Internet.Det er verdt å legge merke til at Eilif på Opsal hadde en sønn som het Samuel! Det kan bety at Eilert på Opsal har valgt et slektsnavn for sin sønn. Samuel er et meget skjeldent navn på Hedemarken. Når vi da også legger merke til at broren het Bertil, som er et annet skjeldent navn, så tyder dette på at Eilert ikke var av bondeslekt på Hedemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge, flere danske og norske slekter :1) En dansk uradelsslekt til Hald ved Viborg.En eldre antagelse om at de senere slekter Bugge stammer fra denne, medfører ikke riktighet.2) En vestlandsk slekt Bugge stammer fra sogneprest til Etne, Niels Hanssøn Bugge ( ca 1545 - 1613 ).Forgrenet bl.a. i Sogn og Nordfjord.3) Larvik - slekten Bugge føres tilbake til Thomas Bugge ( ca 1630 - 1691 ), byfogd i Larvik. Fra hans sønner Magnus B. ( ca 1660 - 1718 )og Ulrich B. ( ca 1664 - 1716 ), kjøpmenn og skipsredere, utgår to hovedgrener.4)' Christiania - slekten ' Bugge. Eldste sikker kjente stamfar er kjøpmann i Christiania , Søren Larsen, død 1709. Fra hans sønnesøns sønn, biskop Peter Olivarus B. nedstammer hele den nålevende slekt.5) ' Mandal - slekten ' Bugge,utgår fra skipper i Mandal, Jens Tørrissen ( 1747 - 1790 ) gift med Amalie Bugge. Sønnen, seilmakermester Christian B. ( 1787 - 1847 ), tok morens navn.Kilde S.E.d ( hvet ikke hvem dette er )Samuel Bugge ( 1605 - 1663 )født i Etne, prest, kjent p.g.a. sine relgiøse diktninger. ( D.A.S. )Det står om flere Bugge av litt nyere dato her i Gyldendal Lex.Rta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg ser også at andre påpeker at Kristen Nilsen Hvid(t), prest i Ringsaker på siste halvdel av 1500-tallet kan ha hatt en datter ved navn Karen. Hvid var sogneprest i Norderhov fra 1536 til noe før 12.7.1551, så på Ringsaker. Denne eventuelle datteren Karen skal ha vært gift med Jens Lauritsen Bugge. Jens Bugge skal ha vært i det fornemme bryllup på Hanestad. Der kalles han Jens Lauritsen Bugge.Det er tydelig vis forskjellig oppfatninger om hvem som var faren til Jens Bugge. Var det Hans eller Laurits?Var Jens Bugge gift med Karen Hvid, så er det naturlig å anta at det også var barn i det ekteskapet. Hvem var de?Ellers så var det jo en del av 'føderåden' å gifte seg med forrige prests enke eller datter. Derfor kan det være naturlig at Jens Bugge var gift med Karen Hvid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Sitat fra P.C.B. Bondesen`s bok om 'Slægten Bugge' fra 1909.Jens Bugge, Provst, Sogneprest i Ringsaker i Nordre Hedmarken, f. 1542, død Påskedag 12.April 1612, formentlig en sønn av Hans Bugge, der boede i Randers eller nærmeste omegn. Han ble 1570 personel kappelan i Ringsaker hos Hr. Christen Hvid, der opled kaldet for ham 1581. Han var tillige Kannik i Hamar og blev provst over Hedemarken og Østerdalen. Rimeligvis gift to Gange. Hans første hustru har vistnok været en Datter af Formanden i Embedet Christen Hvid. Den 13. Juli 1589 blev han gift med Zephora Pedersdatter, der også kaldes Zephyr og Zephritz Jørgen Krucow til Tjerne gjorde deres Bryllup. I Ringsaker Kirke findes en Gravsten, der ikke alene har tjent som Mindesmærke for Provsten Jens Bugge, men også for en tidligere Præst i Ringsaker. Langs stenens kant står: 'Her ligger Sira Gulbrand Thorilsønn, fordum Præst paa Ringsaker, døde Herrens Aar 1334 d. 14. Februar' Inden for kanten læses: 'Her under ligger begraven hæderlig og vellærde Mand Hr. Jens Bugi og var Sognepræst til Ringsaker i 40 Aar, Religionsprovst over Hedemarken og Østerdalen og Kannik i Hamar, som døde påskedag den 12. April Anno 1612, 70 Aar gl.' Under Inskripsjonen findes et Bumærke og navnet Zephora Pedersdatter. Vistnok efterfølgende 3 Sønner: Erik Jensen Bugge død 1649 Peder Jensen Bugge innskrevet ved Købehavns universitet 22. Mai 1619 Niels Jensen Bugge Student 20. Juli 1627, var vistnok ogsaa en Søn af Provsten i Ringsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.