Gå til innhold
Arkivverket

[#34072] Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Til (15). Linken til Eiler Brockenhuus til Nakkebølle skal være: LenkeTil siste innlegg (26):Etter gjennomgang av diverse artikler i NST om slekten Bugge, sitter jeg igjen med følgende bilde av barn og etterkommere etter Laurits (Lars)Jonsen Bugge i landsbyen True (i Onsild herred, mellom Randers og Mariager) som var bonde der ca. 1530:Barn:1. Hans (Jens) Larssen B. f. før 1519 i True, d. s.st. (Navnene Hans og Jens ofte brukt om hverandre i eldre tid). Muligvis samme som Jens (Hans) Larssøn i Stangerum (i Gerlev herred, Dronningborg len) som var sønn av Lars i True. Igjen med sønnene Nils (sogneprest til Etne 1603-13) og Mogens (fogd i Nordhordland 1569-74).2. Jørgen Larsen B., igjen med en sønn Michel Jørgensen B.3. Michel Larssøn B., bonde i Randers, igjen med en datter Johanne som levde ugift 1589 hos sin bror på Ringsaker. Også sønnene Jørgen, Christen (sogneprest Lardal 1602) og Lauritz (Lars) (sorenskriver i Sunnfjord).4. Lars (Laurits) Larssøn B., igjen med sønnen Søren.5. Vår Jens Lauritzen (Larssøn) f. 1542 Randers, d. 12 april 1612 på Ringsaker, religionsprost Hedmark/Østerdal 1594, kannik Hamar, sogneprest Ringsaker 1581/82-1612, pers.kap.1570. Også oppgitt som sønn av Hans Bugge som bodde i Randers eller nærmeste omegn. Det som slår en her er den store aldersforskjellen mellom ham (f. 1542) og broren? Hans (over, f. før 1519), noe som eventuelt kan lede en inn på tanken om at Jens er Hans sin sønn og ikke bror.6. Johanne Lauritzdatter B., deltok som ugift i det fornemme bryllupet på Hallingstad, Toten 1594 sammen med sin bror Jens og dennes 2. hustru.Med alle mulige forbehold om at jeg har fått barneflokkene riktig i h h til NST.Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Siden jeg er ny på dette diskusjonsforumet, har jeg ikke før nå forstått reglene for takt og tone her. Derfor takker jeg bidragsytere i denne fellestakken. Jeg synes dette er et fint forum og mange drypp kan gi større forståelse. Her har det kommet fram gode opplysninger, men debatten bør etter min oppfatning gi ytterligere opplysninger.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Hvis det er slik at Jens Bugge's 2.(?) hustru Zephora Pedersdatter muligens kan være i familie med Jørgen Kruckow (som skal ha holdt bryllupsfesten i 1589) eller dennes hustru Margrete Brockenhuus, så kan det kanskje være interessant å merke seg at sistnevnte skal ha hatt enn bror, Peder Eilersen Brockenhuus (f. rundt 1535 ?), som skrev seg til Hovinsholm (på Helgøya) i 1583. Kan Zephora (f. rundt 1565 ?) være hans datter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vi bør vel se nærmere på denne muligheten. Selvom jeg har Peder f. 1543 kan han forsatt være Zephoras far. Men hvor kommer oppkallingen fra, mon tro? Peder skal ha vært gift med en Elsebe Juel, vet du hvem som var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Innlegg 11): Skredshol var vel ikke Kruckow-gods ? Såvidt jeg har skjønt var det Eiler Brockenhuus som eide dette, og sønnen Peder skrev seg senere Skridshol og Hovinsholm. Senere arvedes altså Skredshol av Peders brordatter Sophia Henrichsdatter Brockkehuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(30:) Både Jens Juel (til Alsted) (befalingsmann på Kalø og Århusgård) og hans far Mogens Pallesen Juel til Udstrup hadde døtre Elsebe/Elsabe/Elisabeth, den eldste f. rundt 1515 og den yngste f. 1555 (g.m. Hans Christoffersen Lindenov (1550-1610). Men jeg kjenner ikke anene til den Elsebe Juel som var g.m. Peder Brockenhuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Også jeg har tidligere notert at Jørgen Kruckow eide den adelige setegården Skredshol i Ringsaker, og at det antaes at han fikk det gjennom sin mor Karen Asgautsdatter Kamp, selvom det siste er usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thor Bøhmer

På Internet fant jeg disse opplysningene. http://nermo.org/slekt/d0006/g0000041.html#I22033Det kunne være interessant å få noen kommentarer på dette oppsettet. Dersom Zephora er ei Brochenhuus, forklarer det myeZephora PEDERSDATTER [2491] ABT 1565 - ABT 1638 * OCCUPATION: Leilending på Opsal, Veldre, HE (ca.1612-1642?) * BIRTH: ABT 1565, ('Siffrj'/'Sippora'/'Zephyr'/'Zephritz') (meget us. for.) * DEATH: ABT 1638, Ringsaker, HE (i sl. m. J�rgen Kruckow el. hustru ?)Father: Peder Eilersen BROCKENHUUS Mother: Elsebe JUELFamily 1 : Jens (Lauritzen ?) BUGGE * MARRIAGE: 13 Jul 1589, Tjerne, Ringsaker (J�rgen Kruckow holdt festen ?) 1. Anne Christine BUGGE 2. +Erik Jensen BUGGE 3. Peder Jensen BUGGE 4. Henrich Jensen BUGGE 5. +Niels Jensen BUGGE 6. +Karen Jensdatter BUGGE 7. Mickell Jensen BUGGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nei, dessverre, jeg har ingen ytterligere informasjon her, og som jeg anfører ('(meget us. for.)'), så er det på ingen måte verifisert at Zephora Pedersdatter er en Brockenhuus. Men det kunne forklare mye hvis hun var ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Javel Per! Da er jeg tilbake der jeg var.Jeg vil utkrystallisere følgende spørsmål igjen: Kan Eilert på Opsal være en Bugge?Er Eilert Olsen på Kolstad en sønne/dattersønn av Eilert? Har Eilert Olsen Kolstad en bror Bertel på Stav?Var Eilert på Opsal gift med ei Bertelsdatter?Samuel Eilertsen - ble han husmann på Bergust? Hvor mange barn hadde Samuel Bergusteie?Dersom Eilert var en Bugge, så ville han vel ha hatt en sønn, Jens Eilertsen? Derfor må en spørre: Finnes det en Jens Eilertsen noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flere kilder hevder at hun skal være f. i Randers. Har ikke sett noen med kilder til hennes foreldre,men det er vel et mulig sted å begynne leting?LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Litt mere om Peder Brockenhus og hans nære slekt:LenkeHan må ha vært lensherre i Skjeberg gift m Elsebe, men barna kan jo like vel være født i Danmark. Dessuten var det ikke alltid embedsmennene bosatte seg der de hadde embedet. Broren Klaus Eilertsen Brockenhus var landdommer på Fyn. Han hadde kausjonert for slekt og venner (over 100.000 rdl, og måtte ut med kontanter da kongen sa opp lånene. Han solgte da Fresje 15.12.1623. Selv døde han i 1646 - over 70 år gammel. Begge var sønner av Eiler Brockenhus, som var sprøyte gal og som ble fengslet for mord i familien og incest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem døde i 1646, Peder Brockenhuus eller broren Klaus ? Er 'Fresje' her samme eiendom som 'Fritzøe' ved Larvik ?Peder skrev seg såvidt jeg vet til Hovinsholm (Nes, HE) i 1583, og skal også ha eid Skredshol i Ringsaker. Disse hadde (de eldre ?) søsknene Eiler (til Kanestrøm), Margrethe (brudekvinne i det 'fornemme bryllup på Toten' 8 Sep 1594) og Henrich (befalingsmann over Stavanger, Ryfylke og Jæren). Disse barna skal visstnok være f. i Oslo. Den 'sprøyte gale' faren Eiler giftet seg til Hovinsholm og eide også Elingaard i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det stemmer at Peder Eilersen Brockenhuus (ca. 1543 Vernø Kloster - 1608) g.m. Elsebe Juel var lensherre i Skjeberg (1589-1608).Den nevnte Klaus Eilertsen Brockenhus (ca. 1576 Søndergaard - 1646), landdommer på Fyn var imidlertid ikke Peders bror, men Klaus’ far Eilert var Peders fetter. Det var m.a.o. Claus som døde i 1646, mens Peder døde i 1608.Claus Eilertsen B. og Peder Eilertsen B. var altså sønner av to ulike Eiler B. Det var bare Claus som var sønn av den sprøyte gale Eiler (Clausen) B. (ca. 1526 Søndergaard – e. 1607 Dragsholm).De nevnte Margrethe B. (ca. 1545 Vernø) g.m. Jørgen Hansen Kruckow (d. 7 juni 1601, begr. 12 juli) og Henrik B. (1542 Verne kloster – begr. 16 juni 1588 Onsø kirke) var Peders søsken og ikke Eilers (Henrik var Peders eldre bror og Margrethe Peders yngre søster).Eiler til Kanestrøm (Abt 1570 Elingård - 29 Apr 1593 Dion, Viken) derimot var sønn av Henrik Eilersson (1542 Verne kloster - 16 Jun 1588 Onsø kirke) som brorsønn av nevnte Henrik og Margrete og ikke deres bror.Søsknene Henrik, Peder og Margrethe var således alle født på Vernø, og Eiler til Kanestrøm på Elingård, og ingen av dem i Oslo. De tre førstnevntes far Eiler Henrichsen Brockenhuus (ca. 1483 Søndergaard – 1546 Rorup, Odense) som var lensherre Verne kloster og Ingedal len 1537-43 har jeg notert med dødsår 1546 og ikke 100 år senere.Jeg har brukt en god del del tid på disse Brockenhuusene tidligere, og håper jeg har fått det meste på plass.Det er for øvrig et interessant spørsmål hvorvidt Peder (d. 1608) som skrev seg til Hovinsholm (Nes, HE) 1580-83, også eide Skredshol i Ringsaker etter sin svoger Peder Hansen Kruckow (d. 1601).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arentz, 43): Jeg har flg. linjer mellom de 2 fettere Eiler Brockenhuus, men har litt problemer med kronologien i linje a).Johan Brockenhuus (ca.1420-etter 1466) (lansdommer i Fyn) var 1.g. g.m. Tove Bild (hadde med henne barna Oluf, Anne, Gedske og Peder, alle født ca. 1460-65 ?) og 2.g. g.m. Birthe Clausdatter Rantzau (barn a) Henrich og b) Claus). (Når var disse født ?).a) Henrich (g. Margrethe Bild) var far til Eiler (fetter 1), Claus og Otte (når er disse født ?). Denne Eiler var far til Henrich, Peder og Margrethe.b) Claus var som Arentz sier far til Eiler (fetter 2) (f.ca.1526), som igjen var far til Klaus (ca.1576-1646), landsdommer på Fyn, som solgte Fresje ( ='Fritzøe' ? ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Slektslinjene dine stemmer helt overens med de jeg har basert mine overlegninger på, Per.Eiler Henrichsen Brockenhuus’ far Henrik Johansen var forøvrig f. ca. 1452 (igjen sønn av Johan f. ca. 1420). Hans to barn Eiler og Claus var f. h.h.vis 1483 og 1487, og Eilers barn Henrik, Peder og Margrethe var som nevnt f. h.h.vis ca. 1542, 1543 og 1545, så det er ingen ting i veien med kronologien ut fra de fødsels- og dødsårene jeg har notert meg tidligere.Spørsmålet hvorvidt Peder (d. 1608) som skrev seg til Hovinsholm (Nes, HE) 1580-83, også eide Skredshol i Ringsaker etter sin svoger Jørgen Hansen Kruckow (d. 1601) er relevant i og med at det etter sigende var Sophie Henriksdatter Brockenhuus (halvsøster av Eiler til Kanestrøm) senere g.m. Jens Bjelke som opprinnelig arvet Skredshol (etter sin onkel Jørgen Kruckow?), og ikke Peder. Siden Zephora Pedersdatter som enke var leilending på Opsal i Veldre fra ca 1612 til ca 1641-42 kan hun høyst sannsynlig ha vært i slekt med disse, ikke minst fordi største eier av Opsal ca 1665 var 'Welbr. Jomfru' Margretta Bielche, Jens Bjelkes datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det som blir underlig kronologisk er jo at Johan Brockenhuus' sønn Henrich (f. ca.1452) fra 2. ekteskap m. Birthe Clausdatter Rantzau er født 10 år før barneflokken jeg nevnte fra det jeg trodde var 1. ekteskap (m. Tove Bildt).Dessuten at samme Henrich med dette tilsynelatende er født over 20 år før sin bror Claus (f.ca.1475?, død når, yrke?), far til fetter Eiler (gærningen) (f. ca.1526, død på Dragsholm etter 1607). Hva er feil her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vet ingen ting om Margreta, men hun hadde noen brødre: Jørgen Bjelke (1621-1696) var sønn av Jens og bror til Ove og Henrik Bjelke. Han hadde fransk krigsskole, og var fra 1657 sjef for de norske landstridskreftene. Han huskes særlig for sin innsats under gjenerobringen av Trøndelag i 1658.Jørgen Bjelkes selvbiografi ble utgitt i 1890. Ørland folkebibliotek har en fotokopi av den.Kanskje kan man finne noe mere i biografien? Jeg har ikke adgand til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.