Gå til innhold
Arkivverket

[#34072] Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Det er kanskje denne Margreta vi snakker om: Ove Bjelkes døde i 1674. Da gikk Austrått over til Kristoffer Bjelke, en sønn av Oves bror riksadmiral Henrik Bjelke. Kristoffer Bjelke solgte i 1686 til sin fetter oberst Kristian Frederik von Marschalk, sønn av kansler Johan Frederik von Marschalk og Margrete Jensdatter Bjelke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Barneflokken Oluf, Anne, Gedske og Peders fødselsdata 1460-65 er jo usikre, men Johan Brockenhuus' to ekteskap kan vel også være ombyttet.Henrik Johansen Brockenhuus (f. ca. 1542) hadde meg bekjent ingen bror Claus. Den Claus du omtaler, far til Eiler (gærningen) må være Claus Henriksen Blockenhuus (f.ca.1487 Søndergaard, død 1566). (Sistnevnte Claus hadde for øvrig 6 barn, Eiler, en Henrik, en Margrethe, Jakob, Gese og NN).Sophia Henrichsdatter Brockenhuus mor var Dorthe Nielsdatter Juel. Sophie var f. 1587, begr. 18 Apr 1656 i Fredrikstad, og brakte sin mann flere setegårder, bl.a. Elingaard og Sande i Smaalenene, Hovinsholm på Hedemarken og Kanestrøm på Nordmøre i medgift. Hun arvet Østre Valle på Rolvsøy, som mannen hennes 1639 makeskiftet med Søndre Torp i Onsøy fra Ingeborg Ulvsdotter Torp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er kanskje denne Margreta vi snakker om: Ove Bjelkes døde i 1674. Da gikk Austrått over til Kristoffer Bjelke, en sønn av Oves bror riksadmiral Henrik Bjelke. Kristoffer Bjelke solgte i 1686 til sin fetter oberst Kristian Frederik von Marschalk, sønn av kansler Johan Frederik von Marschalk og Margrete Jensdatter Bjelke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja, Thor, det må vel være henne, hun var i sine unge dager hoffjomfru, f. 24 okt. 1622 på Elingård, og d. 1698 i København.Rigmor, dette må vel være snakk om Margrethe Johansdatter Brockenhuus (1642 Danmark - 1745 Toten) g.m. Eilert Knudsen von Hadeln. Hun tilhørte en helt annen Brockenhuus-slekt )datter av Johan Jørgensen B.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Christian ! Hvor i all verden er 'Dion, Viken' der Eiler Henrichsen Brockenhuus til Kanestrøm døde den 29. Apr 1593 ?Henrich Eilersen Brockenhuus (ca.1542-1588) fikk altså d. Sophie i sitt 2. ekteskap m. Dorothea Juel, og ovennevnte Eiler må vel da være født i Henrich's 1. ekteskap. Hvem var Eiler's mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per, vet ikke hva som menes med Dion (Kurt Nagel, Innisfall, Alberta). Eiler Henriksen B. (d. ca. 1570 i Dion, Viken). Han er imidlertid også oppgitt som død i Onsø s.å, som også lå i Viken (Lill Heien, Salt Lake City). Moren var Elisabeth Pedersdatter Litle begr. 28 Feb 1578 i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Peder Eilersen Brockenhuus (ca.1543-1608) sin kone Elsebe Juel en søster av kone nr. 2 til Peder's bror Henrich Eilersen Brockenhuus (ca.1542-88), Dorothea Nielsdatter Juel (1554-1621) (af Aabjerg) (d. av Niels Enevoldsen Juel og Christence Ovesdatter Lunge) ?Og kone nr. 1 til samme Henrich E. Brockenhuus, Elisabeth Pedersdatter Litle (ca.1550?-1578), var hun datter av Peder Hanssøn Litle og Ingeborg Nielsdatter Gyldenløve ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Christian Arentz, 55:) Skal vi tolke benevnelsen 'Welbr. Jomfru' (ca.1665) dithen at Margrethe Jensdatter Bjelke på dette tidspunkt (43 år gammel) ennå ikke var gift med kansler Johan Fredrik von Marschalk (når levde han ?), eller er det hennes 'yrkestittel' ('före detta' hoffjomfru) det gjelder, tro ?Det at hun på dette tidspunkt var oppført som største eier av Opsal i Veldre (HE), betyr det mon tro at hennes mann var død, eller var gårdparten hennes særeie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Margrethe Johansdatter Brockenhuus (1642-1745) sin farfar Jørgen Ottesen Brockenhuus var firmenning av Sophie Henrichsdatter Brockenhuus (1587-1656), mor til Margrethe Jensdatter Bjelke. Så Christian har såvidt sine ord i behold når han (i innlegg 55) sier om MJB at 'hun tilhørte en helt annen Brockenhuus-slekt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per,jeg er imponert over at du har klart å føre Brockenhuusene så langt tilbake, og aksepterer selvsagt at Margrethes farfar og Sophie hadde felles tippoldefar (Johan B., ca. 1420-e.1466, landsdommer på Fyn), men det blir vanskelig å trekke noen videre konklusjoner av dette. Men, gikk Margrethes slektsledd gjennom Birthe Rantzau eller Tove Bild?Margrethe J. Bjelke ble g.m. Johan Frederik v. Marschalk 19 Jul 1653 på København slott, så hun må ihvertfall ha vært hoffjomfru som 30.åring. Mannen fikk senere meget høye stillinger, bl.a. som Kansler for Norge 1674-79, vicekansler og stiftamtmann Bergen 1669-78, og amtmann Bratsberg 1662-69. Han var f. 26 Nov 1618 i Bremervörde, Tyskland, dengang Danmark, d. 16 Mar 1679 Bergenhus, begr. Vor Frue kirke, Bergen, men forflyttet til Christiania. Han var sønn av en tysk adelsmann i dansk tjeneste, Levin v. Marschalck og Jutte v. Marschalck til Hutloh, og var selv domherre i Luebeck. Han fikk herregårdene Evje og Sande i Smålenene med konen, samt forleningsbrev på Mariakirkens prosti og Rakkestad len 1660. Han ankom Bergen første gang 2. aug. 1669. Var geheimeråd og assessor i Statskollegiet og Høyesterett, og medlem av overhoffretten i Christiania. Han drev også sagbruk og tømmerhandel, og var en rik mann.Det er riktig at Elisabeth P. Litle var datter av frk. Gyldenløve.Vi bør vel nå være noe nærmere et svar på ditt hovedspørsmål, Thor, om Zephoras bakgrunn og avstamning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Margrethe Brockenhuus sin linje til tippoldefaren Johan Brockenhuus (via Johan, Jørgen og Otte) skulle fram gå på denne web-siden: Lenke. Tippoldefaren var altså ikke landsdommer på Fyn, Johan Brockenhuus f.1420, men dennes sønnesønn Johan Olufsen Brockenhuus (1492-1545) til Vollerslev, gjennom landsdommerens ekteskap med Tove Bild.Noen som har svar på mitt spørsmål i første avsnitt av innlegg 59 om herkomsten til Peder Eilersen Brockenhuus (ca.1543-1608) sin kone Elsebe Juel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Som det fremgår av de innlegg jeg har gjort på denne siden og artikkel i Hedmark Slektshistorisk Tidene til jul 2005, så har jeg hele tiden trodd at det er en sammenheng mellom Eilert på Opsal og Zephora, men det kan jeg ikke si høgt. Det går heller ikke fram av mitt dataregister, men dersom noen av Zephoras barn ble bønder, så måtte det jo helst være på nettopp Opsal.Det må ikke herske tvil om at Zephora var ei dame som det er verdt å beundre. Det var nesten umulig for ei dame å få leilndingskontrakt og hun måtte vel da kanskje ha en forbindelse til jordeieren for å få det også? I tillegg leiet hun også annen jord i Veldre og var en peson man ikke kunne 'se bort fra'. Hun ble vel gift med 'en gammel en' og hadde sikkert ikke bare glede av det ekteskapet. Som presteenke var jo veien videre bestemt, men hun ville det ikke slik. Hun valgte å forsørge seg sjøl.Eilerts sønn kom åt Mælum i Furnes. I slektskretsen Mælum, Opsal og Frøberg har jeg over 20000 etterkommere i mitt register, så vi er mange som er berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har visse problemer med Margrete J. Brockenhuus f 1642 - 1745. For det første vart a' gammal gitt! For det andre har jeg en med samme fødselsdato og dødsdato, gift med Eilert Jørgen von HadelenDa er det vel en sammenblanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ektemannen het endatil Eilert Jørgen Christoff von Hadeln (1660 - 28 Mars 1714) og var kaptein i Oplandske Infanteriregiment, bos. på Ø. Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er nevnt ovenfor at Margrete Brockenhuus hadde en bror, Peder Eilersen Brockenhuus (f. rundt 1535 ?), som skrev seg til Hovinsholm i 1583. Jeg har i mitt register at denne Peder skrev seg til Verne kloster og var lensherre i Skjeberg. Er det noen som har ytterligere informasjon og som evt også kan forklare hvorfor han skrev seg til Hovinsholm i 1583?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit løkken

Hei! Det er vel en umulighet at Zephora er datter av Peder Eilertsen Brockenhuus og Elsebe Juel. Da skulle det ha stått wbd foran hennes navn. De var nøye på den slags. Da gjenstår muligheten at hun har vært Peders datter født utenfor ekteskap. Dette kunne forklare mye. MVH LIV BIRGIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(69:) Jeg har forstått det slik at Peder's far Eiler Henrichsen Brockenhuus (ca.1483-1546) af Søndergårde (lensherre over Vernø kloster og Ingedal len 1537-43) fikk Hovinsholm ved giftermålet i 1534 med Kirstine Eriksdatter Gyldenhorn (1512-1567). Han skal også ha eid Elingaard i Østfold. Kirstine skal ha vært d. av lagmann i Oslo Erik Eriksson Gyldenhorn (d.y.) og Elina Pedersdatter Griis. Såvidt jeg har forstått skulle Elingaard resp. Hovinsholm komme fra disse to. Men jeg føler meg på gyngende grunn her (også) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Iver Jenssøn (Baden - også i ettertid kalt 'Jernskjegg') skrev seg til Hovin da han kjøpte Fresje i Larvik i 1540. 'Jegh Iver Jensson aff woben tiill Hoffuyn'. Er det samme gård det dreier seg om? Hovin - Hovinsholm? Iver var gift med fru Karine Olavsdotter (Galle), som iflg DN I nr. 1086 var 'frenke' til jomfru Karine Alvsdotter 'Tre roser' (til Grefsheim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det opprindelige navnet på Hovinsholm var Hovin, men så var det nok 'mere fornemt å bo på en holme' og da ble holm tillagt navnet. Eller for å si det mindre flåsete: Mange gårder fikk et atributt til navnet når det kom adelige inn i bildet.Noen av eierne på Hovinsholm - etter at gården kom i bondeeie - skrev seg for von Holm eller bare Holm.Faktisk er det slik at det også i dag bor Brockenhuus-etterkommere på Hovinsholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 71: Det virker sannsynlig at Hovinsholm var nedarvet gjennom de leddene du nevner Per. Jeg har tidligere notert at den skriver seg fra Elina Pedersdatter Griis' far Peder Jaachimsen Griis som fikk de to herresetene Kanestrøm i Stangvik på Nordmøre og Hovindsholm på Hedemarken med hustruen Kristin Gautesdatter Kane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Karine Olufsdatter Galde (g. Iver Jenssøn) var d. av Oluf Svendsen Galde, sønn i Kristine Gautesdatter Kane's 1. ekteskap med Svend Galde på Akershus. Kristine ble altså g. 2.g. m. Peder Joachimssøn Griis, som iflg. innlegg 74 fikk Hovindsholm og Kanestrøm ved dette ekteskapet. Så da virker det kanskje nærliggende å anta at Iver også hadde giftet seg til Hovin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.