Gå til innhold
Arkivverket

[#34072] Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Ja, det virker naturlig om Kristins eldste sønn fra 1. ekteskap, Oluf Svendsen Galde arvet en (hoved?)-part av Hovin som senere gikk til svigersønnen Iver Jenssøn Jernskjegg som bodde der på 1530-tallet (g. 8. juli 1534), mens Kristins datter Eline fra 2. ekteskap også arvet en part som kanskje senere gikk til svigersønnen Eiler Henriksen Brockenhuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ligger ikke Hovins(sholm) på Helgøya (Nes, Hedemark) ?Hvordan var fru Karine Olavsdotter (Galle) 'frenke' til jomfru Karine Alvsdotter 'Tre roser' (til Grefsheim), mon tro ? (Hvis Karine var søster av Knut Alvson (sønn av Mette Iversdatter Dyre) så ser det ut for meg som damene kanskje kan være seksmenninger, men 'frenke' innebærer vel noe adskillig nærmere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Iflg. min kalkulator er de '2nd cousins 2 times removed'. Deres felles aner er Torstein Skjeldulvsson og Magnild Andresdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per: mangler det noe tekst i nr 77 ?Christian: kan du legge ut slektslinjene fra damene tilbake til Torstein/Magnhild?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

1 Torstein Skjeldulvsson. 2 Solveig Torsteinsdatter gift med Niklas Kane (Gunnarsson). 3 Gaute Kane (Niklasson). 4 Kirsten Kane (Gautesdatter). 5 Olav Galle. 6 Karine Galle (Olavsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

1 Torstein Skjeldulvsson. 2 Botild Torsteinsdatter gift med Odd Botolvsson. 3 Magnhild Oddsdotter bl.a. gift med Alf Knutsøn. 4 Karine (Katrin) Alvsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I innlegg 80 skriver Arnstein Rønning at Solveig Torsteinsdatter var g.m. gift med Niklas Gunnarsson Kane og mor til Gaute Niklasson Kane. (Gaute er bror av Eline, g. Henrik Jensson Gyldenløve til Austrått).I en annen sammenheng (DA?) har jeg sett en annen vri på dette, ved at Sol(v)eig Torsteinsdotter (Månstad) først (rundt 1430 ?) var g.m. en Svein (lensherre, på Gautestad, nevnt 1420/1436) og deretter (rundt 1450 ?) med Gaute Nils/Niclasson Kane (f. ca.1418) (ridder og riksråd 1444). Altså slik at hun ikke er mor til Gaute men istedet g. (2.g.) med ham.Er det tvil om dette, eller har jeg eller andre misoppfattet noe her ? Når skal døtrene til Torstein Skjeldulvsson være født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er Per Reidar Christiansen i NST 38, 2002, side 312, som skriver bl.a.: 'Kirstens far Gaute Kane Niklasson, nevnt 1470-82, var sønn av Niklas Kane (Gunnarsson), nevnt 1413-44 og Solveig Torsteinsdotter, nevnt 1472.'Han har i 'tavle-oversikten' også ført opp Solveig gift med Niklas Kane (Gunnarsson).MEN tidlig i artikkelen (side 262) skriver han om Torstein Skjeldulvsson: 'I tillegg til datteren Botild, gift med Odd Botolvsson fra Finne i Voss, var han muligens også far til Gaute Niklasson Kanes hustru Solveig (Såleig).'Så her er det uoverensstemmelser.I NST 2003, bind 39 side 20, skriver Lars Løberg bl.a.: 'Det er ikke bevist at Torstein Skjeldulvsson hadde barn og etterslekt, men det er heller ikke lett å argumentere for at sira Andres kjøpegods har kommet til fru Gjørvel på annen måte enn gjennom arv i rett nedadstigende linje fra Torstein via Finneætten og Tre roser. Det har åpenbart vært et slektskap mellom Karine Alvsdotter og Karine Galle, noe som via riksrådenes inhabilitet gjør det sannsynlig at Alv Knutsson eller hans kone og Gaute Kane var beslektet. Dette slektskapet kan ha gått via Torstein Skjeldulvsson, men bevist er det ikke. Det er således heller ikke bevist at fru Såleig var gift med Nils Kane, kun at hun og Gaute Kane hadde eierparter i samme gård i Vardal.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Disse to So(å)l(v)eig Torsteinsdotter må vel forstås å være samme dame, men det er tydeligvis uklart om hun var mor eller hustru til Gaute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arnstein, 85:) Jeg har dessverre ikke for hånden Lars Løberg's artikkel i NST 2003, bind 39 side 20, om kjøpegodset til sira Andres som kan ha kommet til fru Gjørvel gjennom arv i rett nedadstigende linje fra Torstein via Finneætten og Tre roser, men jeg har likel lyst til å forsøke meg med en 'råtips-linje' mellom Andres og den Gjørvel jeg formoder det kan være snakk om : - 1 (Sira) Andres Ogmundsson (prest på Toten, Kannik i Hamar), - 2 Magnild Andresdotter f.ca.1370?, g. Torstein Skjeldulvsson, - 3 Botild Torsteinsdotter, g. Odd Bottolvsson (Finne, Voss), - 4 Magnhild Oddsdotter, g.(2.g?) Alv Knutsson [Tre Roser ?], - 5 (??) Peder Finde (høv.m. Bergshuus), g. Ragnild Darre, - 6 (??) Guri Finne f.ca.1484, g. Gaute Ivarsson Dall på Valen, Fjellberg, - 7 Torbjørn Gautesson (ca.1515-ca.1587) på Fimreite, g. Gjørvel Olavsdotter Venjum.Om Guri Finn er datter av Peder er vel ikke 'bombesikkert', og plasseringen av Peder Finde som sønn av Magnhild Oddsdotter (fra Finne på Voss) er kanskje 'dristig satsning'.Hvis dette er 'det verste du har sett' så håper jeg du eller andre kan gjengi den linjen Løberg mener ...Jeg ville også være meget takknemlig for noen antydninger om leveperiode for de nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Christian Arentz, 82:) Hvem andre enn Alf Knutsøn var Magnhild Oddsdotter gift med, og i hvilken rekkefølge ? Har du noen antydninger om årstall i dene familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

1. Beinkt Harniktsson (ca. 1395 - 1445/1446), 2. Sigurd Skaktavl (til Grefsheim på Nes, Hedmark. Matrikler, 52. 141; DN XVI 252,; NRJ IV, 547), 3. Alf Knutsøn (ca. 1420 - 1496)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Linjen i (88) var nok verre enn som så, for jeg ser jo nå at Knut Alvsson (eldste sønn av Magnhild Oddsdotter og hennes 3. ektemann Alv Knutsson [Tre Rosor]) var g.m. den svenske adelsdamen Gørvel Gyllenstierna før han senere ble g.m. Mette Iversdatter Dyre (av dansk adel) (feilaktig anført som hans mor i innlegg 77 !). Og det er vel nevnte fru Gørvel som Løberg skriver om i NST (ref. innlegg 85) ?Dermed skal selvsagt leddene 5-6-7 vekk !Men det kunne jo likevel vært interessant å få vite hvilken forbindelse det eventuelt er mellom Odd Botolvsson (Finde) (f.ca.1390?) fra Finde på Voss og høvedsmann på Bergenhus, Peder Finde f.ca.1450? (g. Ragnild Darre) (hvis dattersønn altså er g.m. en Gjørvel !).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Per:Etter 4 Magnild Oddsdotter, g.(3.g) m Alv Knutsson [Tre Roser], fører Per Reidar Christiansen (NST 38) opp:5 Knut Alvssøn n. 1484- død 1502 - han var bror av Karine Alvsdotter (nevnt lenger oppe)6 Bodil Knutsdotter gift med Fader Nilsson [sparre av Hjulsta och Ängsiö] n 1511-157 Gørvel Fadersdotter [sparre] 1517- død 1605. Når det gjelder Gørvel, se f.eks http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/1352/Forøvrig; ingen tredje datter av Torstein Skjeldulvsson er antydet i de omfattende artiklene om Månstad ætten (NST 38 og 39) - så vidt jeg kan se, ved en ny, rask gjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Fasting, 83:) Hvorfra har du opplysninger om 'datter nr. 3, Katharina' av Torstein Skjeldulvsson ? (Og til (79): Det mangler egentlig ingen tekst i (77), kun visshet ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

(Per, 88). Pkt.ene 5 6 og 7 er litt uklare for meg. Jeg har tidligere notert Torbjørn Gautesøn Dall som sønn av Gaute Ivarsen Dall (før 1512-ca. 1550) og Elinna Eriksdatter Orm. Er dette en misforståelse, slik at Gautes hustru skal være Guri Pedersdatter Finne istedet? Kan Gaute ha vært g. 2x? Kanskje du har noen videre referanser til dette giftermålet, samt info om hennes foreldre - mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christian (88): Jeg har notert meg at Elin Eriksdatter Orm (ca.1530?-1578) var g. på Stord ca.1548 m. Gaute's sønn Jon Gautesson Dall (ca.1520?-1609) til Sveen (Sveio?).Noen som kjenner til Gaute's kone Guri (Pedersdatter ?) FINDE's ev. bånd til Odd Botolvsson fra FINDE på Voss, g.m. Botild Torsteinsdotter (av Skjeldulv Botolvssons ætt) ? (Er Odd's far Botolv sønn av Skjeldulv Botolvsson og dermed bror av Torstein, Botild's far ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er fristet til å minne om at det må være kilder som er grunnlag for det vi driver med. Å drive denne diskusjonen så langt tilbake i tid uten til enhver tid å ha kilder å henvise til burde nesten ikke forekomme. Når man viser til en slektsrekke som går over flere generasjoner, så må man enten vise til kilder eller vise til noen som viser til kildene. Problemet er at slektshistorie for folk flest er avskrift og ikke det som i gamle dager ble kalt slektsgransking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sålenge det er snakk om SPØRSMÅL og det ev. framkommer at det er snakk om rene HYPOTESER skulle vel dette være greit ? Mitt håp er som det framgår at noen med god kunnskap om kildene er villig til å komme med kommentarer. Dette forum er jo ikke bare for profesjonelle slektshistorikere / slektsgranskere. (Dette har kanskje opprinnelig vært intensjonen eller i det minste noens ønske, men man trenger ikke lese mye før man ser at dette ikke er tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, jeg ser den. Og det ligger jo selvsagt en intensjon der om å lokke utpå noen med tilgang til kildene. Årsaken til kommentaren var vel egentlig at dette var blitt en perpetum mobile langt utenfor det som var intensjonen og overskriften. Men på en annen side synspunkter kommer fram. Problemet er som jeg ønsker å peke på at noen legger det inn i sine slektstavler.Et eksempel - en av mine forfedre kom hit til gards ca 1580? Min oppfatning er at han kanskje kom fra nordre Lund her i bygda. Det hadde jeg i vanvare gitt til en som stammet fra samme person. Han hadde da igjen lagt ut spørsmål om Oluf Gålås som kom fra Lund og dermed var det inne i mange slektstavler. Han hadde til overmål lagt det ut under 'Hvem forsker på hva'. Han forsket nettopp på Gålås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.