Gå til innhold
Arkivverket

[#34072] Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Her er en lenke til som kan være til hjelp:http://www.winnem.com/siec/nSkanke.htmI avsnitt 7 står det:de Robelin skriver at hun var datter av Wibjørn, sønn av fogd i Jemtland Laurens Wibjørnsson, nevnt 1392 og NN Torstensdtr. som var datter av lagmannen på Toten og kongens ombudsmann i Herjedalen, Torsten Skeldulfsson og Magnhild Andersdtr.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da er du inn på en annen gren av min slekt. Skankefamilien. Min forfar, presten Jon Monsen Skanke, Meister Jo, ble halshugget for sine ekskapader. Men de var jo selvsagt langt mindre enn for hva man i dag får noen måneder fengsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Noen refleksjoner og tankespinn.I innlegg 70 stiller Liv Birgit spørsmålstegn ved at Zephora er datter av Peder Eilertsen Brockenhuus og Elsebe Juel. (Iflg NST XXXIX s.440 nevnes hun som Elsebe Juel Mogensdatter)Jeg har heller ikke klart å finne noe som sier at Per/Peder Eilersen Brockenhuus og Elsebe Mogensdatter Juel hadde en datter Zephora.Jeg har ikke sett omtalt noen barn av dette ekteparet.Jeg stiller meg dette spørsmålet: Hvis Per/Peder Eilersen Brockenhuus hadde en datter Zephora, hvordan kan det da ha seg at brordatteren Sophia Henrichsdatter Brockenhuus arvet både sin onkel og sin far?Om Zephora var en utenomekteskapelig datter av Per/Peder B., og han ikke hadde andre `legitime´barn til å arve seg, burde vel noe ha gått til Zephora eller hennes barn?Iflg. NST XXXIX s. 449, står det at Sophie Brockenhuus arvet Skredshol samt Hovin etter sin farbror Per Brockenhuus.Av søsknene Brockenhuus Erik, Margrethe,Per/Peder og Henrich, er det kun Henrichs datter Sophie jeg har lest om.Erik finner jeg ikke nevnt med kone eller barn. Margrethe gift med Jørgen Kruckow hadde ingen barn. Per/Peder finner jeg nevnt med kone Elsebe Mogensdatter Juel, men ingen barn.Disse søsknene Brockenhuus har jeg nå sittet og lest endel om, både i NST, Fredrikstad bys historie I, Hafslunds gods og Tune I,1537-1800.Det er ganske mye de blir forbundet med av eiendommer. Dette igjen gjenfinnes så senere hos Henrich B. datter Sophie og hennes ektemann Jens Bjelke. (Innkludert Sanne som var eid av Per/Peder B.)Hvorfor Margrethes ektemann Jørgen Hansen Kruckow holdt bryllup for Zephora og Jens Lauritzen Bugge har jeg ikke forstått. Jørgen H.Kruckow hadde en bror Johan Hansen Kruckow. Kan han ha hatt flere søsken? Kan en bror Peder eller en søster med ektemann Peder ha avgått i ung alder og etterlatt seg Zephora? Kan han ha vært onkel e.l. til Zephora på sin egen side?Det underlige er at Zephora Pedersdatter oppkaller sine barn etter både Erich, Peder og Henrich Brockenhuus.Var det noen som ble noe klokere av dette? Ikke jeg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Bra Rigmor - og dermed ble alt totalt kaos igjen. Min refleksjon er bare at navnet Zephora ikke er et bondenavn. Jeg vet bare om to med navnet og den andre er etterkommer av vår Zephora. Jeg har også registrert at neste bruker på Opsal neppe har brukt det navnet på noe barn, men kanskje Margrete. Jeg tror ikke at Eilert er sønn av Zephora, men kanskje en slektning. Eilert navnet er heller ikke vanlig blant hans samtidige bønder. Navnet kan tyde på forbindelse mot Brockenhuus, men det kan selvsagt være en tilfeldighet? Sefora er opprindelig et navn vi finner ifb Moses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref. 30, 32 og 104: Som jeg nevnte i innlegg 30 KAN Zephora ha vært datter av en Elsebe Juel. I 104 får denne Elsebe farsnavnet Mogensdatter. De eneste to jeg har som kan passe er:1. Lisbeth (forkortelse for Elisabeth og synonymt for Elsebe) f. ca. 1549 Knivholt, Flade, Hjørring, d. 9 mars 1602 (datter av Mogens Mogensen Juel f. ca. 1518 Udstrup, Ulfborg, Ringkøbing d. 1579 og Ingeborg Thomasdatter Galskyt f. 1518 Kartofte, Taars, Hjørring, d. 1551, begr. Flade, Hjørring).2. Elsebe f. ca. 1516/1517 Udstrup, Ulfborg, Ringkøbing (datter av Mogens Pallesen Juel f. ca. 1472 Udstrup, Nissum, Ringkøbing og Dorthe Mogensdatter Krabbe f. ca. 1482 Bustrup, Ramsing, Viborg, d. e. 1536) g. ca. 1546 m. Will Thomassøn Galskyt f. ca. 1517 Tidemandsholm, Taars, Hjørring.Den ene synes litt for gammel, den andre litt for ung til å kunne være Zephoras mor.Andre som har passende kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)Tar med dette før jeg hopper i seng.Fra NST XXXIX s. 429, nevnes det at Per/Peder Brockenhuus kone Elsebe døde i 1602.Per/Peder Brockenhuus hadde pantet bort gods til Jørgen Friis og sin søster Margrethe Brockenhuus, og at han nå skulle låne 2000 riksdaler av sin brors enke Doorthe Juel, for å overta et større gods på Jylland av svogeren Mogens Juel.Ergo hadde ihvertfall Elsebe en bror Mogens.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Så kan det ha vært Elsebe Mogensdatter Juel f. ca. 1516/1517 Udstrup, Ulfborg, Ringkøbing g. ca. 1546 m. Will Thomassøn Galskyt f. ca. 1517 Tidemandsholm, Taars, Hjørring. Kanskje hun fikk Zephora i et sent ekteskap nr. 2 m. Peder Eilersen Brockenhuus, selvom han var f. så sent som i 1543, og Zephora i 1555? Datoene er neppe nøyaktige i senere kilder.Det interessante her er at Jørgen Friis ant. var den samme som Jørgen Iversen Friis (lensherre Akershus,stattholder Norge 1601-08, riksråd, lensherre Sebber kloster Jylland f. 1543/1550 Skibet, Vejle, d. 1616) som var g.m. denne Elsebes brordatter Anne Pallesdatter Juel (ca. 1544 Pallesbjerg, Staby, Ringkøbing - 19 Dec 1576).Da sier også jeg god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(106:) Det framgår vel indirekte av fødested, etc., men nevnte Mogensen Mogensen Juel (1) er altså sønn av Mogens Pallesen Juel (2) til Udstrup. Og de to Galskytr/Galschiøt er søsken (altså søskenbytte med Juel'ene). Mogens M.J. og Elsebeth (f.ca.1517) hadde også en yngre søster Lisbeth (f.ca.1510?) som var g.1. m. Jens Mogensen Harboe og g.2. (etter 1549) m. Niels Lykke. Hvilken Niels Lykke var dette (foreldre?) ?Mogens M. Juel's datter Lisbeth/Elsebe f. ca.1549 kunne vel (såvidt) fått en datter (Zephora) rundt 1568 (?), altså som 19-åring. Zephora ville i så fall også vært ca. 19 når hun fikk sin (eldste?) datter Anne (Jensd. Bugge) (ca.1589?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(107:) a) Var Peder Brockenhuus' søster Margrethe Brockenhuus gift med Jørgen Friis ? Hvilken Jørgen Friis var dette ?b) Peder Brockenhuus' bror Henrich's enke (hans 2. kone) Doorthe Nielsdatter Juel var datterdatter av Envold Juel til Aaberrig/Åbjerg ('med stjerne og bølgelinier i våpenet'). Var Envold da kanskje bror av Mogens Pallesen Juel (f. ca.1472), som var mulig farfar (ev. far) til Peder Brockenhuus' kone Elsebe Mogensdatter Juel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(108:) På Jørgen Iversen Friis' 3.(?) kone Lisbeth Galde har jeg notert meg dødsår 1616, samme år som hennes mann. (Er dette riktig, tro ?) Var Margrethe Brockenhuus i så fall ev. g.m. JIF mellom kone 2 Else Bjørnsdatter (1558-1594) og Lisbeth Galde ? Margrethe's ektemann Jørgen Kruckow døde jo så tidlig som i 1601.Det fantes også en Jørgen Godskesen Friis (ca.1556-ca.1632) fra Vadskærgaard, som ble g.m. Anne Justsdatter Ulfeld i Aarhus i 1581. Og sikkert flere andre mer eller mindre 'passende' JF ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det at Lisbeth (1) i innlegg 106 og Elsebe g. Peder E. Brockenhuus i innlegg 107 begge dør i 1602 peker nokså kraftig i retning av at dette er samme dama, synes jeg ... (og hun kan jo også ha hatt en bror Mogens, med samme navn som sin far og farfar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(108:) Mor til Jørgen Iversen Friis' 1. kone Anna Pallesdatter Juel var Anna Lykke. Hun var kanskje søster av den Niels Lykke som var 2. ektemann til Lisbeth Juel, (eldre?, som det også skulle stått i 109!) søster av Elsebeth og Mogens Mogens. Juel (f. ca.1517 resp. ca.1518) ?Hvem var foreldre til Anna Lykke (og ev. Niels og kanskje til og med Eiler Lykke til Torp, g. Karen Nielsd. Krabbe til Tanderup) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Anna Lykke var datter av Erik Hansen Lykke (1450 Havnø - 1536 Skovsgård) og Anne Bertelsdatter Kaas (1445 Kaas - 1541 Norgaard, Grinderslev, Viborg).Ellers er jeg enig i at den rette Elsebe likegodt kan være alt. 1 i innlegg 106, Lisbeth, niesen til Elsebe i alt. 2, og dermed Anna Pallesdatter Juel (g.m. Jørgen Friis) sin kusine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Rigmor, 107:) Framgår av den nevnte artikkel hvilket årstall Per/Peder Brockenhuus skulle kjøpe gods på Jylland for de 2000 riksdaler han lånte av sin svigerinne Dorothea Juel, mao. slik at vi kan fastslå på hvilket tidspunkt Jørgen Friis og Peder's søster Margrethe Brockenhuus senest var gift. Framgår det også hvilken Jørgen Friis det er snakk om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per :)Vi skal til år 1602.Per/Peder Brockenhuus til Sande var den av brødrene som med Skjeberg Len fikk den minst innbringende forleningen.Tar med et lite referat.Mangelen på inntekter synes å ha satt sine spor. I anledning hans kone, fru Elsebe Juels bortgand i 1602 utferdiget Per/Peder et brev om ekteparets gjeld og økonomiske transaksjoner.Her fremgår det blant annet at Per/Peder hadde pantet bort gods til Jørgen Friis og sin søster Margrethe Brockenhuus, og at han nå skulle låne 2000 riksdaler av sin brors enke Dorte Juel, for å overta et større gods på Jylland av svogeren Mogens Juel.Som sikkerhet fikk Dorte pant i Pers hovedgård Sande med ødegårder, to sager, kvernhus og andre fosser, samt to gårder Skauge, halvparten av Isebakke og Kollerød, som var innløst fra Niels Christenssøns arvinger.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Rigmor ! Av teksten skulle en tro at Peder's søster Margrethe Eilersd. Brockenhuus i 1602 var g.m. Jørgen Friis. Hvis det her er snakk om stattholder Jørgen Iversen Friis, så må Margrethe ha vært hans 3. kone, før Lisbeth Galde. Jørgen var såvidt jeg vet først g. i 1573 med Anne Pallesdatter Juel, som døde i 1576. Jørgen g. seg 2. g. i 1579 med Else Bjørnsdatter, som døde i 1594. Deretter kan det altså se ut som om Jørgen g. seg med Margrethe Brockenhuus i 1601/1602 (hennes mann Jørgen Kruckow ble gravlagt 12 juli 1601). Margrethe må ha dødd ganske raskt, for Jørgen Friis skal før 1603 ha blitt g. (for 4. gang ?) med Lisbeth Galde. Såvidt jeg har notert døde begge ektefellene i 1616.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arentz, 144:) Det virker drøyt at begge dissse ektefellene skulle ha blitt 100 år ! Datteren Anne fikk visstnok barn rundt 1545, og dermed skulle det virke mer naturlig om Erik Lykke og Anne Kaas var f. rundt 1560-1590 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per, jeg har tidligere notert at J;rgen ble g.m. Lisbeth Galde 3. des. 1596. Hvis det stemmer at begge (disse?) ektefellene døde i 1616 blir det ikke plass til noe eventuelt giftermål med Margrethe.Ser vi på ordlyden 'pantet bort gods til Jørgen Friis og sin søster Margrethe Brockenhuus' behøver det ikke å bety at disse to var gift, men hadde tatt pant uavhengig av hverandre i samme eller hvert sitt gods.Når det gjelder dataene på Lykke og Kaas er disse tatt fra LDS og kan være svært usikre, sågar hypotetiske. Disse to begynner vel også å nærme seg utkanten av Thors intensjoner, som han selv antyder.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vel, vi er nå faktisk (via omveger) tilbake til Jørgen Kruckow (hvilket yrke hadde han?), som er nevnt i innlegg nr. 1 som mulig 'sponsor' for bryllupsfesten til hovedpesonen denne i debatten, Zephora Pedersdatter. Så helt uten interesse i denne sammheng kan det vel ikke være om Jørgen Kruckow's enke Margrethe Eliasd. Brockenhuus i 1602 virkelig var gift med stattholder Jørgen Iversen Friis, slik det antydes i innlegg 108, eller om det (i innlegg 107) er snakk om en annen Jørgen Friis, eller (slik Arentz antyder i siste innlegg) er slik at det ikke er snakk om Margrethe's ektemann, men bare en 'co-långiver' til broren Peder Brockenhuus, hvis kone Elsebe Juel altså kan være kusine av Jørgen Iversen Friis' 1. kone Anne Pallesdatter Juel. I alle fall kunne det vært greit å få avklart hvilken Jørgen Friis det er snakk om !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg kjenner ikke Jørgen Kruckows yrke, men han var jo en adelsmann med topp kontakter. Underskrev bl.a. hyldningsbrev fra adelen til Christian IV's hyldning i Oslo, datert der 8. juni 1591. Han deltok også som 'brudemann' sammen med biskopen, og sin hustru, i det forannevnte fornemme bryllupet på Hallingstad, Toten i 1594.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Tar med en opplysning fra bygdebok for Tune 1537-1800 av Sven G. Eliassen, som vel kan være av betydning. Merk året 1606!Utdrag fra side 148.- Også ved Sanne var det gamle kverner og sagbruk. De 2 ' ringe flomsagene ' under Sanne, kalt Kollerød og Dalen, ble trolig anlagt en gang på 1500 tallet. Men vi hører ikke noe om virksomheten her før i 1606, da eieren Peder Brockenhuus pantsatte Sanne med ødegårder, 2 sagbruk, kvernhus, 2 Skaugegårder og halvparten av Isebakke og Kollerød til fru Dorethe Juel for 2000 riksdaler. Men Peder forbeholdt seg retten til fortsatt å drive sagskur ved Kollerød.Han fastsatte skuren til 10 tylfter pr. år og krevde kost og hus for en sagkar og dreng, som han selv ville holde med lønn og klær.Her er året 1606 og ikke 1602, slik det vises til i NST.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Videre til innlegg 106:Har nå funnet tre kandidater Mogens Juel som alle har en søster Elsebe:1. Halvbror av Lisbeth Mogensdatter Juel (ca. 1549 Knivholt, Flade, Hjørring - 9 mars 1602):Mogens Mogensen Juel d.y. (ca. 1555 – 1606), sønn av proviantmester 1563 Mogens Mogensen Juel d.e. (ca. 1518 Udstrup, Ulfborg, Ringkøbing - . Han arvet ant. Tidemandsholm (tidl. Børglum kloster) i Tårs sogn, Børglum herred, Hjørring amt Jylland etter faren, som var eid av Mogens Kaas i 1606. Han døde 1606, samme år som Peder Brockenhuus’ mulige kjøp.2. Bror av Elsebe Mogensdatter Juel (ca. 1516/1517 Udstrup, Ulfborg, Ringkøbing -):Proviantmester 1563 Mogens Mogensen Juel d.e (ca. 1518 Udstrup, Ulfborg, Ringkøbing – 1579, begr. i Flade kirke, Hjørring). Skrev seg til Knivholt i Flade sogn, Horns herred, Hjørring amt Jylland som han eide 1575, og til Hvidstedgård som han også eide. Skrev seg også til Kartofte og Udstrup. Han opprettet 1565 et hospital i Sæby.Eide 1572 Børglum kloster i Tårs sogn, Børglum herred, Hjørring amt, etter hans død i 1579 kalt Tidemandsholm. Han døde for tidlig i forhold til Peder Brockenhuus’ kjøp i 1602/06.3. Bror av Elsebe Pallesdatter Juel (ca. 1546 Pallisbjerg, Staby, Ringkøbing -):Landsdommer, lensherre Viborg St.Hanskloster 1599-1606, Asmild, Jylland 1597-1606, Sandfærgaard 1599, Holstebrogård 158x-99 Mogens Pallesen Juel (15 jan 1548 Pallesbjerg, Staby, Ringkøbing - 30 Apr 1605 Asmild Kloster, Viborg, begr. 14 mai 1605 Viborg DK, senere Staby, Ringkøbing) - sønn av proviantmesteren over. Han skrev seg til Pallesbjerg og Strande, og innløste farens pant i Viborg stifts gods på Mors og Hannæs 1598, noe som 1599 ble lagt under Hald og Hanherred.Møtte ant. for adelen i Kolding 15. juli 1581, og var blant de av adelen som mottok innbydelse til kongens kroning 27. feb. 1596, angitt i register over de som var forskrevne med deres hester.Eide halvparten av Bustrup, Ramsing sogn, Rødding herred, Viborg amt Jylland 1602, og var ant. den samme som eide Gammel Ryomgaard i Marie Magdalene sogn, Sønderhald herred, Randers amt, Jylland 1576 som 1606 gikk over til morbroren Børge Rosenkrantz og Axel Galt.Ant. også den samme som eide Søbygaard, Søby sogn, Gjern herred, Skanderborg amt, Jylland ca. 1600.Han døde rett før 1606, samme år som Peder Brockenhuus’ mulige kjøp.Har imidlertid ikke funnet noe eierskap for Peder Eilersen Brockenhuus til disse eller andre gårder på Jylland. Finnes det oppgaver over hva han kjøpte, eller hva som var med i skiftet etter ham?Uansett, jeg finner ingen opplysninger om noen aner på spinnesiden til disse Juel’ene av navn Zephora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du skriver over at (3) Bror av Elsebe Pallesdatter Juel ..., Landsdommer, lensherre ... Mogens Pallesen Juel (1548-1605) .. er sønn av proviantmesteren over (dvs. Mogens Mogenssøn Juel f.ca.1518-1579). Det er han vel ikke, men istedet dennes brorsønn ?Kan du forklare dette med at Børge Rosenkrantz skulle være hans morbror ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.