Gå til innhold
Arkivverket

[#34072] Zephora Pedersdatter og Jens Hansen Bugge

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Det stemmer at han var brorsønn. Sorry.Og landsdommeren Mogens og dennes søster Margrethe var såvidt jeg kan bedømme det g.m. søsknene Børge og Berete (barn av Erik Axelsøn Rosenkrantz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk for avklaringen ! Hadde nevnte Mogens og Margrethe Palles. Juel (og dessuten Elsebe og Anne, kone nr. 1 til Jørgen Iversen Friis) også en bror Erik Juel (død 1581), g.m. Anne Iversdatter Friis (død 1595) (søster av nevnte Jørgen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Hvordan vet dere at gårdbrukeren 'Zephorj', som nevnes i 1620-årene, var en kvinne? Navnet kan jo like gjerne være et mannsnavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Zephorj var gårdbruker på Opsal i Ringsaker. Jeg har ikke funnet navnet i de navnebøkene jeg har slått opp i, så jeg får ikke bekreftet at det var en kvinennavn. Gårdbrukeren kalles forøvrig ikke ved kvinnenavnet Zephora i de kildene jeg har gjennomgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med en annen BUGGE-debatt fant jeg flg. fra Hedemarksregisteret:'Samsal, Ringsaker, Dom:vedl.h.av Gjerde M.sveinh., 1583, nr 726, Anne Til Samsall, Jens (sogneprest på Ringsagg)Tjerne, Ringsaker, Notat om Brudevigsel, 1589, nr 788, Jørgen Kruke, Jens Bugge Oc Zephretz BryllupRingsaker, Ringsaker, Hyldningsfullmnakt, 1591, nr 804, Jens Lawridtsen (prost)Ringsaker Kirke, Ringsaker, Bispevisitas (reiseberetning), 1594, nr 842, Jens Nilssøn (biskop), Mange Navn og GårderPresterud, Ringsaker, Provsbrev Ang.plassen Prester.,1610, nr 1005, Jens Lauritzen Bugge og Alm.Opsal, Ringsaker, Tingsv.om Opsals Grense T.s., 1615, nr 1069, Zephora Pedersdatter på OpsallOpsal, Ringsaker, Dom: Ikke Kjent, 1622, nr 1111, Zephora Pedersd. jens Bugges E., Halduor GlæstadOpsal, Ringsaker, Dom om Fangst av Fugl og Elg, 1637, nr 1256, Sephora på Opsahl (saksøker), Ole Grannerud'Jeg vet ikke om dette er tilstrekkelig for å dokumentere at Zephora var en kvinne?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, det var tilstrekkelig - takk skal du ha.Nå hadde jeg i og for seg ikke tvilt på at Sephora var et kvinnenavn. Det jeg spurte om, var om hvordan dere kunne vite at *Zephori* var et kvinnenavn. For i de skattemanntallene jeg har avskrevet, finner jeg bare Zephori, ikke Zephora. Men når en nå ser kildeutdragene, er det ikke tvil om at Zephora bodde på Opsal, og dermed må Zephori være en skrift- og/eller uttalevariant av Zephora.Har noen funnet dette navnet i en navnebok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tore: det var fint at jeg kunne oppklare noe også en gang, du har jo fått meg videre i min anejakt noen ganger, - men det hadde vært flott om du ikke alltid var så bastant i dine uttalelser. vi er mange som ikke er så bevandret ut i slektsgranskningen som det du er.Takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har tidligere her i innlegg 130 og 131 kommet med *spørsmål*. Men ingen bastante påstander, som Arnfrid mener. Dvs, enkelte bastante påstander finnes, så som at jeg ikke selv har kommet over navnet Zephori (eller Zephora) i navnebøker. Bastant, javel, men korrekt allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det var ikke ment direkte i forhold til denne tråden, men generelt. noen ganger har du vært til svært god hjelp, mens du andre ganger faktisk kan ta motet fra meg. husk at de fleste av oss er amatører, og at vi kan være ganske usikre i forhold til våre hypoteser og spørsmål! men, det er selvsagt bra at du stiller kritiske spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Zephora og Jens hadde en datter, Karen, som skal ha vært gm Thomas Friis (ref 'Hedemarksregisteret'). De kan ha hatt en datter Zephora Thomasdtr Friis (ref. 'Embetsmenn i Modt Norge'). Noen som vet noe mer om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(137:) Karen Jensdatter Bugge (d. av Zephora Pedersdatter og Jens Lauritzsen Bugge) HADDE såvidt jeg vet en datter Zephora Thomasdatter (ca.1605-et.1677), med barna Cort, Didrik, Thomas, Christian, Herman og Fredrik. Faren var Hans Didrichsen f.1631. Sistnevnte Zephora hadde søsknene Niels, Thomas og Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Zephora Thomasdtr Friis bror, Thomas Thomassen Friis, er han identisk med den Thomas Friis som er landkommisarius i Midt-Norge på 1600-tallet, og er hennes sønn Thomas Hansen Friis identisk med den som vi finner igjen i Trondhjem som tollkontollør i samme tidsrom?Hvem var hennes mann, Hans Didriksen, sønn av, vites det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan Niels Thomassen Friis, som skal ha vært residerende pastor Bergen fra 1699 og som du, Per, har nevnt i debatten om skredder Thomas Friis, være denne sønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at jeg i Innlegg 143 ikke stedet skrev at landkommisær og kammerråd og i Århus stift, Thomas Thomassen Friis (død 1689) hadde barna Adriane og KANSKJE Niels. For jeg har nemlig INGEN faste holdepunkter utover det at navnet Niels finnes hos 'oldefar' og 'farbror' for at en Niels var sønn av Thomas. Og det er nemlig nettopp denne residerende pastor i Bergen fra 1699, Niels Thomassen Friis (f. ca. 1650 ?) jeg så håpefullt har plassert som sønn her ! Takknemlig for kommentarer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Adriane Thomasdatter Friis (f. ca.1655?( er 'rell nok' hun ble kone nr. 2 til Trondhjemsborger (fra 1675) David Jacobsen Jelstrup (død 1701), som først var g.m. en Anne Jensdatter (enke etter Just Rasmussen, død i Levanger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ifølge Finne-Grønn: Fra Humanist-kredsen i Oslo. Biskop Frantz Berg og provst Rasmus Hjort, NST IV s. 21 hadde sogneprest til Ringsaker hr. Jens Lauritzen Bugge og 1. hustru en datter Anne Christine Bugge g.m. sogneprest i Stange 1611-53 Evert Rasmussen Hjort. Dette KAN vel ha vært Jens' datter med Zephora, selvom Karen Christensdatter Hvid er en mer sannsynlig mor). Evert og Anne Christine skal igjen ha hatt datteren Martha (se s. 22 s.st.), g.m. Malte Christensen, men hvem var Martha oppkalt etter? Var hun f.eks. oppkalt etter sin morfar Jens Lauritzen Bugges mor, eller etter mormors mor - kanskje Zephora Pedersdatters mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.