Gå til innhold
Arkivverket

[#34076] Oppførte med feile foreldre i kirkeboken

Gjest Rita Grøtte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Grøtte

Min farmor Astrid Mathilde Berentsen, f.22/3-1905 og døpt 14/5-1905, finner jeg i de nyutlagte kirkebøkene som konfirmert den 9 mai 1920 i Nykirken. De bodde i Strandgaten 143. MEN foreldrene er oppgitt til å være fyrbøter Petro BErnhard Berentsen og Marie Kristine Kristiansen. Hennes egentlige foreldre heter Olaf Salomon Berentsen og Alette Susanne Berentsen. Går ut ifra at presten har skrevet feil??? Finner broren hennes Ole Kristoffer, døpt den 11/5 - 1924 med samme adresse og de riktige foreldrene. Hva kan ha skjedd her, og der er jo rart hvis vi her har to jenter med samme navn ,født på samme dag og samme adresse??? Hilsen Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Eksempelet bekrefter at når det gjelder opplysninger om foreldre til konfirmanter, så er kirkeboken en sekundærkilde. Man må med andre ord forholde seg kildekritisk og kontrollere mot primærkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Leif Kåre: Er ikke helt enig i bruken din av begrepene sekundær- og primærkilder. Alle originalkilder er primærkilder, selv om de noen steder kanskje tar feil. Konfirmantlistene er like mye primærkilder som dåps-/fødselslister, selv om det kanskje er større sannsynlighet for at feil foreldre er oppført her enn i dåpslistene. Sekundærkilder er bearbeidet materiale, som kildeavskrifter, bygdebøker osv.Jeg kan imidlertid være enig i at konfirmantlistene i kirkebøkene er en sekundær kilde til opplysninger om foreldre i forhold til dåps-/fødselslister, som vil være den primære kilden til opplysninger om foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Til Rita: En grunn kan kanskje være at din farmor ikke bodde hos sine foreldre ved tiden for konfirmasjonen av en eller annen grunn? Du nevner at din farmor får en bror i 1924, som jo er 19 år etter at din farmor ble født. Kanskje det falt seg slik at hun en kortere eller lengre periode bodde hos slektninger? Hadde hun kanskje mange søsken?Var hennes far Olaf, fyrbøter? Eller er hele innførselen 'feil'? Kan Petro Bernhard være en bror av din farmors far?Har du sett at fødselsinnførselen er slik du sier, at Olaf Salomon Berentssen og Alette Susanne Berentsen er oppført som hennes foreldre ved dette tidspunktet? ( Jeg ser du har både fødsels- og dåpsdato så du har kanskje sett denne..?)Jeg har ikke vært borte i at foreldrenes navn er så fullstendig annerledes enn det du peker på her. Det som kan være forskjellig er gjerne stavemåter av fornavn, yrke osv.Jeg mener at presten ofte brukte fødselsinformasjonen (dersom han hadde denne tilgjengelig) som bakgrunn for konfirmasjonsinnførselen, og førte etterpå opp opplysninger som var kommet til ( Jeg vet ikke, så det er helt i orden å korrigere meg her).En annen 'feilkilde' kan være en dårlig skrevet attest fra prester i andre sogn, eller manglende informasjon og at presten måtte basere sine opplysninger fra konfirmanten, eller foreldrene.Jeg ville ha sjekket fødsels/dåps informasjonen til din farmor, for så å sjekke om hvem Petro Bernhard Berentsen og hans hustru kan være.Er forøvrig enig i Andreas Snildal sine betraktninger om konfirmasjonslistene som kilder.mvh. Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Torunn Jeg ser at jeg har skrevet en feil, broren er ikke født i 1924 men konfirmert da. Astrid har 7 søsken, og alle er oppførte med riktige foreldre når det gjelder kirkebøkene for konfirmasjon, unntatt Astrid. De bor i Strandgaten 143 ihvertfall frem til brannen i 1916. Da Ella, yngste søster blir konfirmert i 1934 bor de på Tollbodalmenningen. Så for meg er det helt klart at presten må ha skrevet feil i kirkeboken. Hilsen RIta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan-Ove Askautrud

Uten å a stille meg til doms over hva som er rett og galt, så hadde jeg lyst til å komme med en kommentar og et spørsmål for mulig oppfølging.Det er kanskje Olaf og Alette som finnes her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01301&gardpostnr=422&personpostnr=2302#nedre>LenkeOg, mon tro om det er Petro Bernhard vi finner gift her:LenkeMannen her er dampskipsfyrbøder og kona heter Maren Kristine Grindheim. Denne Petro Bernhard benytter imidlertid etternavnet Pedersen.Petro Bernhard Pedersen ser ut til å dø den 25. januar 1923:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Rita!Da er det ingen vei utenom din farmors fødsel/dåpsinnførsel for å finne ut av dette. Jeg ser at du hele tiden referer til konfirmasjonsinnførsler, men dersom du skal finne ut av dette, må du nok sjekke ut fødsels/dåpsinformasjonen.Dersom det er feil eller ikke kan ikke avgjøres uten dette.Men er Petro Bernhard Berentsen og Olaf Salomon Berentsen i familie? Brødre kanskje?Og hva slags yrke hadde far til din farmor? Var han fyrbøter?Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg, er det sjelden at en hel innførsel avviker (selvom det selvsagt finnes eksempler på at presten feiler! :) )såpass mye som det gjør i ditt tilfelle.Så for å avklare i denne saken, råder jeg deg til å sjekke din farmors dåpsinnførsel der hun ble døpt, for så å avgjøre videre dersom dette er en feilinnførsel.Husk på at dersom Petro og Olaf var brødre, kan de ha hver sin datter som er kalt det samme. Det er en kanskje lav sannsynlighet for dette, men ikke helt usannsynlig.Så avvis ikke helt muligheten for at:a) din farmor kan ha bodd hos noen andre ved tiden for sin konfirmasjonb) Petro og Marie kan ha fått en datter og kalt henne ved samme navn som din farmorc) Denne Astrid Mathilde kan være en helt annen enn din farmor og komme fra ukjent familied) Feilinnførsele) noe annet som kan ha skjedd. Usikkert hva. Fint om du forteller hva du finner! Det var spennende å høre, ettersom jeg ikke har vært borte i en slik sak, hvor det er et så stort avvik fra hva som en selv vet er foreldrene, og hva som står ved en konfirmasjonsinnførsel.Håper jeg har hjulpet deg videre!Med vennlig hilsen Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita GRøtte

Først til Jan Ove. Den første lenken er mine oldeforeldre og min farmor Astrids eldste bror Berent. Den andre lenken er nok dem som står oppført som foreldre til Astrid under konfirmasjonen.Til Torunn. Petro og Olaf var ikke søsken. Petro er født i Bergen og Olaf er fra Kinn og innflytter til Beergen. Olaf var skomaker og holdt til på Holbergsalmenningen på Nordnes. Min farmor bodde ikke hos noen andre i den tiden hun ble konfirmert. Det vet jeg. Selvfølgelig er det mulig at Petro og Marie har fått en datter ved samme navn og født samtidig som min farmor, men.... Jeg får se hva jeg finner ut. Jeg får ta meg en tur på arkivet å lete i kirkebøkene. Skal gi tilbakemelding Torunn, og takk for interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Rita Grøtte

Til Torunn. Hei, jeg lovet å gi deg tilbakemelding når jeg fant ut av dette med feilskriving i kirkeboken. Dessverre så hadde jeg rett. Jeg var på biblioteket i Bergen i dag og så gjennom mikrofilm over kirkebok for Nykirken, og døpte i 1905. 7 mai 1905 er døpt Matilde Kristine født 6 april 1905. Foreldre er Dampskibsfyrbøder Petro Bernhard Pedersen og H. Maren Kristine KristiansenOg på linjen under: Astrid Mathilde (min farmor) født 22. mars 1905, døpt 14 mai 1905. Foreldre: Skomagermester Olaf Salomon Berntsen og H. Alette Susanne Gulestøl.Så når det gjelder oppføringen i kirkeboken for konfirmasjon i Nykirken 9. mai 1920 så har presten eller klokkeren skrevet inn min farmor med feile foreldre. Petro har fått min oldefars etternavn Berntsen, (heter Pedersen) og det er det eneste som er rett.Er glad jeg oppdaget feilen, men hva gjør en? En kan jo ikke gå inn å rette en kirkebok?Men kan en tilføre en rettelse?Hilsen Rita Grøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Rita!Takk for tilbakemelding! Mitt forslag til hva som er hendt her er at den som har overført originaloppførselen (fødselsinformasjonen) til konfirmasjonsinnførselen ikke har vært nøyaktig nok i å skille de to jentene fra hverandre. Begge har jo Mathilde i fornavnet, så det kan nok være fort gjort.Det jeg ville ha gjort er å forholde meg til hva som står ved fødselsinformasjonen. Den er nok mest troverdig. Jeg tror man brukte tidligere innførsler (altså tidligere kirkebøker) når man konfirmerte seg i samme kirke/sogn som man ble døpt. Dermed kunne sikkert slike feil lett oppstå.Når det gjelder å dokumentere konfirmasjonsdagen, bør du nok bruke det som står, og heller legge til en egen kommentar.Men noe du kanskje bør sjekke opp er om det finnes klokke og MINI kirkebok for det aktuelle konfirmasjonsinnførselen. Kanskje det står ulikt?Jeg tror ikke du har mulighet til å korrigere kirkebøker selv, men du kan jo skrive til menigheten/statsarkivet hvor du dokumenterer hvordan det er oppstått feil?Flott at du fant ut av det!Godt nyttår!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Torunn.' Ja jeg vet at det er det som står ved fødselsinformasjonen som er riktig. Har jo navnet på mine oldeforeldre. Håper bare at det ikke er flere feil i kirkeboken for konfirmerte ifra Nykirken og andre for den saks skyld.Godt nyttår til deg også. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.