Gå til innhold
Arkivverket

[#34079] Kjennskap til jernkorsets historie

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

1. Ved oppslag i leksika får jeg vite at jernkorset ble tatt i bruk som krigs-utmerkelse i Tyskland fra 1813. Samtidig opplyses det at jernkorset er Preussens nasjonalsymbol. Så ser jeg at Olav Trygvason-penningen fra ca. 995 også er forsynt med et jenkors i omskriften. Er det noen som har nærmere forklaringer??? 2. Videre ser jeg av avbildningen at nevnte mynt foruten 'jernkorset' har 'solhjulet' som hovedsymbol på aversen. Men hva slags symboler finnes mellom korsarmene på solhjulet/solkorset og hvilke finnes på reversen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Solhjulet har vi ihvertfall hatt siden bronsealderen, siden det forekommer så ofte i bergkunsten. Svastika-korset forekom en del i norske bondesegl fra 1500- og 1600-tallet. Jeg antar at det finnes en meget omfattende faglitteratur om dette og andre kors'ers utviklingshistorie, bl a i den heraldiske litteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.